– دیمیتری، ایده ایجاد چنین پروژه غیرمعمولی که به کار زیکینا اختصاص دارد چگونه شکل گرفت؟
– جمله کلیدی را گفتی: «تقدیم به کار زیکینا». واقعیت این است که این شاید اولین پروژه ای است که به کار زیکینا اختصاص ندارد، بلکه به خود زیکینا اختصاص داده شده است – به یک شخص: یک دختر لیودا زیکینا، یک دختر لیودمیلا زیکینا، یک زن لیودمیلا جورجیونا زیکینا. شخصیت او، دوستانش، دیدگاه های او در مورد زندگی، نگرش او به مادرش، به افراد نزدیک، تجربیات او. اما … زیکینا هرگز یک آهنگ را نخواند که زندگی نمی کند. هنگامی که با ویکتور گریدین ازدواج کرد، ترانه ای خواند: “غروب ها می سوزند، شعله های آتش در آغوش می گیرند، قرمز می شوند، مانند رنگ خشخاش. و من حاضرم تمام غروب های خورشید را برای یک و تنها طلوع خود رها کنم … “هر آهنگی در زندگی او ، در کار او تقاطعی با زندگی او است ، با نوعی احساسات ، عواطف و تجربیات انسانی. این همه جدایی ناپذیر است. این اجرا در واقع درباره یک شخص خاص است که نامش لیودمیلا زیکینا بود. و این شخص، بر حسب اتفاق خوش، یک خواننده بزرگ روسی نیز بود. اما بالاتر از همه، یک شخص. و بنابراین ما تصویر خارجی زیکینا را به همین ترتیب ترک کردیم – و عملاً رپرتوار را ترک کردیم. زیرا نینا شاتسکایا آثاری را می خواند که نت های کاملاً انسانی را در تصویر خود زیکینا مجسم می کند.
– اولین اجرای این اجرا 31 فروردین در خانه موسیقی برگزار می شود؟
– بله، ما فقط یک اجرا در مسکو داشتیم که این اجرا را می توان اولین اجرا دانست. این ترکیبی بسیار ارگانیک از دراماتورژی دیمیتری مینچنکو است که نمایشنامه نویس و راوی اصلی کل اجراست. تصاویر نوازندگان ارکستر نیز برگرفته از زندگی است. زیرا گروه “روسیه” که توسط لیودمیلا زیکینا ایجاد شد، فقط یک گروه موسیقی نیست که او در آن کار می کرد و او آن را پرورش داد. او خانه اش را ساخت، دنیایش را خلق کرد، خودش را با نوازندگانی که دوست داشت احاطه کرد، و آنها او را چیزی کمتر از “مادر” صدا نمی زدند. به آنها “مادام” نیز می گفتند، اما این یک جذابیت عالی بود. به طور کلی، او یک رهبر مهربان و حساس بود، او می دانست چه کسی در چه شرایطی زندگی می کند، برای دیدن کلوچه، کوفته به نوازندگانش می آمد… این بخشی از زندگی او بود و این فضا در حین اجرا بازسازی می شود. البته، با کمک دراماتورژی دیمیتری مینچنکو، با کمک آن موسیقی، آن آهنگ هایی که دقیقاً جنبه حسی زندگی او را بسیار ارگانیک بیان می کنند. نه حتی برخی از رویدادها و حقایق زندگی نامه، بلکه احساسات و تجربیات – این با ارزش ترین چیز است. او از نظر هنری منحصر به فرد است.

– آیا خود نمایشنامه به رویدادهای اصلی زندگی نامه ای که لیودمیلا زیکینا از آن زندگی کرده است پایبند است؟
– نه اون کلمه! در واقع، این عملکرد واقعی است. ما موفق شدیم با یکی از دوستان نزدیک لیودمیلا زیکینا النا ولادیمیروفنا لوسوا که از مهدکودک با هم بوده اند از گلدان صحبت کنیم، برای بیان متاسفم. خداروشکر که زنده است و او لیودمیلا زیکینا را می شناسد – نه فقط ملکه آهنگ های روسی، بلکه فقط یک دختر، لیودا زیکینا. “لوکا” او را دوستانه صدا زد. حتی الان هم به آن می گوید. بنابراین، همه چیز بر اساس حقایق واقعی و بر اساس تحلیل این حقایق است. این فقط یک بازگویی، ارائه وقایع نیست، بلکه یک تحلیل دراماتیک است. دراماتورژی در این اجرا یک مفهوم کلیدی، اهمیت دارد. اما اجرا بر اساس حقایق واقعی از زندگی Zykina است.
