
در میز هیئت رئیسه، رهبران بولشوی – مدیر کل ولادیمیر اورین و مدیر هنری باله ماخار وزیف، و همچنین مدیر کنفرانس، رئیس سرویس مطبوعاتی تئاتر بولشوی اکاترینا نوویکووا. از آنجایی که پست مدیر موسیقی هنوز خالی است، وظایف او مانند فصل قبل بر عهده خود مدیرکل قرار گرفت و طبیعتاً با آن دسته از رهبرانی که تئاتر با آنها قرارداد بسته بود رایزنی کرد.
– راستش خیلی بد است. اما اگر در مورد اسامی بحث کنیم وارد بحث بسیار جدی خواهیم شد. ما سال هاست که این تعداد رهبر میهمان نداشتیم. ما عجله نداریم، اما نیاز به انتخاب را درک می کنیم. و به محض ظهور چنین نامزدی ، ما آن را اعلام خواهیم کرد – اورین در مورد وضعیت جاری با غیبت یک مدیر موسیقی برای بیش از یک سال اظهار نظر کرد و خود او برنامه های اپرا را اعلام کرد.
بنابراین، در 248 امین فصل جدید برنامه ها، به ویژه در اپرا، “بزرگ”. ما انتظار داریم شش نمایش اول اپرا (سه تای آنها در صحنه مجلسی بی. ای. پوکروفسکی برگزار شود) و سه نمایش باله.
فصل اول در Historical Stage در 16 نوامبر توسط آدریانا لکوولرور فرانچسکو سیلیا افتتاح خواهد شد. جالب اینجاست که آندری پیساروف (رهبر صحنه جاکومو ساگریپانتی، رهبر ارکستر فیلیپ-سلوانوف) به عنوان کارگردان صحنه ایفای نقش می کند. دو هفته بعد – اولین نمایش اپرای جدید. این بار در 30 نوامبر در صحنه مجلسی بولشوی، دو اپرا به طور همزمان در اینجا نمایش داده می شود – “پسر ماندارین” اثر سزار کویی و “بلبل” اثر ایگور استراوینسکی. و آخرین، یک پروژه مشترک از تئاتر بولشوی با تئاتر عروسکی. Obraztsova (کارگردان صحنه الکسی فراندتی، رهبر صحنه آندری ورشچاگین). اولین نمایش بهاری بولشوی یوجین اونگین اثر چایکوفسکی در صحنه جدید است. کارگردان فیلم سرگئی اورسولیاک برای اولین بار به عنوان کارگردان صحنه (رهبر صحنه، فیلیپ سلیوانوف) تلاش خود را در اپرا امتحان خواهد کرد. یکی دیگر از اپرای اصلی سامسون و دلیله اثر سنت سانس (به کارگردانی آدولف شاپیرو، آرتیوم آباشف رهبر صحنه) برای ماه می برنامه ریزی شده است. و در نهایت، دو نمایش دیگر در صحنه مجلسی. در پایان ماه آوریل، اولین اپرا برای کودکان با موسیقی آهنگساز معاصر آندری روبتسوف “پیتر پن” (مدیر صحنه نینا چوسوا، خود آهنگساز صحنه ارکستر) باید برگزار شود. و فصل با پاگلیاچی لئونکاوالو (رهبر صحنه الکسی ورشچاگین، کارگردان صحنه، هانس یواخیم فری) به پایان خواهد رسید.
و به صد و پنجاهمین سالگرد نمایش جهانی و دویستمین سالگرد تولد A.N. Ostrovsky محصول مشترک دیگری است. در مارس 1873، در سه هفته، چایکوفسکی به درخواست خود نمایشنامه نویس، موسیقی را برای افسانه افسونگر استروفسکی به نام دختر برفی نوشت. اولین نمایش در 11 مه همان سال در تئاتر بولشوی برگزار شد ، زیرا مالی در حال بازسازی بود. و حالا، یک قرن و نیم بعد، این افسانه بهاری اثر استروفسکی روی صحنه بولشوی به نمایش در می آید. ستارگان تئاتر مالی (ایرینا موراویووا، ولادیمیر نوسیک و دیگران) این نمایش را همراه با گروه کر و ارکستر تئاتر بولشوی (کارگردان صحنه الکسی دوبروفسکی، رهبر ارکستر ایوان نیکیفوروکین) اجرا خواهند کرد.
