هیئت داوران برگزیدگان نهایی جایزه New Horizons

را انتخاب کرد

قبل از اعلام نامزدهای نهایی بحث در مورد تحول ژانر فانتزی در ادبیات مطرح شد. عضو هیئت امنای جایزه ، مدیر موزه دولتی تاریخ ادبیات روسیه. دالیا دیمیتری باک ابتدای داستان “ماسک” استانیسلاو لما را قلباً تلاوت کرد و به یاد آورد که در یک زمان او دیپلم را درباره آثار نویسنده مشهور داستان های علمی نوشت ، که حتی با او مکاتبه داشت.

-در تمام مدت اختلافات مکتبی وجود داشت: آیا تخیل نوعی محله یهودی نشین است یا ادبیات عالی؟ – می گوید باک. – در ابتدا ، آنچه علمی تخیلی نامیده می شد ، ادبیاتی است که بر توسعه علم و فناوری تمرکز دارد. از یک طرف ، داستان های علمی می خواهند از این گتو خارج شوند. این یک آرزو بسیار صحیح است و نیازی به قفل شدن در این حوزه باریک نیست. از طرف دیگر ، ما در دنیایی کاملاً متناقض قرار می گیریم ، وقتی همه چیز از گوگول گرفته تا زامیاتین فوق العاده به نظر می رسد.

اکنون ، به نظر من ، بازگشت به موارد فن آوری وجود دارد. به نظر می رسید که همه زمان های پیش بینی گذشته است. بردبری هدفون را پیش بینی کرد. او آنها را در Fahrenheit 451 صدف می خواند ، لمem پیش بینی کتاب های الکترونیکی و کتابخوان ها را می کند. آنها تریون نامیده می شوند. به نظر می رسید همه اینها مربوط به گذشته است. علم از ادبیات پیشی گرفته است و نوشتن در مورد آن جالب نیست. اما شاید ارزش آن باشد که لحظه ای فراموش کنیم که داستان علمی تخیلی گسترده تر از ژانر ادبیات علمی است و به این مرزها برگردید.

به نوبه خود ، منتقد گالینا یوزفوویچ توجه خود را به این نکته جلب کرد که در میان برندگان نوبل ادبیات نویسندگان زیادی وجود دارند که در ژانر خیال کار می کنند ، اما محدود به آن نیستند.

یوزفوویچ می گوید: “اوقات بدی برای ادبیات ساده و فرمولی در راه است.” – خواننده ، متمرکز بر تولید انبوه ، به تدریج خواندن را متوقف می کند و اشکال دیگری از فعالیت های اوقات فراغت را برای خود پیدا می کند. این بدان معنی است که ادبیات فرمولی نه تنها خارق العاده است ، بلکه یک داستان عاشقانه یا یک کاراگاه یکبار مصرف رو به زوال است. بنابراین ، تمایز بین داستان بالا و داستان فرمول از بین می رود. فکر می کنم داستان فرمول پیش از چشم ما خواهد مرد.

در نتیجه ، به گفته یوزفوویچ ، ادبیاتی باقی می ماند که از موارد خارق العاده به عنوان یک تکنیک استفاده می کند. ممکن است شامل بیگانگان و سفر در زمان باشد ، اما هدف آن این نیست که خواننده را با ادیسه بین سیاره ای دیگر سرگرم کند ، بلکه بیانگر تأملات جهانی و پیچیده است.

اینها آثاری هستند که در فهرست طولانی افق های جدید گنجانده شده اند. آنها توسط رئیس هیئت داوران جایزه ، برنده سال 2016 ، نویسنده ماریا گالینا اعلام شد. برگزیدگان نهایی این جایزه داستان “مرد مطیع” ساخته میخائیل گایوخو ، کتاب “تقویم مورس” پاول ایولف ، رمان های “Edda میانه” از دیمیتری زاخاروف و “لیگ دهک های برجسته” از ولادیمیر کلاشنیکف و همچنین داستان “فیل جعلی” ولادیمیر پوکروسکی بود.

ترکیب متنوعی بود: نه تنها داستان همراه با رمان وارد فینال شد ، بلکه کتابها هم در ناشران بزرگ و هم در ناشران کوچک ، منطقه ای و تخصصی منتشر شدند.

برنده جایزه در ماه دسامبر اعلام خواهد شد. امسال او صد هزار روبل دریافت می کند.

تمام آثار برگزیدگان نهایی ، به علاوه یک متن از یک لیست طولانی ، یعنی رمان “با یک کلید روی گردن” کارینا شاهینیان ، در ترفند فیلم شرکت می کنند. هیئت داوران متشکل از نویسنده ، فیلمنامه نویس ایوان نائوموف ، بازیگر ، کارگردان ، مدیر هنری تئاتر درام یاروسلاول به نام Volkov Sergey Puskepalis و تهیه کننده والری Fedorovich قدردانی خواهند کرد که متن های ارائه شده برای اقتباس از صفحه نمایش چقدر جالب هستند.