Kekhman پیشنهاد ادغام دو تئاتر کلانشهر

– ولادیمیر آبراموویچ ، تئاتر میخائیلوفسکی الکساندر ودرنیکوف را که 10 روز پیش به دلیل COVID درگذشت از دست داد. چهره ای در تئاتر موسیقی جهان ، 56 ساله ، پر از قدرت است و … آیا نمی توان آن را نجات داد؟

– برای ما ، این ضرر جبران ناپذیری است. زمانی که من به او پیشنهاد کردم مدیر موسیقی میخائیلوفسکی شود ، او قبلاً ریاست اپرای سلطنتی دانمارک را بر عهده داشت و ما طبق برنامه او با او کار کردیم. در مدت کمی و بیش از یک سال و نیم ، او موفق شد فقط یک نمایش برتر را در کشور ما به طور کامل اکران کند ، اما او رپرتوار فعلی را کاملاً تمیز کرد – در اپرا و باله ، و شروع به تهیه چندین برنامه سمفونیک جالب کرد. طی دو سال آینده ، ما در حال آماده سازی چهار نمایش اول با او بودیم. او بسیار مناسب مجموعه میخائیلوفسکی بود ، تماس شگفت انگیزی با ارکستر داشت و سپس …

می دانید ، در زندگی من دو نفر بودند که همه چیز دقیقاً با آنها اتفاق افتاد و این شباهت در این واقعیت نهفته است که من هیچ چیز از بیماری این افراد نمی دانستم. من نمی دانستم که ودرنیکوف پس از 4 اکتبر ، در آغاز فصل ، نمایش “افتخار روستایی” را اجرا کرد ، کجا بود. قرار بود استاد به کپنهاگ پرواز کند. بعدا فهمیدم که او احساس خوبی ندارد و به جای اینکه کپنهاگ به مسکو پرواز کند ، یک هفته دیگر او با درجه حرارت بالا در خانه بود ، با تمام علائم و آزمایش مثبت COVID. و فقط در 12 اکتبر ، او به بیمارستان رسید ، اما قبلاً یک بیماری جهانی ریه داشت. او مدتها به تماسهای من پاسخ نداد ، آخرین پیامک از او در تاریخ 20 اکتبر آمد: به سوال “حال شما چطور است؟” ، او پاسخ داد: “ما تحت درمان هستیم”. چگونه می توانید از چنین جوابی متوجه شوید که وی تحت مراقبت های ویژه بوده است؟ و همین اتفاق در مورد النا اوبرازتسوا رخ داد. من تنها فردی در محیط او بودم که نمی دانستم سرطان دارد. او تشخیص را از من پنهان کرد ، او فهمید – من اجازه نمی دهم او آواز بخواند. و فقط از بیمارستان نوشت: “ووکا ، فکر می کنم دارم می میرم.”

– چه کسی اکنون به جای الکساندر ودرنیکوف در میخائیلوفسکی خواهد بود؟ به هر حال ، چهره مدیر موسیقی و رهبر ارکستر چهره اصلی تئاتر موسیقی است

– این سخت ترین سوال است. ما برای چنین چرخشی آماده نمی شدیم ، می خواستیم تا سال 2025 با او قرارداد ببندیم ، ما در مورد برنامه ها بحث کردیم. تاکنون فقط می توانم بگویم رهبر ارکسترهایی که وی در این مدت برای ما آورده است هم در اپرا و هم در باله به خوبی با ارکستر همکاری می کنند. اینها الكساندر سولوویف ، پاول پترنكو هستند و مهمترین چیز این است كه آندری پترنكو كه تمام عمر در تئاتر ماریینسكی كار می كرده معاون وی شده است. به علاوه ما یک کارگردان بسیار قدرتمند گروه اپرا داریم – میخائیل وروبیوف. بنابراین ، من به عنوان مدیر هنری هنوز هیچ حرکت ناگهانی نخواهم کرد ، اما در هر صورت ، برنامه ای که ما با ودرنیکوف تهیه کردیم باید تنظیم شود. من نمی دانم چگونه و با چه کسانی آن نام های پیچیده ای را که با او تعریف کردیم ، بسازیم. پس بیایید کمی استراحت کنیم و مذاکره کنیم.

– در طی یک هفته ، قلعه های نامفهوم در تئاترهای موسیقی مسکو روی داد. در تئاتر استانیسلاوسکی و نمیرویچ-دانچنکو ، بازیگری چرنوموروف به جای هتمن ، كه به اپرای نوایا انداخته شد ، از آنجا كه سیبیرتسف با تحقیر تخلیه شد ، به عنوان مدیر كل منصوب شد. و بوریسوف ، مدیر تئاتر اپرا و باله پرم ، به طور کلی بین پرم و مسکو معلق بود. چه نوع بازی ای است ، چقدر خلاقانه است و حیاتی است؟ یا رازهایی از حیاط مادرید ، یعنی مسکو ، وجود دارد که هنوز ما را متعجب خواهد کرد؟

