EDB ارزیابی تأثیر همه گیر ویروس کرونا در اقتصاد تاجیکستان

صفحه اصلی / < span rel = "v: child" typeof = "v: Breadcrumb"> اخبار / صفحه اصلی / EDB تأثیر همه گیر ویروس کرونا را ارزیابی می کند در مورد اقتصاد تاجیکستان

EDB تأثیر همه گیر ویروس کرونا در اقتصاد تاجیکستان را ارزیابی کرد 8 سپتامبر 2020 ، ساعت 16:00

Avesta.Tj | 09/08/2020 | تحلیلگران EDB تأثیر همه گیر COVID-19 را بر پویایی شاخص های کلیدی اقتصاد کلان کشورهای عضو بانک ، از جمله اجزای دوره ای و روند (تعادل) آنها ارزیابی کرده اند.

نتایج مطالعه در گزارش موضوعی “ارزیابی متغیرهای اقتصادی غیرقابل مشاهده در کشورهای عضو EDB” تهیه شده توسط دپارتمان تحلیلی EDB ارائه شده است.

به گفته سرویس مطبوعاتی EDB ، این گزارش خاطر نشان می کند که تأثیرات منفی شیوع عفونت ویروس کرونا در نیمه اول سال 2020 تأثیر زیادی بر توسعه دوره ای کشورها در منطقه فعالیت EDB داشته است. در سه ماهه دوم ، فعالیت تولیدی در کشورهای عضو بانک به طور قابل توجهی زیر پتانسیل آن افتاد ، که باعث ایجاد شکاف جدی در تولید شد. ارزهای ملی در بیشتر کشورهای عضو EDB به دلیل تضعیف نسبت به واحدهای پولی شرکای تجاری اصلی ، به منطقه کم ارزش منتقل شده اند. تنظیم کننده های پولی سیاست نرخ بهره را در میان رکود اقتصادی دوره ای نرم کرده اند.

نویسندگان گزارش به کاهش پتانسیل رشد اقتصادی در نیمه اول سال 2020 به میزان 0.2-1٪ نسبت به سطح قبل از بحران در کشورهای منطقه که اقدامات قرنطینه ای گسترده ای را اعمال کرده اند ، اشاره کرده اند. بر اساس نتایج به دست آمده ، رشد بالقوه تولید ناخالص داخلی ارمنستان در حال حاضر در حدود 4.8٪ ، بلاروس – 1.5٪ ، قزاقستان – 2.2-2.7٪ ، جمهوری قرقیزستان – 3.4-3.6٪ ، روسیه – تخمین زده شده است. حدود 1٪ ، تاجیکستان – 6.9٪.

تحلیلگران EDB به روند نزولی در نرخ تعادل واقعی واقعی ارز در همه ایالت های منطقه فعالیت بانک (به استثنای ارمنستان) اشاره دارند که تحت تأثیر تأثیرات منفی همه گیر COVID-19 شدت یافته است.

گزارش موضوعی خاطرنشان می کند که سطح طبیعی نرخ بهره بازار پول در کشورهای منطقه EDB در نیمه اول سال 2020 به روند کاهشی خود ادامه می دهد ، که ممکن است نتیجه اینرسی در دینامیک آن باشد که با روند قبلی کاهش سرعت تعادل ارزهای ملی مشاهده می شود. خاتمه این روند و کاهش نرخ رشد بالقوه اقتصادی تأثیر چند جهته ای بر نرخ خنثی داشت که باعث می شود از نوسانات شدید سطح آن جلوگیری شود. با توجه به نتایج ارائه شده در گزارش موضوعی ، نرخ بهره واقعی تعادل بازار پول در حال حاضر در ارمنستان حدود 4.0-4.5٪ ، در بلاروس – حدود 3-3.5٪ ، در قزاقستان – 4.0-4.5 تخمین زده شده است. ٪ ، در جمهوری قرقیزستان – 4.5٪ ، در روسیه – 2-2.5٪ ، در تاجیکستان – 8-8.5٪.

تحلیلگران EDB به خطر بیشتر تأثیر همه گیر COVID-19 بر پویایی شاخص های اقتصادی تعادل کشورهای عضو بانک در مقایسه با نتایج به دست آمده در مطالعه به دلیل افزایش عدم اطمینان در توسعه بیشتر وضعیت اپیدمیولوژیک در جهان و منطقه اشاره می کنند. در صورت طولانی شدن رکود ، کارشناسان انتظار دارند فعالیت سرمایه گذاری برای مدت طولانی در یک حالت افسرده باقی بماند ، که بدون شک منجر به کاهش میزان انباشت سرمایه و بهره وری کلی فاکتور خواهد شد و همچنین تأثیر منفی بر تولید بالقوه خواهد داشت.