در مورد برنامه های باله، اولین نمایش در 1 دسامبر “بدهی” خواهد بود – اولین نمایش باله “ملکه بیل” از فصل جاری به تعویق افتاد. در کنفرانس مطبوعاتی سال گذشته اعلام شد و در ابتدا روز گذشته برگزار شد. اما طراح رقص یوری پوسوخوف وقت برای آماده سازی باله نداشت. آهنگساز یوری کراساوین، که در همسایگی نه با کسی، بلکه با پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، موسیقی این باله را نیز نوشت، نیز موسیقی خود را دیر به اجرا گذاشت. بنابراین، به جای ملکه بیل در 14 ژوئن، در صحنه تاریخی، در این فصل، باله، بازسازی شده توسط طراح رقص مشهور فرانسوی، پیر لاکوت، که متاسفانه هفته گذشته درگذشت، در این فصل به طور کامل تجدید خواهد شد. اولین بار 10 سال پیش در بولشوی نمایش داده شد.
بگذارید یادآوری کنم که یک باله دقیقاً به همین نام قبلاً با موفقیت زیادی در بولشوی روی صحنه رفته است. در سال 2001، رولان پتی، طراح رقص بزرگ فرانسوی، آن را با موسیقی چایکوفسکی تنظیم کرد. برای یوری پوسوخوف، طراح رقص، «پیکروایا داما» هفتمین اثر در تئاتر بولشوی زادگاهش خواهد بود. پیش از این، نخستوزیر سابق بلشوی که اکنون در ایالات متحده کار میکند، بالههایی مانند Magritomania، Cinderella، Symphony کلاسیک، A Hero of Our Time، Nureyev، The Seagull را در اینجا به صحنه برد.
یکی دیگر از بالههای کاملاً جدید، همچنین با موسیقی یوری کراساوین، طوفان بر اساس نمایشنامه شکسپیر به همین نام خواهد بود. شایعات در مورد او سه یا چهار ماه است که در اطراف بولشوی منتشر شده است. در کنفرانس pes، معلوم شد که طراحی آن توسط ویاچسلاو سامودوروف، مدیر هنری فعلی گروه باله اپرای اورال یکاترینبورگ انجام می شود، که در پایان این فصل، موقعیت خود را ترک می کند و به نان رایگان روی می آورد. تحت قراردادهای منعقد شده از قبل کار خواهد کرد. یکی از آنها قرارداد در بولشوی است.
سامودوروف پیش از این دو باله را در بولشوی روی صحنه برده است. یکی ناموفق – “Ondine”)، و یکی بیشتر از موفقیت “Dancemania” به موسیقی همان کراساوین. اکنون او به عنوان نامزد دریافت ماسک طلایی نامزد شده است. یکی دیگر از نمایش های بزرگ در فصل آینده، باله افسانه ای رومئو و ژولیت با موسیقی پروکوفیف، یکی از محبوب ترین باله های قرن بیستم خواهد بود. اجراهای معروف دوره شوروی دوباره مد شده است. در رپرتوار تئاتر “شعله پاریس”، “چشمه باخچیسارای”. و در شرایط سخت سیاسی که در جهان به وجود آمده است، در شرایط جایگزینی واردات، رپرتوار سنتی تئاتر بولشوی، که برای دهه ها آزمایش شده است، بیش از هر زمان دیگری ضروری است.
«رومئو و ژولیت» با اجرای سرگئی رادلوف و لئونید لاوروفسکی که تقریباً 40 سال است روی صحنه تئاتر بولشوی است، یک برند اجرایی واقعی تئاتر بولشوی است. با او بود که پس از تور گروه در سال 1956 در لندن، شهرت جهانی این شرکت آغاز شد که در سراسر جهان شروع به نامیدن باله بولشوی کرد. این موفقیت به قدری کر کننده بود که ماشینی که ژولیت – گالینا اولانووا سوار شد، به گفته مدیر هنری وقت تئاتر و طراح رقص نمایش، لئونید لاوروفسکی، هیجان زده از موفقیت جمعیت باله های انگلیسی، به هتل کشیده شد. در دور آرام، بدون اجازه دادن به موتور روشن شود.
