رویای بزرگ چینی و COVID-19

رویای بزرگ چینی و COVID-19

30 سپتامبر 2020 ساعت 11:49 صبح

Avesta.Tj | 20/9/2020 | در اول اکتبر ، مردم چین تعطیلات اصلی خود را جشن می گیرند – روز جمهوری خلق چین. در این روز در سال 1949 ، پس از پیروزی کمونیست ها بر سربازان چیانگ کای شک در یک جنگ خونین داخلی ، رئیس حزب کمونیست چین ، مائو تسه تونگ ، از ایجاد کشور جدید خبر داد.

هفتادمین سالگرد تاسیس خود در سال 2019 را با جشن های باشکوه جشن می گیرند ، چین قدرت و قدرت خود را که در یک دوره تاریخی کوتاه مدت بدست آورده است به همه جهان نشان داده است. به یادبود تاسیس حزب کمونیست چین در این روز ، رژه نظامی در میدان تیان آن من در پکن برگزار شد که با حضور 15000 نفر از نیروهای نظامی و آخرین تجهیزات نظامی به نمایش درآمد. علاوه بر سربازان ، 580 نمونه تجهیزات نظامی و 160 هواپیما و هلی کوپتر در این رژه شرکت کردند. هلی کوپترها به شکل شماره “70” از روی میدان پرواز کردند. رسانه ها این رژه را بزرگترین رژه تاریخ چین می دانند. طبق ارقام رسمی ، صد هزار نفر در بخش غیرنظامی رژه شرکت کردند.

شی جین پینگ ، رئیس جمهوری خلق چین در گفتگو با شرکت کنندگان در مراسم رژه گفت که طی 70 سال گذشته ، چین موفقیت چشمگیری کسب کرده است.
شی جین پینگ گفت: “هیچ نیرویی نمی تواند وضعیت وطن بزرگ ما را تضعیف کرده و مردم چین را از حرکت به جلو باز دارد.

با جمع بندی نتایج 70 سال فعالیت PRC ، وی تأكید كرد كه این كشور به یك ابرقدرت اقتصادی تبدیل شده است ، اما رهبری همچنان در حال ترویج “رویای بزرگ چینی” هستند.

“رویای بزرگ چینی” چیست؟

در زمان تأسیس جمهوری خلق چین در سال 1949 ، “سکاندار بزرگ” مائو تسه تونگ اعلام کرد: “مردم چین به پاهای خود برخاستند.” اکنون ، 71 سال پس از این اعلامیه ، جهان شاهد رشد بی سابقه چین و تبدیل آن به یک ابرقدرت اقتصادی است.

رئیس جمهور فعلی جمهوری خلق چین شی جین پینگ همچنان به ترویج ایده “رویای چینی” ، “تقویت” و “تجدید” چین ادامه می دهد. از این گذشته ، پروژه بزرگ احیای چین هنوز کامل نشده است.

همه رهبران احزاب این کشور – از مائو تا شی جین پینگ – هدف خود را تبدیل چین به یک قدرت جهانی قرار دادند. در حال حاضر در روزهای مائو ، شعار “ایالات متحده آمریکا را بگیرید و از آن پیشی بگیرید” در چین وجود داشت. این شعارها درباره احیای چین و تبلیغ اینکه این یک روند صلح آمیز و مفید برای کل جهان است ، امروز نیز در دستور کار قرار دارد.

آیا پیش نیازهای تاریخی برای این کار وجود دارد؟ یک اعتقاد عمیق وجود دارد که توسط همه رهبران احزاب کشور بدون تغییر باقی مانده است و نباید آن را دست کم گرفت: این یک اعتقاد عمیق است که چین یک تمدن بزرگ و یک قدرت جهانی بوده است ، و بنابراین باید باشد. طبق نظر این حزب و رهبری حزب ، چین باید در جهان جایگاهی را بگیرد که واقعاً شایسته آن است.

این عقیده بر این ایده استوار است که ساختن اقتصاد و علم مدرن در چین باید نه تنها در این کشور بلکه در کل کل جهان به روند توسعه تدریجی خدمت کند. سرزمین مادری جاده بزرگ ابریشم زمانی نقش یکپارچه بزرگی در توسعه همکاری بین بسیاری از کشورهای جهان در زمینه های علمی ، اقتصادی و سیاسی داشته است. و اگر در آن زمان های دور امکان پذیر بود ، امروز نیز امکان پذیر است.