– من همچنین درک نمی کنم که چرا سیبیرتسف برداشته شد ، از درک من از یکی از بهترین کارگردان ها. آندری چرنوموروف ، منصوب به عنوان سرپرست مدیر Stasik ، فارغ از انتصاب یا عدم انتصاب وی ، نامزد بسیار خوبی است. من نمی دانم که چه مذاکراتی با بوریسوف در جریان است (او همچنین یک حرفه جدی است): امروز او در حال ترک پرم است ، اما مشخص نیست که او به تئاتر استانیسلاوسکی می آید یا خیر. برای من ، خیلی چیزها در اینجا عجیب است ، و این خیلی ملایم است. در بهار ، در اولین موج همه گیری ، پیشنهاد اصلاح ساختار تئاتر موسیقی در کشور را دادم. ولادیمیر کوهمان و الکساندر ودرنیکوف. عکس: خدمات مطبوعاتی تئاتر میخائیلوفسکی

– اگر وزیر فرهنگ بودید …

– اگر من جای آنها در مسکو بودم ، Stasik را با Novaya Opera ترکیب می کردم.

– ولادیمیر آبراموویچ ، متاسفم ، اما حتی رئیس جمهور ما نیز بهینه سازی را بهترین روش نمی داند.

– این یک بهینه سازی نیست. بگذارید دو ساختمان باشد ، اما باید یک سالن تئاتر وجود داشته باشد. امروزه نیروهای خلاق در تئاتر موسیقی کشور بسیار اندک هستند و تئاتر به خودی خود چنان فرآیند پیچیده ای است که به جز ادغام تئاترهای موسیقی چاره دیگری نمی بینم. و نه تنها در مسکو.

– کانال های تلگرامی می نویسند که می توانید به تئاتر پرم بیایید. لطفاً نظر دهید.

– Currentzis – به پترزبورگ ، من – به پرم. خیلی منطقی است من آماده ام تا آن را به شعبه ای از تئاتر میخائیلوفسکی تبدیل کنم. آنها مزخرف می نویسند.

– آیا افراد زیادی در Mikhailovsky و NOVAT بیمار هستند؟ در حال حاضر وضعیت این تئاترها چگونه است؟

– پس از “افتخار روستایی” توسط الكساندر ودرنیكف ، برخی از شركت كنندگان در این اجرا در میخائیلوفسكی بیمار شدند. اما ما تئاتر را تعطیل نکرده ایم و به کار خود ادامه می دهیم. و در نووسیبیرسک مجبور هستند اجراهای باله را به ژانویه موکول کنند ، به این دلیل که نه از طریق هنرمندان بلکه از نظر تماشاگران مشکلی پیش آمد – بعد از همه جعل های رسانه ای ، مردم به سادگی از رفتن به تئاتر می ترسند. ما باید درک کنیم که ما در واقع در زمان جنگ زندگی می کنیم و این بیماری باید بسیار جدی گرفته شود. این یک بدبختی وحشتناک است و مهمتر از همه در ذهن آنهاست: تغییرات روانی جدی با مردم در حال وقوع است. و برخی از رسانه ها به جای حمایت از مردم ، از ابتدا وحشت ایجاد می کنند و مردم می ترسند.

– آیا موج دوم برای شما با موج اول قابل مقایسه است؟

– نزدیک نیست در موج اول ، هیچ کس وقت بهبودی نداشت – همه تئاترها در یک روز تعطیل شدند. اکنون ما در حال کار هستیم ، و من معتقدم که نمی توانیم تعطیل کنیم – در غیر این صورت آنچه را که در ماه اکتبر به صحنه بازگشتیم از دست خواهیم داد. این وضعیت در درجه اول برای رقصندگان باله – یک ماه دیگر ، یک وضعیت بحرانی بود و بسیاری از آنها حرفه خود را از دست می دادند. من حتی در مورد حالتی که اخیراً ستاره های غربی به ما آمده اند صحبت نمی کنم.

– کدام یک؟

– اوضاع در گروههای غربی بسیار دشوارتر از ماست – رقصندگان باله در آنجا شکل و فرم ندارند. اپرا راحت تر است. در ماه اکتبر من موفق شدم برای اولین نمایش اوژن اونگین به کارگردانی دیمیتری چرنیاکف به وین پرواز کنم – و عملکرد درخشان است ، و فرم آوازی همه تکنوازان – بیش از نیمی از آنها متعلق به ماست – عالی است.

– بنابراین ، تئاترها دوباره آنلاین می شوند؟ آیا این یک حلقه نجات برای گروه ها است؟

– این داستان ، توهم کامل است. به عنوان مثال ، میخائیل مسرر باله کوپلیا را بصورت آنلاین در میخائیلوفسکی به روی صحنه برد و ناچو دواتو در نووسیبیرسک La Bayadere را به صحنه برد. یعنی آنلاین هنوز برای معلمان و مدیران مناسب است ، اما این قالب برای کار هنرمندان مناسب نیست – نه در اپرا و نه در باله.

