یک اجرای موضعی توسط ولادیمیر میرزوف در RAMT نشان داده شد

“دروس کارگردانی” به “مکان سودآور” اشاره کرد

در طی همه گیر شدن فزاینده ، وقتی تعداد افراد آلوده هر روز رکورد می زند ، و محدودیت های موجود در نهادهای فرهنگی کار آنها را تقریباً غیرممکن می کند ، جشنواره ای که برگزار شد ، واقعاً یک رویداد بزرگ است. جشنواره چهارم “دروس کارگردانی” در چارچوب دوسالانه هنرهای تئاتر توانست تمام اجراهای برنامه منطقه ای را به پایتخت بیاورد. و کمدی موضوعی ساخته ولادیمیر میرزوف بر اساس نمایشنامه الکساندر استروسکی “مکانی سودآور” به استوای نمایش تبدیل شد.

این نمایش شش سال است که در یکاترینبورگ زندگی می کند ، اما نسخه صحنه ای آن -2019 برای اولین بار در مسکو بود. خوشبختانه ، به مدت 2 روز ، البته با 25٪ اشغال. در این مدت ، تولید به عنوان یک نمایش روشن و در عین حال زاهدانه شهرت یافته است ، تصمیمات کارگردان که استروسفسکی کلاسیک را زیر و رو می کند.

هیچ تزئینات تجاری معمول روی صحنه وجود ندارد. از سالن دنج ، بیننده وارد تزئینات نمادین استخر می شود (همانطور که توسط پلکان فلزی مشخص شده است) ، تزئین شده با کاشی های طلا. این همچنین برای برخی به عنوان یک قفس گرانبها و برای دیگران به عنوان سلول زندان عمل می کند. همه چیز در یک مقیاس طلایی طراحی شده است – مردان لباس های سخت تجاری دارند ، زنان لباس های بی تکلف دارند. اما نکته اصلی جزئیات است. به عنوان مثال ، نوارهای شخصی در لباس های مجلسی مردانه ، مانند لباس بازیکنان فوتبال.

باید بگویم که از زمان انتشار نمایشنامه در سال 1857 ، اهمیت آن بدون تغییر مانده است. قبل از بیننده – مشکلات آشنا ، شخصیت ها و ویژگی های رفتار آنها در یک موقعیت خاص. گویی در طی چند قرن چیزی تغییر نکرده است. همسران ناخوشایند ، سوداگر ، احمق و مشغول یک مکان گرم در زندگی حرفه ای خود ، همسران و رئیسان ظالم هستند. همه اینها بر تنها پرتوی نور در پادشاهی پول و سود حاکم است – جوانی به نام ژادوف (سرگئی زایکین).

با توجه به طرح ، سرنوشت او را با انتخاب روبرو می کند: یا زندگی ضعیف ، اما صادقانه ، یا اینکه از عموی خود مکانی “سودآورتر” بخواهد. به هر حال ، این کار بسیار راحت تر و سودآورتر است – رشوه بگیرید ، همیشه شاد زندگی کنید. و همسر جوان دمدمی مزاج Polenka (آناستازیا کاتکووا) با این واقعیت که او “بدتر از دیگران” به نظر می رسد ، اعتراض نخواهد کرد. اما با حسن نیت؟

“زمانی ، فیلسوف برجسته ، گریگوری پومرانتس گفت که شیطان با کف روی لبهای فرشته ای آغاز می شود که برای هدفی مقدس و عادلانه وارد جنگ شده است. فکر کنید چند بار ما بشر می کاریم ، با هدایت نیت خیر ، توسط عشق هدایت می شویم ، و فقط برای خود و عزیزانمان خیر می خواهیم؟ به نظر من بازی استروسکی در این باره نوشته شده است. ”کارگردان نمایش می گوید.

نمونه های فراوانی از این نوع عشق در نمایش وجود دارد. من به ویژه می خواهم مادر Felisata Gerasimovna (ایرینا ارمولوا) را برجسته کنم. این زن با شکوه با آداب و رسوم فیورر ، لهجه ارتش و ظاهری سخت گیرانه ، به تنها هدف زندگی پایبند است – ازدواج با دخترانش سودآور است. و برای این کار او آماده هر کاری است. حفاری کودکان آسان است ، پراکندگی مهره ها در مقابل سر داماد آینده مشکلی ندارد ، برای انجام مراسم زشت – انجام آن را در نظر بگیرید. و همه برای چه؟ “مکان سودآورتر خواهد بود …” – هرازگاهی قهرمانان نمایش می گویند.

زادوف که تحت فشار همسرش مجبور به کنار گذاشتن اصول خود شد ، نزد دایی خود (آناتولی ژیگار) می رود تا درخواست افزایش حقوق کند. درست است که خود یکی از اقوام عالی رتبه ، که تازه از خرابه آگاهی یافته است ، با برادرزاده اش با شستشوی سر خوب ملاقات می کند. به معنای واقعی کلمه. مرد جوان باید دعای یک مکان سودآور را در زیر یک جریان آب که مستقیماً به پیشانی او هدایت می شود ، بخواند. جامعه پوسیده تنها روح روشن را در معدن طلا غرق می کند. سعی می شود با تمسخر و تحقیر علنی مرد جوان ، باورهای درست او را بشوید. اما بعد از چنین آزمایشی ، ژادوف هنوز به هوش می آید. او از آنچه گفته شد و انجام شد شرمنده می شود. بنابراین ، او به خودش وفادار مانده و اجازه می دهد همسر جوانش پولنکا به مادرش برود. اگر او نتواند با او چنین زندگی کند ، فقیر است ، اما صادقانه است.

بنابراین پرنده از پنجه های اداری کثیف اداری فرار کرده است؟ مهم نیست که چگونه است. پایان کار بیننده را به شکلی هوشیارانه به واقعیت بازمی گرداند. از جمله سال 2020. پس از تحقیر عمومی و پیروزی اعتقادات خود ، ژادوف بین یوسوف رسمی (آندره کیلوسف) نشسته ، از نظر موذیانه جذاب و عمویش ، دستان خود را بر روی گردن او می گذارد و … به زیر فشار لوکوموتیو می خورد. آنها یک خانواده ، یک جامعه متحد ، یک مهار هستند. این شامل فقرا و ثروتمندان ، ایده آلیست های صادق و غارتگران بی شرمانه است. اگر می خواهید خودتان باقی بمانید – مانور و رعایت اندازه گیری را یاد بگیرید.