ایده همزیستی مسالمت آمیز ، نه تقابل بین کشورها ، بخشی از “رویای بزرگ چینی” است.

مثالی برای بشر دوران جنگ سرد است ، زمانی که غرب با موفقیت موفق شد سیستماتیک اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش را از دسترسی به فن آوری های بالا قطع کند. این افراد مجبور شدند این فناوری ها را به صورت خود به خود توسعه دهند ، به عنوان مثال رایانه های خودشان ، اما موفق به نزدیک شدن به سطح غربی نشدند.

امروز ، وضعیت مشابهی در حال توسعه است: اگر به جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده نگاهی بیندازید ، می بینید که ایالات متحده در حال بررسی این مسئله است که چگونه می تواند دسترسی چین به م componentsلفه های مهم فناوری را قطع کند و از این طریق مانع توسعه بیشتر آن شود. سیاست ایالات متحده در قبال چین تغییر کرده است. در گذشته ، لحن توسط نمایندگان نیروهای سیاسی خیرخواه تنظیم می شد که معتقد بودند تجارت و مبادله آزاد نیز به نفع ایالات متحده است. دموکرات ها و جمهوری خواهان اکنون سیاستمداران سختی دارند که از جنگ سرد یا اقتصادی علیه چین دفاع می کنند.

متأسفانه شیوع ویروس کرونا ویروس COVID-19 فقط امروز در دست این نیروها بود و این امر خصوصاً در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل مشهود بود.

هفتاد و پنجمین نشست جوبلائی مجمع عمومی سازمان ملل در 15 سپتامبر آغاز شد.
گوترش ، دبیر کل سازمان ملل در سخنرانی در سخنرانی جلسه.

دبیرکل ابراز اطمینان کرد که این جلسه با روحیه تقویت اعتماد و انسجام متقابل بین کشورهای عضو سازمان ملل ، گروه های اصلی کشورها و سایر سازمان های بین المللی برگزار خواهد شد.

گوترش گفت: “من مشتاقانه منتظر همکاری نزدیک شما با شما در طول هفتاد و پنجمین جلسه مجمع عمومی در جهت دستیابی به اهداف مشترک خود هستم.”

جلسه 75 به دلیل بحران جهانی بهداشت با جلسه قبلی متفاوت است و با بیماری همه گیر ویروس کرونا مرتبط است.
دبیرکل سازمان ملل متحد ، آنتونیو گوترش ، وضعیت اجتناب ناپذیر را تأیید کرد: “همه گیری COVID-19 یک بحران بی سابقه است ، بنابراین مجمع عمومی امسال شبیه هیچ یک نخواهد بود.”

شرکت کنندگان در نشست سازمان ملل به اهمیت تقویت سیستم های بهداشتی ، توسعه و توزیع عادلانه داروها و واکسن ها و افزایش مبارزه با بیماری همه گیر اشاره کردند.

با این وجود ، با وجود موج دوم ویروس کرونا در سراسر جهان در حال حاضر ، جلسه در حال حاضر در مورد مشکلات و راه حل های آنها پس از همه گیری صحبت می کند.

“ما همچنین باید برای بهبود [پس از همه گیری] براساس برنامه توسعه 2030 و توافق پاریس آماده شویم. مجمع به کار خود در مورد طیف وسیعی از مشکلات جهانی ادامه خواهد داد: صلح و امنیت ، خلع سلاح ، حقوق بشر ، برابری جنسیتی و توسعه پایدار. “رئیس سازمان ملل اضافه کرد.

در این راستا ، کل جامعه جهانی منتظر سخنرانی نماینده چین بودند. همه باید صدای کشوری را که ویروس کرونا را شکست داده است بشنوند.

سخنرانی دونالد ترامپ ، رئیس جمهور ایالات متحده ، فقط توجه عمومی را افزایش داد ، زیرا ترامپ بخش قابل توجهی از سخنرانی خود را به اپیدمی ویروس کرونا اختصاص داد.