این باله برای اولین بار به طور کامل در تئاتر کیروف در لنینگراد در سال 1940 (به صحنه بردن سرگئی رادلوف، طراح رقص لئونید لاوروفسکی، با بازی گالینا اولانوا و کنستانتین سرگئیف) روی صحنه رفت. تنها پس از جنگ بود که وارد اجرای بزرگ کارگردان شد، او در سال 1946 از صحنه تئاتر ماریینسکی (آن زمان کیروف) منتقل شد، او تا سال 1980 به طور مداوم در کارنامه حضور داشت، زمانی که رقص بیشتری جایگزین او شد. اجرای یوری گریگوروویچ. آخرین بار “رومئو و ژولیت رادلوف-لاوروفسکی در 25 دسامبر 1995 به سرپرستی ولادیمیر واسیلیف از سر گرفته شد. این بار، پسر طراح رقص، میخائیل لئونیدوویچ لاوروفسکی، طراح رقص خواهد بود.
در عین حال ، تئاتر بولشوی نسخه سنتی یوری گریگوروویچ را رد نمی کند. این اجرا در رپرتوار فهرست شده است، اگرچه 5 سال است که در پوستر گنجانده نشده است. بنابراین آن نیز باید تعمیر اساسی شود. البته داشتن دو نسخه از یک اجرا در یک بار در کارنامه بسیار گران است. و بسیاری ترجیح می دهند که یکی دیگر از باله های معروف دوره شوروی، چشمه باخچیسارای، به رپرتوار بازگردد. علاوه بر این ، طراح رقص او کارگردان و طراح رقص طولانی مدت تئاتر بولشوی روستیسلاو زاخاروف است.
در کنفرانس مطبوعاتی، مکالمه به یک باله کلاسیک معروف دیگر از دوران رمانتیسم تبدیل شد – اسمرالدا اثر ژول پرو، اصلاح شده توسط ماریوس پتیپا، که با موفقیت در صحنه تئاتر بولشوی توسط متخصصان باله های باستانی نوزدهم بازسازی شد. قرن، یوری بورلاکا و واسیلی مدودف. این بار در شرایط «جایگزینی واردات» و پایگاه کارنامه به شدت تنگشده، نسبت به سالهای گذشته تحقیرآمیزتر از او صحبت کردند. مدیر هنری گروه باله ماخار وزیف حتی گفت که در حال “در نظر گرفتن” این باله برای گنجاندن در رپرتوار است. درست است، ولادیمیر اورین به طعنه گفت که به درخواست بورلاکا، مناظر و لباس ها قبلاً به تئاتر دیگری، جایی که باله بورلاکا در حال بازسازی بود، “تولید” شده بود، بنابراین “انجام این کار مشکل ساز خواهد بود” و آنها می گویند. ، اگر ماخار خاسانوویچ تصمیم بگیرد کلاسیک های قرن نوزدهم را از سر بگیرد ، مناظر و لباس ها باید از نو ساخته شوند.
مدیر کل همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تشکیل تیپ های خط مقدم از هنرمندان بلشوی، مانند جنگ بزرگ میهنی، گفت: تئاتر برنامه ویژه ای دارد و تعدادی نمایش برای خانواده های نظامیان شرکت کننده در این تئاتر اجرا می شود. یک عملیات نظامی ویژه اجراهایی وجود دارد و خواهد بود که پول آن به طور کامل برای کمک به خانواده های شرکت کنندگان در عملیات نظامی واریز می شود. من با نمایندگان وزارت دفاع صحبت کردم و اگر چنین نیازی پیش بیاید و امنیت وجود داشته باشد، البته تئاتر بلشوی نیز در این امر شرکت خواهد کرد.»
وضعیت باله “نوریف”، که به یاد می آوریم، حتی در آخرین کنفرانس مطبوعاتی، مدیر کل تئاتر بولشوی قول داده بود در این فصل نمایش دهد، اکنون به شرح زیر است: “نمایشنامه” نوریف از رپرتوار حذف شد. ارتباط با قانون امضا شده، که مربوط به ممنوعیت ترویج ارزش های غیر سنتی است. این اجرا به نظر نه تنها دوستداران باله، بلکه به نظر افرادی که اخلاق را ارزیابی می کنند و به تئاتر هم می روند، مستقیماً مشمول این قانون می شود.»