در قرقیزستان ، فعالان مدنی خواستار انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری

در قرقیزستان ، فعالان مدنی خواستار انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری هستند 6 اکتبر 2020 ساعت 11:02 صبح

Avesta.Tj | 06.10.2020 | انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار می شود. این گزارش توسط اتحادیه مدنی “برای اصلاحات و نتایج” ، 24.kg گزارش شده است.

فعالان از جلسه دعوت خروجی Jogorku Kenesh می خواهند که برای آخرین جلسه خود جمع شود و در مورد انتخاب توراگا ، دولت جدید ، کمیسیون مرکزی انتخابات و تعیین دادستان کل تصمیم گیری کند.

“انتخابات پارلمانی جدید باید در یک بازه زمانی معقول برنامه ریزی شود ، و Jogorku Kenesh باید اصلاحاتی را در قانون اساسی” در مورد انتخابات رئیس جمهور و معاونان Jogorku Kenesh “در سه قرائت تصویب کند ، که آستانه انتخابات را حداقل به 4 درصد کاهش می دهد. آستانه پایین تر ممکن است در آینده منجر به عدم امکان تشکیل دولت شود ، و یک آستانه بالا – به عدم نمایندگی بخش قابل توجهی از مردم در پارلمان منجر شود. ”

مذاکرات بین نیروهای سیاسی باید منجر به توافقاتی در مورد لغو نتایج انتخابات ، ترکیب جدیدی از دولت و CEC و سرنوشت ریاست جمهوری شود

فعالان همچنین خواستار ایجاد دولتی با اعتماد به نفس مردمی هستند ، که “نیروهای اصلی سیاسی را متحد خواهد کرد و مقامات ارشد آن قول خواهند داد که در انتخابات پارلمانی شرکت نکنند”.

خاطرنشان می شود که نیروهای سیاسی باید ضمانت های امنیتی را به پرسنل پلیس ارائه دهند. نهادهای امور داخلی باید به خیابانهای شهرهای تحت کنترل غیرنظامی بازگردند. در صورت لزوم ، نگهبانان مردم می توانند به سرعت مستقر شوند.

در همین حال ، همانطور که توسط Gazeta.ru گزارش شده است ، مخالفان قرقیزستان قصد دارند خواستار برکناری رئیس جمهور فعلی سورونبای جینبکوف از سمت خود شوند. این را نماینده حزب میهنی-میهنی مخالف “چون کازات” (“راهپیمایی بزرگ”) ماکزات مامیتکانف اعلام کرد.

مامیتکانف گفت: “ما قصد داریم سونربان جینبکوف را از سمت خود برکنار کنیم.”
وی افزود احزاب مخالف بر تصویب قانون اساسی جدید قرقیزستان اصرار دارند.

انتخابات پارلمان قرقیزستان در 4 اکتبر برگزار شد. میزان مشارکت مردم به 56.5 درصد رسیده است. براساس نتایج اولیه ، چهار حزب وارد بدنه قانونگذاری شدند: بیریمدیک (وحدت ، حزب طرفدار دولت) ، مکنیم قرقیزستان (قرقیزستان بومی ، حزب طرفدار دولت) ، قرقیزستان (حزب مرکز) و بوتون قرقیزستان ( “قرقیزستان متحد” ، حزب میانه رو). حزب حاکم موافقت کرده است که انتخابات را دوباره برگزار کند.