این منتقد هنری از مقیاس شخصیت ایرینا آنتونوا قدردانی کرد: “من می دانستم چگونه ریسک کنم”

ترک آن سخت بود: “او شکایت کرد که تقریباً چیزی ندیده و نشنیده است”

برای سالهای طولانی فعالیت موزه هنرهای زیبا دولتی به نام A.S. پوشکین با نام ایرینا آنتونوا همراه بود. او در تاریخ 30 نوامبر رفته بود. رئیس افتخاری موزه مشهور در 99 سالگی درگذشت. این چیزی است که دکتر تاریخ هنر ، محقق ارشد موزه هنرهای زیبا پوشکین ، ویکتوریا مارکووا در مورد او گفت.

-من مدتها پیش به موزه آمدم و در حالی که هجده ساله بودم با ایرینا الکساندروفنا آشنا شدم. این تمام زندگی من است ، – می گوید ویکتوریا مارکووا به خبرنگار “MK”. – من در ایتالیا مشغول هستم ، و ایرینا الكساندرونا هنر ایتالیا را آموخت. او دیپلم هنر Veronese را نوشت ، درباره نقاشی ونیز تحقیق کرد. این محبت ما را به شدت متحد کرد. این در تاریخ موزه باقی خواهد ماند ، زیرا آنتونووا یک دوره بسیار قدرتمند و طولانی مدت در این تاریخ است.

-کیفیت اصلی ایرینا الکساندروونا برای شما چیست؟

-مقیاس شخصیت. او فردی جاه طلب بود که پروژه های مهم و دیده نشده را هدف قرار می داد. ایرینا الكساندرونا همیشه روح زمانه را می فهمید ، می دانست چگونه خطر كند و احساس كرد كجا باید متوقف شود. او نمایشگاه هایی برگزار کرد که در مقطعی از تاریخ کشور ما خطرناک بودند. با این وجود ، او موفق شد: نمایشگاه “مسکو – پاریس 1900-1930” ، نمایشگاه شاگال ، اولین نمایشگاه پیکاسو و غیره.

در برخی از موزه ها کاملاً با شخصیت وی همراه بود. اغلب از من سال می شد: “آیا در موزه آنتونوا کار می کنی؟” من پاسخ دادم: “من در موزه هنرهای زیبا پوشکین کار می کنم و آنتونوف مدیر آن است.” او البته در اینجا با شخصیت خود خیلی چیزها را تعیین کرد. زمانی که موزه با او زندگی کرده بسیار زیاد است. آغاز دهه 1960 را تصور کنید – ذوب ، سپس 1970 ، پرسترویکا ، دوران گورباچف ​​و یلتسین. دوره ها تغییر کردند و در مراحل مختلف او می دانست چگونه با وظایف و روح زمانه مطابقت داشته و در اوج وظایفی که برای خود تعیین کرده بود باقی بماند. او زندگی بسیار رضایت بخشی و طولانی داشت. من فکر می کنم ایرینا الکساندروونا تمام برنامه های خود را تحقق نیافته است ، اما بسیاری از برنامه های او را تحقق بخشیده است.

به عنوان مثال ، اکنون آنچه موزه در درجه اول به آن توجه دارد ، ساخت یک شهر موزه است. با وجود دوران دشوار ، ساخت و ساز همچنان ادامه دارد و ما امیدواریم که در سال 2022-2023 نتایج واقعی این کار باشد. این ایده متعلق به بنیانگذار موزه است – ایوان ولادیمیرویچ تسوتایف ، اما ایرینا الكساندرونا در برهه ای آن را از آن خود كرد و برای آن مبارزه كرد. او این کار را شروع کرد و می بینیم که کارش ادامه دارد و امیدوارم نتایج آن را ببینیم.

– مهمترین چیز برای او وقتی تصمیم می گرفت کدام نمایشگاه را ترتیب دهد چیست؟

– بالاخره موزه یک کار جمعی است. این بدان معنا نیست که همه نمایشگاه ها توسط ایرینا الکساندروونا انجام شده است ، اما بدون اطلاع وی انجام نشده است. البته رهبر ، اول از همه ، تشدید فرهنگی عمومی ، به موقع بودن ، اهمیت آن را برای لحظه ای معین در کشور ارزیابی می کند. ارزیابی از منظر یک تصویر جهانی و کلی ، آنچه اکنون اتفاق می افتد و احساس فرهنگ در این دوره. نمایشگاه ها وقتی به برخی از درخواست ها پاسخ می دهند ، زمانی که لحظه ای از اهمیت و موضوعی برخوردار باشند ، پاسخی خواهند یافت.

در اینجا برای رهبر بسیار مهم است که تعادل بین آنچه امروز موضوعی است و این واقعیت که برخی ارزشهای جاودانه در آن وجود دارد را حفظ کند. ایرینا الکساندروفنا آن را داشت ، او آن را درک کرد.

– آخرین بار کی با ایرینا الکساندروفنا صحبت کردید؟

-او یک ماه پیش از طریق تلفن با من تماس گرفت و پرسید آیا من دکترهایی می شناسم که بشناسم. او شکایت کرد که تقریباً چیزی ندیده و تقریباً چیزی نشنیده است. این یک گفتگوی غم انگیز بود ، دوره ای از انقراض. اما ایرینا الكساندرونا هنوز پر از انرژی بود و شخصیت او برای او باقی ماند. به نظر او می رسید که هنوز هم می تواند همه کارها را انجام دهد ، اما زندگی و سلامتی صدمات خود را می گذارد.