– Zykina یک تصویر بسیار روشن دارد: لباس، ظاهر به یاد ماندنی، مدل مو. آیا اجرا بر سبک زیکینا تمرکز خواهد کرد؟
– خیلی ها آرزو داشتند مانند لیودمیلا زیکینا باشند، اما او شبیه هیچ کس دیگری نبود. او دقیقا لیودمیلا زیکینا شماره یک بود. اما هیچ تلاشی برای تقلید، کپی برداری در نمایشنامه وجود ندارد. لباس ها به سبک اجراکنندگان و به ویژه نینا شاتسکایا خواهد بود. زیرا در درجه اول به دنیای درونی انسان علاقه مندیم.
– اما آیا رایحه آن دوران به نوعی منتقل می شود یا همه چیز فقط مدرن خواهد بود؟
– دوران زیکین دائماً در هر صدا حضور خواهد داشت. این جدایی ناپذیر است – گروه “روسیه” و لیودمیلا زیکینا. اما ما هیچ مقایسه خارجی را مجسم نمی کنیم – آنچه مهمتر است جوهر جدایی ناپذیری است که می خواهیم بگوییم و در مورد آن صحبت می کنیم.
– آیا برخی از آهنگ های زیکینا همچنان اجرا می شود؟
– قطعا! “ولگا” قطعا خواهد بود، آن را نینا شاتسکایا اجرا خواهد کرد. ما یکی دیگر از مجریان بسیار با استعداد والریا یانکوفسایا را داریم که در این اجرا نقش دارد، که به قولی تصویر دختر بسیار جوانی به نام لودا زیکینا را روی صحنه تجسم می بخشد. او آهنگ معروف “اردک مرغابی” را می خواند که زیکینا در سال های جوانی اجرا کرد. اما یک بار دیگر تکرار می کنم: این بیشتر به صورت تمثیلی تصور می شود تا کپی کردن یا تقلید.
– اما برای نینا شاتسکایا، آیا این کارنامه دشواری است؟ از این گذشته ، دامنه صدای زیکینا فوق العاده بود!
– البته این کار آسانی نیست. گوش کن، برد زیکینا تقریبا دو اکتاو است! اما نینا شاتسکایا یک خواننده حرفه ای است که از نظر آواز کاملاً با مواد کنار می آید و ما هیچ مشکلی نداریم. نکته دیگر این است که مهم تر است که به نوعی در آن تجدید نظر کنیم، تا آن را بخشی از خود کنیم… برای زیکینا، هر آهنگ نوعی دوره زندگی شده از زندگی بود. بنابراین، نکته اصلی نه تنها خواندن یک آهنگ، بلکه زندگی کردن است. این کار از نظر هنری حتی جالب تر است. یک بار دیگر تکرار می کنم: قبلاً یک بار این اجرا را اجرا کرده ایم و از نظر معنوی بسیار نزدیک بود.
آیا با استقبال مخاطبان مواجه شد؟
– شگفت آور!
– آیا زیکینا با توجه به تمام واقعیت های ما امروز به اندازه کافی مدرن است؟
– زیکینا همیشه مدرن خواهد بود و دلیل آن را توضیح خواهم داد. مهم نیست که در مورد لیودمیلا زیکینا چه می گویند – در مورد صمیمیت اجرای او ، در مورد برخی از جنبه های صرفا احساسی ، در مورد ظاهر او – زیکینا علاوه بر هر چیز دیگری ، یک حرفه ای بی عیب و نقص بود. او برای همیشه معیار آهنگ روسی بود، هست و خواهد ماند. و Zykina نه تنها توسط دوستداران آهنگ های روسی، همکار نوازندگان شناخته شد – او توسط کل جامعه موسیقی شناخته شد. او یک خواننده فوق العاده حرفه ای بود و گاهی اوقات سال ها روی یک آهنگ کار می کرد. با او، مانند یک تئاتر خوب، آهنگ با کوچکترین جزئیات، به جزئیات، به جزئیات، به هر هجایی که اجرا می شد، اجرا می شد. اگر بخواهید، کاملاً مشابه سیستم استانیسلاوسکی است. بنابراین، زیکینا همیشه مرتبط، مدرن و جالب خواهد بود، زیرا او یک پدیده است. اگر دوست داشته باشید، این واقعی ترین و واقعی ترین پدیده است – این در واقع کلاسیک موسیقی داخلی ما است. یک کلاسیک نمی تواند پیر شود، هیچ اتفاقی برای آن نمی افتد. این وجه هنر بزرگ است که معیار است.
