روز پرچم دولت در آذربایجان

جشن گرفته می شود

روز پرچم دولت در آذربایجان جشن گرفته می شود 9 نوامبر 2020 ، ساعت 17:04

06 Avesta.Tj | 09.11.2020 | امسال روز پرچم ملی آذربایجان تحت شرایط ویژه ای جشن گرفته می شود – پس از عملیات موفقیت آمیز ارتش آذربایجان علیه اشغال ارامنه ، پرچم آذربایجان در بیش از 200 آبادی که حدود 30 سال تحت اشغال بوده اند ، از جمله شهرهای فیزولی ، جبرائیل ، زنگیلان ، گوبادلی و قلب فرهنگ آذربایجان – شهر شوشا.

یادآوری می کنیم که الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در آستانه آزادسازی شهر شوشا در قره باغ کوهستانی توسط ارتش آذربایجان پس از چندین روز جنگ اعلام کرد.

این در سخنرانی وی توسط الهام علی اف ، رئیس جمهوری جمهوری ، گزارش شده در صفحه فیس بوک وزارت دفاع این کشور ، خطاب به ملت بیان شد.

“با کمال افتخار اعلام می کنم که شهر شوشا از اشغال ارامنه آزاد شده است. شوشا مال ماست! قره باغ مال ماست! شوشا 28 سال و نیم در اشغال بود. شوشا در تاریخ آذربایجان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این شهر تاریخی باستانی ما است. قرن هاست که آذربایجانی ها در شوش زندگی می کنند ، می آفرینند و می آفرینند. شوشا نه تنها مروارید آذربایجان بلکه کل قفقاز است. با این حال ، دشمن حقیر ، شوشا را تحت اشغال خود قرار داد ، ضربه بزرگی به میراث فرهنگی ما وارد كرد ، آثار تاریخی ما را ویران كرد ، مساجد ما را ویران كرد و هتك حرمت كرد. ”

بگذارید توجه داشته باشیم ، همانطور که رئیس جمهوری آذربایجان تأکید کرد ، میراث فرهنگی تخریب شده شوشای باستان احیا خواهد شد.
رئیس جمهور تأکید کرد: “ما تمام آثار تاریخی خود را بازسازی خواهیم کرد ، همه مساجد را بازسازی خواهیم کرد ، بعد از 28 سال اذان در شوش توزیع می شود.”

در همین حال ، I. علی اف در فرجام خواهی خود گفت اگر مذاکرات “بی نتیجه” ادامه یابد و اگر ارمنستان خواسته آذربایجان را برآورده نکند و خاک را آزاد کند ، باکو “چاره ای نخواهد داشت” و به جنگ در منطقه ادامه خواهد داد. < / p>

الهام علی اف به ایروان هشدار داد كه اگر طرف ارمنی منطقه را آزاد نكند ، قصد دارد درگیری مسلحانه را ادامه دهد.

اخبار شادمانه رهایی از اشغال ارامنه در گهواره فرهنگ آذربایجان – شهر شوشا – با شور و شوق زیادی در سراسر کشور جشن گرفته می شود.

شهر شوشا در اعماق قره باغ و بسیار نزدیک به خانکندی واقع شده است.

شوشا در سال 1752 توسط حاکم قره باغ پناهالی خان تاسیس شد.

این شهر دارای تعداد زیادی از بناهای تاریخی آذربایجان است. اینجا بود که دانشمندان و شخصیت های برجسته فرهنگی متولد شدند.

رهبر ملی مردم آذربایجان ، رئیس جمهور فقید حیدر علی اف ، این شهر را “یک یادمان بزرگ ملت آذربایجان” خواند. “شوشا یک شهر گرامی است ، یک قلعه برای همه آذربایجانی ها یک بنای یادبود است.

لازم به یادآوری است که در اوایل دهه 90 قرن گذشته ، این شهر به یکی از اهداف اصلی سیاست اشغالگر ارمنستان تبدیل شد که این شهر را در 8 مه 1992 اشغال کرد.

متعاقباً ، ارامنه مناطق آذربایجان مجاور قره باغ را اشغال کردند.

بنابراین ، 20 درصد از سرزمین های آذربایجان تحت اشغال ارامنه قرار گرفت ، بیش از یک میلیون نفر به پناهندگان و آوارگان داخلی تبدیل شدند.

صدها آذربایجانی در نبردهای شوشا کشته شدند ، بسیاری اسیر شدند یا ناپدید شدند.

پس از اشغال ، ارمنی ها در شوشا ساکن شدند ، جایی که بیش از 20 هزار آذربایجانی قبل از اشغال در آن زندگی می کردند.

اکنون ، پس از آزادسازی شوشی ، بیشتر قره باغ تحت کنترل آذربایجان است و این احتمال وجود دارد که نیروهای آذربایجانی خیلی زود بتوانند وارد خانکندی شوند و آن را از دست مهاجمان آزاد کنند.

توجه داشته باشید که امروز ، تا روز پرچم ، ارتش آذربایجان 23 روستای دیگر را از اشغالگران آزاد کرد.