باکو و ایروان در مورد آتش بس در قره باغ قره باغ

توافق کردند

باکو و ایروان در مورد آتش بس در قره باغ کوهستانی توافق کردند 10 اکتبر 2020 ، 08:06

Avesta.Tj | 10.10.2020 | ارمنستان و آذربایجان بیانیه ای را پس از رایزنی در مسکو تصویب کردند ، طرفین بر سر آتش بس از ساعت 12:00 در 10 اکتبر برای اهداف بشردوستانه برای تبادل زندانیان و همچنین اجساد مردگان توافق کردند.
به گزارش تاس ، متن بیانیه مشترک توسط سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه قرائت شد. در متن اشاره شده است که این سند در پاسخ به فرجام خواهی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مطابق با توافق نامه های سران کشورهای روسیه ، ارمنستان و آذربایجان به تصویب رسیده است.
در این بیانیه آمده است: “آتش بس از ساعت 12:00 در تاریخ 10 اکتبر 2020 برای اهداف بشردوستانه برای تبادل اسیران جنگی و سایر زندانیان و اجساد کشته شدگان ، با واسطه و مطابق با معیارهای صلیب سرخ جهانی اعلام شده است.” >

“پارامترهای خاص رژیم آتش بس علاوه بر این توافق خواهد شد ،” – در بند دوم سند ذکر شده است.

علاوه بر این ، آذربایجان و ارمنستان توافق کرده اند ، با میانجی گری مشترک روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، مذاکرات اساسی را با هدف دستیابی به یک توافق صلح آمیز در اوضاع قره باغ قره باغ آغاز کنند.

در این سند آمده است: “جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان ، با میانجیگری روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، بر اساس اصول اساسی حل و فصل ، مذاکرات اساسی را با هدف دستیابی به یک توافق صلح آمیز در اسرع وقت آغاز می کنند.”

“طرفین تغییرناپذیری قالب روند مذاکره را تأیید می کنند” ، بند چهارم بیانیه تأکید می کند.

وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان به دعوت رئیس جمهور روسیه برای رایزنی در مورد قره باغ کوهستانی روز جمعه وارد مسکو شدند. گفتگوها بین سران وزارتخانه های خارجه فدراسیون روسیه ، آذربایجان و ارمنستان بیش از 10 ساعت به طول انجامید.