از “صعود” تا مرگ: بوریس پلوتنیکف درگذشت

اخبار غم انگیز همچنان جهان فرهنگی را متزلزل می کند. یک روز جدید یک ضرر جدید است. در تاریخ 2 دسامبر ، در سن 72 سالگی ، بوریس پلوتنیکوف ، یکی از بسته ترین بازیگران تئاتر و سینمای روسیه ، بر اثر عفونت ویروس کرونا درگذشت. وی برای نقش دکتر بورمنتال در فیلم فرقه ای “قلب یک سگ” ساخته ولادیمیر بورتکو برای مخاطبان گسترده ای آشناست. اما پشت این تصویر ، فعالیت تقریباً نیم قرن 69 ​​فیلم ، 64 اجرا ، 10 کارتون و دوره بازیگری GITIS قرار دارد که وی سرپرستی آن را بر عهده داشت.

بوریس پلوتنیکف نمونه اولیه بازیگرانی بود که منحصراً دستاوردهای حرفه ای را تعیین می کنند. زندگی شخصی هنرمند مردم حتی برای همکارانش که از وی به عنوان فردی بسیار متواضع و بسیار خویشتندار صحبت می کردند ، مخفی ماند. پلوتنیکف مصاحبه نکرد. و اگر استثنائی قائل شد ، پس خودش پشیمان شد. او به طور خلاصه درباره خودش صحبت كرد – “من ازدواج كرده ام”.

مرد جوان بلافاصله خود را در تئاتر پیدا نکرد. ابتدا سعی کرد در کلاس ویولن وارد هنرستان Sverdlovsk شود ، اما موفق نشد. سپس دو تلاش دیگر دنبال شد – در دانشگاه های تئاتر لنینگراد و مسکو. گویش اورال برای اولین بار شکست خورد. سپس معلمان موسسه تئاتر لنینگراد پیشنهاد کردند که این استان در پایتخت شمال زندگی کند و سخنرانی را “تطبیق” دهد. در امتحانات ورودی مدرسه تئاتر هنر مسکو ، همین داستان اتفاق افتاد و حکم “نامناسب برای حرفه ای” به مرد جوان صادر شد.

پلوتنیکف به وطن کوچک خود بازگشت و در آنجا در مدرسه تئاتر اسوردلوفسک تحصیل کرد. از آنجا به تئاتر محلی جوانان رفت ، جایی که بوریس گریگوریویچ حدود 30 نقش را بازی کرد. و در سال 1976 او در اولین مجموعه خود در آخرین فیلم لاریسا شپیتکو “صعود” بر اساس داستان واسیل بیکوف بود. اولین و بلافاصله نقش اصلی Sotnikov سرنوشتی برای این هنرمند استانی 25 ساله بود. شپیتکو عمداً از حرفه ای های برجسته – آندری میاگکوف ، نیکولای گوبنکو ، ولادیمیر ویسوتسکی – به نفع افراد کم شناخته خودداری کرد. تا نقش های گذشته آنها تصاویر در Ascent را تحت الشعاع قرار ندهد. برای نقش Sotnikov ، او به دنبال نوعی مسیح بود و او را (پس از 7 آزمایش صفحه) در شخص بوریس پلوتنیکف پیدا کرد.

چنین شروع در کار حرفه ای فیلم یک موفقیت واقعی است. اما هرچه برخاست بالاتر ، ارتفاع دشوارتر است. “من که با Shepitko در صحنه فیلمبرداری کار کردم ، فکر کردم همیشه در سینما اینطور است. اما پیش از این فیلم بعدی نشان داد که خیر: ممکن است مواد متفاوت باشد و کارگردانی متفاوت است و شما الزامات متفاوتی دارید. “پلوتنیکف در یکی از مصاحبه های نادر خود اعتراف کرد.

او یک هنرمند بی نظیر بود ، اما سینما همچنان به او بدهی جبران ناپذیری داشت. چرا این اتفاق برای بازیگرانی است که فقط برای او خلق شده اند ، با فیلمبرداری غبطه برانگیز؟ لیست فیلم هایی که پلوتنیکوف در آنها بازی کرده چشمگیر به نظر می رسد ، اما نه نیمی از کارهایی که می توانست انجام شود. اولین فیلم فوق العاده ای بود. وقتی «صعود» در گذشتهنگاری جشنواره های بین المللی به نمایش درمی آید ، فیلم تأثیر خارق العاده ای می گذارد. مخاطبان می پرسند این بازیگر شگفت انگیز کیست که چهره اش مانند یک چهره است؟ او می توانست در فیلم های میشکین و عیسی مسیح بازی کند.

