سمپوزیوم بین المللی به مناسبت هفتصدمین سالگرد کمولی خوجندی در خجند

افتتاح شد

صفحه اصلی / اخبار / صفحه اصلی / همایش بین المللی بزرگداشت هفتاد و هفتمین سالگرد کمولی خوجندی در خوجند افتتاح شد

سمپوزیوم بین المللی بزرگداشت هفتصدمین سالگرد کمولی خوجندی در خجند افتتاح شد 16 اکتبر 2020 ، ساعت 13:32

03 Avesta.Tj | 10/16/2020 | رئیس جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان امروز ، 16 اکتبر در کاخ رودکی در شهر خوجند ، شرکت کرد و در همایش بین المللی بزرگداشت 700 سالگرد شاعر و مربی کمولی خوجند سخنرانی کرد.

به گفته سرویس مطبوعاتی رئیس دولت ، این رویداد توسط رئیس آکادمی ملی علوم تاجیکستان فرهود رحیمی افتتاح شد ، که سخنرانی را به رئیس جمهور امامعلی رحمان داد.

“در آغاز ، من صمیمانه به همه مردم تاجیک که از دوران باستان به فرهنگ و روشنگری احترام می گذارند ، از جمله شما شرکت کنندگان عزیز ، به مناسبت 700 سالگرد یکی از درخشان ترین شخصیت ها و مفاخر شرق ، یک شاعر آزاد اندیش و متفکر برجسته تاجیک تبریک می گویم – خوجه کامولیدین خوجندی “، – رئیس جمهور تاتارستان اشاره کرد.

رئیس دولت تأكید كرد كه دو سال پیش دولت این كشور مدارك لازم را برای برگزاری این تاریخ تاریخی به سازمان بین المللی یونسكو ارائه داده است. این سازمان معتبر سال گذشته از پیشنهاد ما برای جشن 700 سالگی خوجه کمول خوجندی پشتیبانی کرد و تصمیم مناسبی در این باره گرفت.

امامعلی رحمان به ساختارهای مسئول ، به ویژه آکادمی ملی علوم ، وزارت فرهنگ ، مرکز علمی کمولی خوجندی ، وزارت آموزش و پرورش دستور داد اقدامات دیگری را برای تحقیق و انتشار میراث این متفکر و شاعر برجسته انجام دهند.

مدیر کل یونسکو ، خانم آدری اوزول و مدیر کل ISESCO ، سلیم بن محمد مالک ، با یک سلام ویدئویی از شرکت کنندگان سمپوزیوم استقبال کردند.

آدری اوزول و سلیم بن محمد مالک از ابتکار رئیس جمهور تاجیکستان در ارائه میراث فرهنگی به جهانیان ، به ویژه میراث کمولی خوجندی بسیار قدردانی کردند و هفتاد و هفتمین سالگرد این اندیشمند و شاعر برجسته را به تاجیک ها تبریک گفتند.