رئیس جمهور آمریکا ویروس کرونا را “ویروس چینی” خواند و چین را به پنهان کردن اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرونا ویروس کرونا در اواخر سال گذشته از جامعه جهانی متهم کرد. ترامپ اعلام کرد که چین به دلیل اینکه اقدامات کافی برای مهار این بیماری همه گیر انجام نداده است ، باید به دادگاه کشانده شود. وی خاطرنشان کرد که پکن در روزهای ابتدایی ویروس سفر داخلی را متوقف کرد ، “در حالی که به هواپیماها اجازه می داد چین را ترک کنند و جهان را آلوده کنند.”

قبل از سخنرانی ، ترامپ به خبرنگاران گفت که سخنرانی او حاوی “پیام قدرتمندی” برای چین است. همانطور که توسط صدای آمریکا اشاره شده است ، دولت ترامپ از حزب کمونیست چین به دلیل واکنش آن به COVID-19 ، دخالت در انتخابات خارجی ، جاسوسی در ایالات متحده و گسترش نفوذ در سراسر جهان انتقاد کرده است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین از موفقیت کشورش در مبارزه با اپیدمی ، در اقتصاد و تقویت قدرت نظامی خبر داد.
رئیس جمهور آمریكا گفت: “آمریكا برای ما و همچنین كشورهای شما در درجه اول قرار دارد – كشورهای شما باید در درجه اول قرار گیرند.”

دونالد ترامپ که به دلیل بدبینی نسبت به نهادها و معاهدات جهانی شناخته شده بود ، قبلاً از شرکت در توافق نامه آب و هوا ، در مورد برنامه هسته ای ایران ، خبر خروج ایالات متحده از شورای حقوق بشر سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی را رد کرد.

شی جین پینگ ، رئیس جمهوری خلق چین ، در سخنرانی در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ، برخلاف ترامپ ، از طرفداری از همکاری بین المللی در چارچوب سازمان های بزرگ بین المللی صحبت کرد ، گویی که به سخنان دونالد ترامپ پاسخ داد و خواست تا موضوع اپیدمی و همه چیز را سیاسی نکند. در ارتباط با آن ، به ویژه ، مسئله واکسن علیه COVID-19.

“وقتی با ویروس روبرو می شویم ، باید همبستگی ایجاد کرده و با هم کنار بیاییم. ما باید از علم پیروی کنیم ، رهبری WHO را کاملاً ارتقا دهیم و یک مکانیزم واکنش بین المللی برای شکست ویروس ایجاد کنیم. هرگونه تلاش برای سیاسی کردن یا انگ زدن در این مورد باید رد شود. “شی جین پینگ گفت.

به گفته شی جین پینگ ، هرگونه تلاش برای سیاسی کردن ویروس COVID-19 باید رد شود. اول از همه ، لازم است “اقتصاد خود را دوباره راه اندازی کنید و به کشورهای دیگر برای انجام این کار کمک کنید.”

وی گفت كه چین قصد ندارد با سایر ایالت ها (یعنی ایالات متحده) جنگ های سردی را در پیش بگیرد.

“آقای شی گفت:” دنیای ما نمی تواند آینده ای را در اختیار داشته باشد كه در آن دو بزرگترین اقتصاد جهان را در اختیار داشته باشند و “بزرگ ریفت” را تشكیل دهند: هر كدام با قوانین تجارت و دارایی خاص خود ، با توانایی های خاص خود در زمینه اینترنت و هوش مصنوعی. ” / p>

رئیس جمهوری خلق چین گفت کشورش کاملاً در تلاشهای جهانی برای مبارزه با ویروس کرونا نقش دارد و به بهبود سایر کشورها از آسیب ناشی از بیماری همه گیر کمک خواهد کرد.

چین مخالف سیاست بلوک است ، علیه حمایت گرایی و “برخورد تمدن ها” است. شی جین پینگ گفت که چین به معنای تنوع و احترام به مسیرهای توسعه ملی است. رهبر حزب کمونیست چین اجرای “انقلاب سبز” را یکی از ابزارهای غلبه بر پیامدهای همه گیری می داند. “” ما هرگز برای هژمونی ، گسترش و ایجاد مناطق نفوذ تلاش نخواهیم کرد. ما قرار نیست با کسی جنگ کنیم: نه سرد و نه گرم. شی جین پینگ گفت: ما طرفدار حل اختلافات و درگیری ها از طریق گفتگوها و مذاکرات هستیم.

