در پس زمینه همه گیری COVID-19 ، سازمان ملل متحد از کشورها می خواهد اصل “علم باز”

را ترویج کنند

در پس زمینه بیماری همه گیر COVID-19 ، سازمان ملل متحد از کشورها می خواهد اصل “علم باز” را ترویج کنند 28 اکتبر 2020 ، ساعت 12:00

اوستا Tj | 10/28/2020 | در این شرایط دشوار ، فناوری های جدید و اکتشافات علمی در بخش بهداشت نمی تواند در دست اقلیت باشد. آنها باید در دسترس همه باشد. این را رئیس سازمان بهداشت جهانی (WHO) تدروس گبریزوس بیان کرد.

به گفته دفتر مطبوعاتی سازمان ملل ، روز سه شنبه روسای چندین آژانس سازمان ملل متحد فراخوان مشترکی را با توجه به بیماری همه گیر COVID-19 برای حمایت از ایده “علم باز” صادر کردند.

ماهیت این مفهوم بهبود شفافیت فعالیت های علمی و در دسترس قرار دادن تحقیقات و داده های علمی برای همه است.

“اگر فناوری اطلاعات پیشرفته توسط کسانی که بیشتر به آنها نیاز دارند قابل استفاده نیستند ، اصلاً چه فایده ای دارد؟ تبادل داده ها و اطلاعاتی که معمولاً مخفی نگه داشته می شود یا توسط قوانین مربوط به مالکیت معنوی محافظت می شود ، می تواند سرعت توسعه فناوری را به طور قابل توجهی تسریع کند. ”

آدری آزولای ، مدیرکل یونسکو تأکید کرد: در زمینه مبارزه با بیماری همه گیر ویروس کرونا ، مشخص شد که دسترسی جهانی به اطلاعات علمی یک نیاز فوری است.

“همبستگی نشان داده شده توسط نمایندگان جامعه علمی جهانی الگوی رفتاری برای آینده است. در مقابل چالش های جهانی ، امروز بیش از هر زمان دیگری به هوش جمعی نیاز داریم. “آزولای گفت.

وی گفت که قبل از همه گیری ، از هر چهار تحقیق علمی فقط یک مورد عمومی شد و میلیون ها دانشمند نمی توانستند کارهای همکاران خود را بخوانند.

رئیس یونسکو افزود: “امروزه مدل های بسته فعالیت علمی دیگر مهم نیستند ، زیرا منجر به افزایش نابرابری بین کشورها و دانشمندان می شود و پیشرفت علمی همچنان در مالکیت اقلیت است.”

به گفته وی ، یونسکو قبلاً اولین پیش نویس یک سند بین المللی را تهیه کرده است که شامل توصیه هایی برای کشورها برای تبادل اطلاعات علمی است. انتظار می رود که دولت ها نسخه نهایی را تا پایان سال 2021 تصویب کنند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ، میشل بشلت ، به نوبه خود گفت که تبادل داده ها و فن آوری علمی یک مسئله حقوق بشر است ، به ویژه در زمینه همه گیری جهانی.

“یکی از اصول اصلی بهداشت عمومی تعامل کامل و آشکار با مردم است.”

تلاش برای نفی حقایق علمی و امتناع از تصمیم گیری های سیاسی مبتنی بر علم در یک بیماری همه گیر منجر به عواقب فاجعه بار برای مردم شده است.

وی همچنین از توافق بین WHO و ویکی پدیا که توافق کرد دسترسی رایگان به اطلاعات ویروس کرونا را برای همه افراد روی کره زمین فراهم کند ، استقبال کرد.