رئیس جمهور ترکمنستان طی سخنرانی خود در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل بر اهمیت بازیابی اعتماد در سیاست بین الملل

رئیس جمهور ترکمنستان در طی سخنرانی خود در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل بر اهمیت بازیابی اعتماد در سیاست بین الملل تأکید کرد 23 سپتامبر 2020 ، 12:28 بعدازظهر

Avesta.Tj | 09/23/2020 | در تاریخ 22 سپتامبر سال 2020 ، هفته سطح هفتاد و پنجمین سالگرد نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد آغاز شد. در همان روز ، پخش سخنرانی رئیس جمهور ترکمنستان قربانقلی بردیموحمدوف انجام شد.

با اشاره به اینکه جلسه کنونی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در یک دوره دشوار در حال برگزاری است ، رئیس ترکمنستان خواستار نگاه عینی به وضعیت عمومی بین المللی شد ، که با بی توجهی به قوانین بین المللی ، رقابت نظامی – سیاسی متزلزل شده است ، که متأسفانه امروز در جهان مشاهده می شود.

رئیس دولت خاطرنشان كرد كه برای حل این وضعیت ، “لازم است تلاشهایی با هدف تقویت نقش حقوق بین الملل ، اسناد حقوقی چند جانبه سیستم موجود امنیت جهانی ، رعایت دقیق هنجارهای كلی شناخته شده از منشور سازمان ملل متحد توسط همه كشورها تلفیق شود. این تنها راه برای حفظ ثبات و پیش بینی در سیاست های جهانی ، برای کاهش خطرات درگیری است. “

رئیس جمهور ترکمنستان تأکید کرد که برای دستیابی به این اهداف ، احیای اعتماد به سیاست بین الملل ، ایجاد فرهنگ گفتگوی محترمانه ضروری است.

در این زمینه ، نقش مهم سیاست بی طرفی دائمی ترکمنستان برجسته شد. در واقع ، این بر اساس اصول اومانیسم ، یک رویکرد صلح دوستانه برای حل چالش های جهانی و پاسخ به چالش های زمان ما است. همانطور که می دانید ، امسال ترکمنستان 25 امین سالگرد کسب این مقام را جشن می گیرد. مدل بی طرفی مثبت ایجاد شده توسط ترکمنستان نه برای جدا شدن ، بلکه برای انسجام از طریق استفاده از مکانیسم های سیاسی و دیپلماتیک است. این مفهوم به وضوح در پیش نویس قطعنامه آغاز شده توسط ترکمنستان با عنوان “نقش و اهمیت سیاست بی طرفی در حفظ و تقویت صلح ، امنیت و توسعه پایدار بین المللی” که در ژانویه سال جاری در مقر سازمان ملل ارائه شد ، منعکس شده است. پیش نویس قطعنامه در دست بررسی است.

بعلاوه ، رئیس جمهور قربانقلی بردیموهامداف افزود که “مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، به ابتکار ترکمنستان ، قطعنامه ای را تصویب کرد که سال 2021 را سال صلح و اعتماد بین المللی اعلام کرد. با توجه به اجرای مفاد این سند ، ترکمنستان با ابتکار عمل در سال آینده مجمع بین المللی صلح و اعتماد برگزار می کند. ” رهبر ترکمنستان ابراز اطمینان کرد که این مجمع انگیزه مهمی در ارتقا of صلح ، ثبات و کمک به تقویت همکاری های بین المللی ایجاد می کند.

در این زمینه ، نقش مهم دیپلماسی پیشگیرانه ، که با اصول سازمان ملل همخوانی دارد ، مورد توجه قرار گرفت. رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به اینکه هدف از سیاست بی طرفی تأمین صلح ، امنیت و توسعه منطقه ای است ، تأکید کرد که در چارچوب جلسه پیش رو ، طرف ترکمنستان قصد دارد به مجمع عمومی پیشنهاد دهد تا پیش نویس قطعنامه “نقش مرکز منطقه ای دیپلماسی پیشگیرانه برای آسیای میانه” را بررسی کند.

رئیس دولت تأکید کرد که دستیابی به صلح ، امنیت و پیشرفت در منطقه آسیای میانه به حل و فصل اوضاع افغانستان بستگی دارد. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: “موقعیت ترکمنستان در اینجا اصولی و بدون تغییر است: هیچ جایگزینی برای روند مذاکرات وجود ندارد.” در همین راستا ، اشاره شد که ترکمنستان آماده است تا به ویژه با ایجاد شرایط سیاسی و سازمانی لازم در قلمرو خود در پیشبرد این روند کمک کند.

همراه با ثبات سیاسی ، بهبود اقتصادی و اجتماعی افغانستان نیز مهم است. در این راستا ، ترکمنستان طرفدار اجرای پروژه های بزرگ زیربنایی با مشارکت افغانستان است ، در درجه اول در زمینه های مهم مانند انرژی ، حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان پیش از این پروژه های زیادی را در این راستا آغاز کرده است ، به ویژه ساخت خط لوله گاز در مسیر ترکمنستان – افغانستان – پاکستان – هند ، خطوط ارتباطی فیبر نوری و شاخه های راه آهن ، با دسترسی به خاک افغانستان.

رئیس جمهور ترکمنستان تأکید کرد که ترکمنستان قاطعانه به آینده سازمان ملل اعتقاد دارد و به تقویت و ایجاد مشارکت راهبردی با این سازمان به نفع همه بشریت ادامه خواهد داد.