– با شما موافقم. به هر حال، زیکینا نه تنها آهنگ های عامیانه روسی را خواند که به معنای واقعی کلمه همه او را می شناسند، بلکه عاشقانه ها را نیز می خواند، برخی آهنگ های غیرمنتظره دیگر …
بله، او به ژانرها و سبک های کاملاً متفاوت روی آورد. چنین کلماتی از لیودمیلا جورجیونا وجود داشت: “آواز درست وجود دارد و آواز اشتباه وجود دارد.” این در زمینه عملکرد ما بسیار مهم است. لیودمیلا زیکینا خوانندگی را به عنوان موسیقی محلی، پاپ و آکادمیک تقسیم نکرد. او فقط گفت: یا درست می خوانی یا اشتباه می خوانی. اگر یک عبارت موسیقایی را اشتباه بسازید، مهم نیست که چگونه آن را می خوانید، به چه شیوه ای: فولکلور، آکادمیک، پاپ یا موارد دیگر. بنابراین ، زیکینا کاملاً چند وجهی بود … و بیایید “Poetoria” شچدرین را به تنهایی به یاد بیاوریم. و او همه را از قلب یاد گرفت! و او با لحن بی عیب و نقص، می توانم بگویم، کاملا استاندارد خواند. او یک خواننده بسیار همه کاره بود – او دقیقا یک خواننده سطح بسیار بالا و کلاس بود.
آیا این واقعیت که او به ژانرهای دیگر روی آورده است نیز در اجرا نشان داده خواهد شد؟
– قطعا. از منشور سرنوشت او خواهد بود. اینها احساسات انسانی، روابط، عواطف، حتی ناامیدی است… همه چیز در زندگی او بود، او یک شخص بود، و این شخص چیزی کمتر از یک خواننده بزرگ نیست.
– و چرا این نقش را به نینا شاتسکایا پیشنهاد دادید؟
– ما در نوعی گفتگو توافق کردیم، در درک متقابل به نحوی بلافاصله متحد شدیم. ما اغلب با دیمیتری مینچنکو صحبت می کردیم، سپس این ایده کاملاً هماهنگ به وجود آمد. و یک بار دیگر تکرار می کنم: هیچ وظیفه ای برای انتخاب خواننده ای وجود نداشت که تا حد ممکن شبیه زیکینا باشد که با صدای او بخواند. خیر در اینجا وظیفه انتخاب فردی بود که مانند زیکینا مظهر هنر واقعی است که همه اینها را زندگی می کند. بنابراین، البته، نینا شاتسکایا در این زمینه، با باور خلاقانه و حرفه ای خود، ایده آل بود، برای ما اهمیت زیادی داشت. سپس، نینا شاتسکایا صدای میزانسن داشت و لیودمیلا جورجیونا صدای میزانسن داشت، و مطمئناً دامنه آنها بسیار نزدیک است. بنابراین، برخی چیزها در اینجا، البته، منطبق هستند.
-البته نینا خیلی خوشگله و زیکینا خیلی خوشگل بود اینا رو خیلی بهم نزدیک میکنه.
– بله حتما! کاریزمای صحنه! و چقدر اهمیت دارد. و جادوی شخصیت، اگر بخواهید، مهم است. نه شباهت، یعنی جادو.
آیا این پروژه برای شما شخصاً مهم است؟
بله، البته، به همین دلیل است که من در مورد آن با جزئیات صحبت می کنم. ما مشتاقانه منتظر تماشاگران هستیم و از این دیدار خوشحال خواهیم شد.
آیا او برای مدت طولانی در برنامه خواهد ماند؟
– قطعا. اجرا را به قول خودشان در رپرتوار گذاشتیم.