رئیس جمهوری خلق چین همچنین از تصمیم برای اختصاص 50 میلیون دلار “در حمایت از طرح واکنش بشردوستانه سازمان ملل به بیماری ویروس کرونا” خبر داد.

وی اظهار داشت که تقویت نمایندگی و صدای کشورهای در حال توسعه بسیار مهم است تا سازمان ملل بتواند با تعادل بیشتری منافع و خواسته های اکثر کشورهای جهان را منعکس کند.

به گفته رهبر حزب کمونیست چین ، قدرتهای بزرگ باید یک نمونه شخصی از حفاظت و حفظ قانون و نظم بین المللی و همچنین انجام تعهدات خود قرار دهند.

“ارزش این است که” انحصارطلبی “و عمل به استانداردهای دوگانه را کنار بگذاریم. همچنین نباید حقوق بین الملل تحریف شود و بهانه ای برای تضعیف حقوق و منافع قانونی سایر کشورها یا صلح و ثبات کره زمین شود. “

رهبر چین گفت که سازمان ملل متحد باید همکاری بین همه کشورها را ارتقا دهد.

“تفکر جنگ سرد ، تعصبات ایدئولوژیک و بازی های با جمع صفر کلید حل مشکلات کشور ما نیست ، حتی کمتر از آن می تواند به عنوان راه حلی برای مشکلات مشترک بشریت باشد.”

با تأکید بر اینکه سازمان ملل باید به شدت از عدالت دفاع کند ، شی جین پینگ گفت که هیچ کشوری در جهان حق تسلط بر امور جهانی ، حکمرانی بر سرنوشت دیگران و انحصار مزایای توسعه را ندارد.

“شی جین پینگ” گفت: “علاوه بر این ، هیچ کس حق ندارد خودسرانه عمل کند ، سیاست آزار و شکنجه و سلطه را دنبال کند یا رئیس جهان باشد.”

“آنچه واقعاً باید انجام دهیم تغییر رویارویی به گفتگو است. اجبار به مشاوره؛ او یک بازی با جمع صفر برای منافع متقابل است. ”

رئیس کمونیست چین افزود که سازمان ملل متحد باید بر حل مشکلات تمرکز کند و به منظور دستیابی به نتایج ملموس به روشی متعادل برای ارتقا security امنیت ، توسعه و حقوق بشر حرکت کند.

به ویژه ، وی گفت ، اولویت باید پرداختن به موضوعات امنیتی غیر سنتی ، از جمله بهداشت عمومی است.

شی جین پینگ از نقش سازمان ملل در 75 سال گذشته تمجید کرد و گفت که این سازمان “راهی دشوار از طریق باران و باد” را طی کرده است. این 75 سال با پیشرفت پویای جامعه بشری و تغییرات عمیق در وضعیت بین المللی و همچنین یک دوره توسعه سریع چند جانبه گرایی همراه بوده است.

“اجازه دهید ما مجدداً بر تعهد قوی خود به چند جانبه گرایی تأکید کنیم ، به ساختن جامعه ای با سرنوشت مشترک انسانی ، تقویت همبستگی و پیشرفت تحت لوای سازمان ملل کمک کنیم!” – رئیس جمهوری خلق چین در پایان سخنان خود گفت.

دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش در سخنرانی خود از جامعه جهانی خواست که همکاری و دیپلماسی چندجانبه را بازگرداند و تأکید کرد که ویروس کرونا ویروس جدید “آسیب پذیری جهان” و لزوم حل مشکلات با نیروهای مشترک را نشان داد. وی در مورد لزوم جلوگیری از جنگ سرد جدید – این بار بین ایالات متحده و چین صحبت کرد.

چین ، با پایبندی به مفهوم “جامعه سرنوشت مشترک بشریت” ، که فرض می کند این کشور با مسئولیت پذیری به چالش های مشترک بشری پاسخ می دهد ، بار دیگر از یک منبر بلند ، آمادگی خود را برای کمک به سایر کشورها در مبارزه با همه گیری و سایر تهدیدات بشری تأیید کرد.

در روز آموزش جمهوری خلق چین ، این کشور بار دیگر تعهد خود را برای تحقق “رویای بزرگ چینی” تأیید می کند.

Mamlakat KABIROVA