– در مسکو ، یک معیار سخت تر از اندازه دیگر است – در ابتدا ، تئاترهای پایتخت بر اساس اطلاعات شخصی به بلیط فروشی آنلاین روی آوردند و این باعث ترس بسیاری از افراد شد. و اکنون سالن به جای نصف ، فقط یک چهارم با تماشاگران پر شده است. صادقانه تر خواهد بود که تئاترها را کاملاً تعطیل کنیم ، همانطور که در بهار اتفاق افتاد

– فکر می کنم مسکو خیلی دور از حد است و نگرش نسبت به تئاتر در اینجا ناعادلانه ترین است. کیبوفسکی از منافع نهادهای خود ، از درماندگی کامل وزارت فرهنگ قبل از روسپوترنبنادزور و مستقیماً قبل از شهردار دفاع نمی کند. بله ، چنین روشی در جهان وجود دارد – بلیط های شخصی ، اما این مربوط به جشنواره ها یا نمایش های بزرگ بسیار جدی با فروش کامل است. در مورد محدودیت جدید در میزان اشغال مجاز فقط 25 درصد سالن ، موارد زیر را می گویم. وقتی این امر در سن پترزبورگ معروف شد ، آنها نیز ستادی را جمع كردند و پیشنهاد كردند كه همان كار را انجام دهند ، اما نماینده كمیته فرهنگ شهر برخاست و گفت كه این غیرقابل قبول است. و بلافاصله وضعیت تغییر کرد – محدودیت فقط برای نیمی از سالن اعمال شد ، که مطابق با واقعیت های فعلی است. و هنگامی که اداره فرهنگ مسکو اکنون چنین اقداماتی را انجام می دهد ، چهره های نمایشی چاره ای ندارند جز اینکه به رئیس جمهور روسیه متوسل شوند. و اینکه شخصی به تئاتر برود یا نباشد انتخاب شخصی اوست ، وی مسئول زندگی خود است. سپس مترو را ببندید. تئاترها در طول جنگ فعالیت می کردند.

– در موج اول ، دولت برای ملاقات با تئاترها رفت – نظم دولت را تنظیم کرد و بودجه را قطع نکرد. حالا موج دوم ، آنها منتظر سوم هستند ، پول بد است. آیا این بار باید تئاترها انتظار کمک دولت داشته باشند؟

– وزارت فرهنگ و دولت سن پترزبورگ تمام درآمد بازنشستگی را تا پایان سال به طور کامل برای ما پوشش داده اند. علاوه بر این ، با در نظر گرفتن پاداش هایی که باید به همه تیم ها پرداخت کنیم. من در مورد خودم صحبت می کنم ، از این نتیجه می گیرم که این سوال برای همه تئاترهای فدرال و سن پترزبورگ بسته است. علاوه بر این ، در سن پترزبورگ کلیه بودجه های سال آینده تأیید شده است.

– این بدان معنی است که مسکو و تئاترهای آن اکنون به سن پترزبورگ و تئاترهای منطقه ای حسادت خواهند کرد. تاکنون برعکس بوده است

– ما در یک زمان کاملا جدید زندگی می کنیم. و از نظر من ، کسانی که خود را لیبرال می نامند و در مواقع دشوار می خواهند اوضاع را به هم بزنند ، جنایتکارند. آنها هرگز با مردم و فرهنگ نبوده اند. آنها فراموش کردند که همه کسانی که در سال 1917 انقلاب کردند ، توسط انقلاب نابود شدند. و اکنون می بینم که چه کسی و چگونه از شرایط دشوار استفاده می کند: شایعاتی مبنی بر شیوع ویروس کرونا در سینماها منتشر شده است. و وضعیت مربوط به تحریم ها یا ناوالنی ، با انتخابات در ایالات متحده … ما همه وقت فکر می کنیم که آنها چه چیزی دارند و چگونه ، به جای اینکه به فکر خودمان باشیم؟ چرا چنین نگرش گدایی نسبت به غرب وجود دارد؟

– و با این وجود نتیجه گیری اصلی شما به عنوان کارگردان دو تئاتر درباره کار در یک محیط همه گیر چیست؟

– مهمترین نکته این است که تئاترها نباید تعطیل شوند ، مگر در تعطیلات. بنابراین ، در نووسیبیرسک ، نمایش های باله ای که از 5 تا 21 نوامبر در لیست پخش اعلام شد ، به ژانویه موکول شده اند ، اما هیچ کس در قرنطینه آزاد نشده است – هنرمندان به تمرین ادامه می دهند. به طور کلی ، منحصر به فرد بودن اوضاع در روسیه در این واقعیت است که ما در حال کار هستیم. این یک پیروزی باورنکردنی است! بله ، ما بیمار هستیم ، اما در حال کار هستیم و این به ما امکان می دهد تئاتر رپرتوری خود را حفظ کنیم. و نتیجه گیری دوم: مردم یک مشکل روانی دارند – آنها از رفتن به تئاتر می ترسند. اما حقیقت این است که تئاتر بسیار ایمن تر از مترو است. چرا آنها از پایین رفتن از مترو نمی ترسند و چرا آمدن به تئاتر ترسناک است؟ مردم زوم می شوند.