در تاجیکستان ، حق انتصاب روسای بخشهای محلی آموزش به وزارت آموزش و پرورش

واگذار شد

در تاجیکستان ، حق انتصاب روسای ادارات محلی آموزش به وزارت آموزش و پرورش منتقل شده است 2 اکتبر 2020 ، ساعت 09:32

Avesta.Tj | 02.10.2020 | نمایندگان مجلس نمایندگان مجلس نمایندگان تاجیکستان روز گذشته در اولین جلسه پس از تعطیلات ، پیش نویس قانون اصلاح قانون جمهوری تاجیکستان “در مورد ارگان های دولت محلی” و “در مورد آموزش” را تصویب کردند.

براساس این اصلاحات ، روسای مناطق ، شهرها و مناطق از حق انتصاب روسای ادارات محلی آموزش و پرورش محروم هستند.

معاون اول وزیر آموزش و علوم تاجیکستان محمددوود سالومیون ، در مورد اصلاحیه های این قوانین ، خاطرنشان کرد که وزارت آموزش و پرورش ، هنگام تعیین روسای ادارات منطقه ای ، شهری و منطقه ای آموزش عمومی ، نامزدها را با روسای ادارات محلی هماهنگ می کند.

از سال 2014 ، روسای خوکومات های محلی (دولت ها) روسای اداره آموزش عمومی را منصوب کرده اند. به گفته سالومیون ، این تجربه ناموفق بود: در 26 شهر و منطقه کشور (2/28 درصد) ، افراد دور از سیستم آموزشی به عنوان رئیس گروه های آموزشی منصوب شدند.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش ، اصلاحات در قوانین “در مورد ارگان های دولت محلی” و “در مورد آموزش” به منظور بهبود اوضاع و سخت تر کردن مبارزه با فساد در آموزش و پرورش است.

با این حال ، نماینده سعیدجفر عثمانزودا ، نماینده مجلس گفت که برعکس ، انتصاب وزارت آموزش و علوم برای روسای ادارات محلی آموزش عمومی می تواند منجر به افزایش فساد در این زمینه شود.

در پاسخ ، سخنگوی اتاق پایین تر ، ماهدمهیر زوكیرزودا ، اظهار داشت كه به منظور جلوگیری از جرائم فساد ، چرخش كاركنان در ONO های محلی هر 3-4 سال انجام می شود.

وی همچنین یادآوری کرد که براساس این اصلاحات ، رهبری وزارت آموزش و پرورش و علوم هنگام تعیین روسای ادارات آموزش عمومی ، باید نظرات روسای ادارات محلی را نیز در نظر بگیرد.