ویسوتسکی درباره پرونده افرموف: “او دیگر هرگز مست نخواهد رانندگی”

– نیکیتا ، گفتگوهای زیادی در مورد وکیل میخائیل افرموف – پاشائوف وجود دارد. هنگام مصاحبه ، او به عنوان شخصی که “به افیموف پیشنهاد کرد که گناه خود را قبول کند” کنایه می دهد ، اگرچه نام خانوادگی شما را تلفظ نمی کند. نظر شما در این باره چیست؟

– من واقعاً وكیل نسبتاً عجیب وكیل را در قالب چنین نكات نصفه ای دوست ندارم كه گویا شما هیچ ادعایی علیه او نخواهید كرد ، كه وی نام خانوادگی خود را نداده است ، و اظهارات مهم این چنینی را هم قبل از دادگاه و هم در طول دادگاه ارائه داده است. بگویید ، به زودی همه چیز را خواهید فهمید. در نتیجه ، افراد شروع به جستجوی اینکه چه کسی به جای میخائیل رانندگی می کند ، می پردازند و اسامی خاصی را می آورند. به نظر من ، این اشتباه است. اگر می خواهید بگویید ، برای کلمات خود بگویید و پاسخ دهید. من اعتقاد ندارم که این نوعی اتهام علیه من است.

من از همان ابتدا با خط دفاع موافق نبودم. اما موضع من این بود که اگر میخائیل چنین محافظتی را انتخاب کرد ، و این زندگی او ، سرنوشت و محاکمه او است ، پس او حق چنین کاری را دارد. و من به وکلا گفتم که اگر برای دفاعیه که پاشایف رهبری می کند چیزی از من خواسته شود ، پس من آماده انجام همه کارها هستم. منظور من این نیست که کاری غیرقانونی انجام دهم ، بلکه حضور در دادگاه هستم و به نوعی موافق خط مشی رفتاری انتخاب شده توسط میخائیل و وکیلش هستم. در مورد موقعیت شخصی من ، از همان ابتدا ، وقتی میخائیل اعلام کرد که از پذیرش گناه خود امتناع می ورزد ، گفتم که این کار بسیار خطرناک است و می تواند به او آسیب برساند. اما این تصمیم میخائیل بود و من در مورد آن توضیحی ندادم.

من هنوز فکر می کنم که این یک اشتباه بود ، اما این تصمیم آنها بود و من حتی فرصتی برای مبارزه با آن نداشتم. چرا میخائیل در کلمه آخر خط قبلی را رد کرد ، اینکه شخص دیگری رانندگی می کند ، این سوال برای من نیست ، بلکه برای میخائیل است. با این حال ، من فکر می کنم اصلی ترین چیزی که قاضی را راهنمایی کرد ، به جای یازده سالی که دادستان خواست ، با دادن هشت سال ، پذیرفتن جزئی از گناه میخائیل بود. بنابراین ، من فکر می کنم ، کسانی که او را تحریک و ترغیب کردند که گناه خود را بپذیرد ، شاید همسرش سونیا ، یا به احتمال زیاد خود میخائیل ، کار درستی انجام داده باشد.

– جو موجود در این دادگاه در دادگاه را چگونه توصیف می کنید؟

– به نظر من دادگاه ، فضای خیلی سالمی نبود ، اما این به دلیل توجه ویژه اطلاعاتی به پرونده است. این نمی تواند بر شرکت کنندگان در روند تأثیر بگذارد. من نمی گویم که دادگاه باید بسته می شد ، اما این واقعیت که چنین هیجانات فزاینده ای در دادگاه تأثیر داشت ، بدون شک این موضوع است. خود فرم مورد احترام بود ، اما جو بسیار سخت ، سنگین و عصبی به نظر می رسید.

– طرف دفاعی میخائیل افرموف اعتراض خود را علیه حکم دادگاه پرشنسکی اعلام کرده است. انتظارات شما از درخواست تجدید نظر چیست؟

– من یک وکیل حرفه ای نیستم ، اما می دانم که در دادخواست تجدیدنظر بررسی خواهد شد که آیا قاضی شواهدی را که از هر دو طرف ارائه شده به درستی ارزیابی کرده است. به نظر بشر ، در نتیجه فرجام خواهی می توان این حکم را تخفیف داد. من واقعا امیدوارم. اول از همه ، در بخشی که دادگاه در نظر گرفت ، اما این می تواند نقش پررنگ تری داشته باشد ، یعنی شخصیت خود میخائیل ، آنچه که او در کار خود انجام داده است ، این واقعیت که او دارای تعدادی جوایز دولتی است. میخائیل خیلی کار کرد و خیلی کمک کرد. علاوه بر این ، او دارای سه فرزند خردسال است که به او وابسته هستند. به نظر من دادگاه حق و فرصت صدور حکم سبک تری را داشت. علاوه بر این ، این یک عود نیست. میخائیل چنین مواردی را نداشت ، از طرف وی هیچ قصدی وجود نداشت. بنابراین امیدوارم که حکم نرمتر باشد ، اما این حتی به افکار عمومی مربوط نمی شود بلکه به وکلا مربوط می شود.

– فکر می کنید این داستان چگونه باعث می شود که میخائیل افرموف در سبک زندگی خود تجدید نظر کند؟

– اینکه چه راهی از زندگی را انتخاب می کند تجارتش است. او دوست من است و اگر من نبودم که او چه جور آدمی است ، من با او دوست نیستم. به نظر من او فرد بسیار خوبی است. من معتقدم که این حق اوست: آیا او تغییر خواهد کرد یا تحت تقاضای مردم نخواهد بود. من فکر نمی کنم که او اساساً باید تغییر کند. شما نمی توانید مست رانندگی کنید – این حتی یک بدیهی نیست ، اما همه در مورد آن می دانند و با این وجود ، ما می دانیم که صدها نفر وارد آن می شوند و این منجر به فاجعه می شود. میخائیل این را به خوبی می فهمد ، و اگر مجازات وی تخفیف یابد یا هشت سال در آنجا بماند ، در هر صورت دیگر هرگز مست پشت فرمان نخواهد نشست. از این نظر می توان اطمینان داشت که وی از این فاجعه درس گرفته است.