پلوتنیکف چنان اشرافی و پیچیده است که محکوم به تصاویر حاکمان روسی – پیتر سوم ، نیکلاس اول ، الکساندر اول است. او برای بازی در نقش های چخوف دعوت شد. و این واقعیت که او با والری روبنچیک در “شکار وحشی شاه استخ” و الکساندر پروشکین در “تابستان سرد پنجاه و سوم …” کار کرده است ، با کارگردانانی که چیزهای زیادی درباره بازیگران خوب می دانند ، چیزهای زیادی می گوید برای میلیون ها بیننده ، بوریس پلوتنیکف در درجه اول به عنوان دکتر بورمنتال در قلب یک سگ ولادیمیر بورتکو در حافظه خواهد ماند ، که برای خود پلوتنیکف تا حدودی غیر منتظره بود و یک بار دیگر تأیید کرد که او در مرزهای یکبار برای همیشه نمی گنجد.

عکس از فیلم “قلب یک سگ”







درهای تئاتر مسکو برای پلوتنیکف از همان “صعود” باز شد. در تئاتر طنز ، او برای آندره میرونوف کم مطالعه بود. وی در نمایش های “باغ گیلاس” ، “سایه ها” ، “تعمیر” ، “پدیده ها” ، “پول دیوانه” بازی کرد. پس از 10 سال به تئاتر ارتش شوروی نقل مکان کرد.

از ابتدای دهه 2000 ، پلوتنیکف در دو تئاتر بازی کرده است. و چه – تئاتر هنری مسکو. چخوف که از سال 2002 در گروه او بود و در Tabakerka. در تئاتر هنری مسکو او یک اجرا داشت – “ازدواج” و در Snuffbox – سه. آخرین نقش در آنجا – در تولید برتر – “و هیچکس نبود” بر اساس بازی آگاتا کریستی با موفقیت چشمگیری روبرو شد. از جمله تشکر از کار Plotnikov ، این بار در نقش شرور اصلی بازی می کند – قاضی که با آرزوی ایجاد جهانی از عدالت ، انتقام گناهکاران را که در قلعه جزیره جمع کرده است ، می گیرد. آخرین اجراهای ماه نوامبر باید لغو شود – بوریس گریگوریویچ بیمار شد ، که برای او مانند هر فرد مسنی خطرناک است. او یک فشار خون مزمن ، رگ های خونی ضعیف است ، سن ، دوباره از ابتلا به COVID بسیار ترسیده است. و این ترس نقش مهلک خود را ایفا کرد. بوریس گریگوریویچ که بیمار شده بود ، سلامتی ضعیف خود را از عزیزان پنهان کرد ، به نظر می رسد ، او ترسیده بود که به خودش اعتراف کند که ممکن است همان ویروس باشد. و فقط وقتی مشکلات تنفسی بوجود آمد ، او به پزشکان مراجعه کرد ، اما خیلی دیر بود: 80 درصد آسیب ریه ، احیا و …

وی که یک حرفه ای سطح بالا بود ، استاد کلمه هنری بود. صدای فوق العاده زیبای او ، عمیق ، با رنگی خاص از رادیو به صدا درآمده و آثار بی نظیر کلاسیک را برای ما به ارمغان می آورد (یک سال پیش بوریس گریگوریویچ با کمال میل به دعوت به خواندن “دیکتاتوری کل” پاسخ داد). و اگر پلوتنیکف به عنوان یک بازیگر کاملاً شناخته شده بود ، پس پلوتنیکف به عنوان یک معلم تازه شناخته می شد. چهار سال پیش در GITIS ، ولادیمیر آندریف دوره ای را که ضعیف ترین دوره محسوب می شود به او سپرد. اما در طول این چهار سال معلم جدید چیزهای غیرممکن را به دست آورده است – این دوره به شدت در مفهوم حرفه ای بدست آمده است و نمایش هایی که در جشنواره مدارس تئاتر نشان داده می شوند کاملاً در رپرتوار مرکز تئاتر در استراستنوی وارد شده اند. بوریس گریگوریویچ ، این اتفاق افتاد ، از خودش فرزندی نداشت و با دانش آموزان مثل پدر رفتار می کرد. آنها به او تلافی کردند.