بعدازظهر سه شنبه، قرار مهمی در تئاتر واختانگف که یک سال است بدون مدیر هنری فعالیت می کند، انجام شد. کارگردان اصلی اینجا ظاهر شد – او آناتولی شولیف 33 ساله بود. این پست قبل از ترک کشور در اختیار یوری بوتوسوف بود. بعدازظهر سه شنبه مدیر ارشد جدید به گروه نمایش معرفی شد.
این جلسه توسط مدیر اجرایی آغاز شد و مدیر مسئول جدید را معرفی کرد. سمت مدیر هنری یا مدیر ارشد توسط وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه که بنیانگذار تئاتر واختانگوف است منصوب می شود. بنابراین، از بخش فرهنگی در جلسه این گروه، مدیر بخش حمایت دولتی از هنر و هنر عامیانه وزارت فرهنگ اوکسانا کوسیروا بود.
– این یک مسئولیت و افتخار عظیم است، زیرا کار در تئاتر واختانگف نشانه کیفیت خاصی است. – برایش آرزوی موفقیت خلاقانه دارم. واختانگف سنت های خود را نسل به نسل حفظ می کند و به نسل های بعدی منتقل می کند. اما در کنار این، همه چیز جدید اینجاست.
کوسیروا تاکید کرد که در رابطه با انتصاب کارگردان، طرح مدیریت تئاتر تغییر نمی کند و تمام مسئولیت همچنان بر عهده کارگردان کریل کروک خواهد بود.
بگذارید یادآوری کنم که تئاتر واختانگف یک سال تمام بدون مدیر هنری کار کرد – یک کارگردان به نام کریل کروک مسئول همه چیز در اینجا بود. و با قضاوت بر اساس نتایج، او بسیار مؤثر هدایت شد و اگر نگوییم ایده آل، اما نسخه ای کاملاً نمونه از تئاتر کارگردان را به نمایش گذاشت. برای فصلی که در حال پایان است، 10 اولین نمایش در اینجا منتشر شده است که آخرین آن با مشارکت لیودمیلا ماکساکوا – “ملکه مادر” – در پایان این ماه برگزار می شود. اما مهمترین چیز این است که امسال یک پروژه بزرگ برای احیای خانه واختانگف در ولادیکاوکاز به پایان رسید.
و اکنون وزارت فرهنگ مدیر ارشد را در اینجا منصوب کرده است – آناتولی شولیف. در گروه مدیران هنری و مدیران ارشد مسکو، او جوانترین است – او 33 سال دارد. چه چیزی در مورد او شناخته شده است؟ درست مانند اوگنی واختانگف و روبن سیمونوف، دومین کارگردان ارشد در تاریخ واختانگف، در ولادیکاوکاز متولد شد.
از سال 2008 تا 2011، شولیف در بخش بازیگری GITIS (کارگاه M.V. Skandarov) تحصیل کرد. و در سال 1390 در گروه کارگردانی موسسه تئاتر پذیرفته شد. ب. شوکین در مسیر تومیناس.
اجرای دوره کارشناسی او شاه در حال مرگ بر اساس نمایشنامه یونسکو در رپرتوار صحنه جدید واختانگف قرار گرفت. در کارنامه او شش اثر بزرگ در تئاتر وجود دارد. مایاکوفسکی، مردم به خوبی با آنها همراه می شوند. او به عنوان یک فیلمساز چندین فیلم کوتاه ساخته است. از سال 2017 در بخش بازیگری GITIS تدریس می کند.
در اجرای گروه، مدیر ارشد جدید واختانگوفسکی به وضوح آشفته شد و در پاسخ گفت:
– هیجان انگیز، اما همه مال خودشان است. ترس کمی وجود دارد. ظاهراً سرنوشت چنین است که هر چه پس از تحصیل از واختانگوفسکی دورتر می شدم، بیشتر به او نزدیک می شدم. برای من، این یک تئاتر بلند پرواز است، یک تئاتر عاشقانه. همیشه می خواستم به اینجا برگردم. مثل خانه. و شما مرا می شناسید، ما به یک زبان صحبت می کنیم، ما یک معلم داریم. من برای پیشنهاد شما آماده هستم. ما ارتفاع را ایجاد و حفظ خواهیم کرد. من می خواهم همه چیز درست شود.
در پایان ارائه مدیر ارشد جدید، از کریل کروک چند سوال پرسیدم.
– کریل ایگورویچ، شولیف نامزد شماست که به وزارت فرهنگ ارائه شده است. چرا او را انتخاب کردی؟ آیا از اینکه او برای چنین موقعیتی خیلی جوان بود و هنوز نام بزرگی مانند سلف خود، یوری بوتوسوف نداشت، خجالت نمی کشید؟
– اولاً او شاگرد ریماس تومیناس است و ریماس ولادیمیرویچ از نامزدی او حمایت کرد. او گفت که این احتمالاً بهترین گزینه برای تئاتر واختانگف امروز است. دوم، و بسیار مهم، شولیف دارای تحصیلات حرفه ای بالاتر است. ثالثاً او اهل ولادیکاوکاز است، پدر و مادرش در آنجا زندگی می کنند و این عامل مهمی برای تاریخ واختانگوفسکی است.
سرانجام ، تولیا سه نمایش موفق را برای ما به صحنه برد – “تسوایگ. داستانهای کوتاه» در صحنه سیمونوفسکایا، «احمق» در نوایا و آخرین نمایش که در ماه مارس برگزار شد، «آمادئوس» در Historical. او فردی جوان، جاه طلب است، گروه را به خوبی می شناسد و مهمتر از همه، او یک تخریبگر نیست. بگذارید تلاش کند و من از هر راه ممکن به او کمک خواهم کرد.
– آیا کاندیداهای دیگری برای سمت کارگردانی موفق ترین تئاتر کشور وجود داشت؟
– البته انتخاب هم بود، چند کاندیدا را در نظر گرفتم. اما در شکل آناتولی شولیف، عوامل متعددی با هم همگرا شدند که در بالا به آنها اشاره کردم. او با ما بیگانه نیست. این هم برایم مهم است که او در شرایط امروزی نگاه درستی به زندگی دارد.
– منظور چیست؟
– یعنی دست به سیاست زدگی ارزان نمی زند، بلکه به نفع تئاتر واختانگف کار می کند. در عین حال این روند را حفظ می کنیم که کارگردان های مختلف باید در تئاتر روی صحنه بروند. چه – با هم با او بحث خواهیم کرد، البته چنین مسائلی بدون مدیر ارشد حل نمی شود.
قبلاً گفتهایم: تئاتر واختانگف با شش سالنش تئاتر مؤلف نیست و در طول فصل باید نمایشهای زیادی را از کارگردانهای مختلف در جهتهای مختلف منتشر کنیم. و همچنین ما هر کاری را انجام خواهیم داد تا گروه را تا حد امکان اشغال کنیم که امروز 109 نفر در آن حضور دارند.
کروک تأیید کرد که برنامه های تئاتر تغییر نکرده است.
باتجربه ترین کارگردان و در واقع ارباب موقعیت با تازه وارد چگونه کار خواهد کرد، آیا او خود را مطیع می کند، از قبل در فصل آینده مشخص خواهد شد. چیز دیگری در اینجا جالب است: انتصاب یک کارگردان جوان و نه یک بازیگر در چنین پست جدی تصادفی است یا هنوز هم روندی است به سمت جوان سازی کادرهای برجسته در تئاترهای زیرمجموعه که توسط وزارت خانه انجام شد. فرهنگ؟