اولین کارگردان ایرینا پچرنیکووا: فاجعه از نیم قرن پیش آغاز شد

این کارگردان 94 ساله به حق می تواند پدرسالار سینمای روسیه باشد. و یک استاد بی نظیر در ژانر اصیل مانند فیلم اپرا. ولادیمیر میخائیلوویچ گوریکر سالها پیش موفق شد به ظاهر ناسازگار را ترکیب کند: در فیلم های موسیقی خود ، هنرمندان مشهور نمایشی شوروی اینوکنتی اسموکتونوفسکی ، پوتر گلبوف ، ولادیمیر باسوف ، لیودمیلا کساتکینا ، الکساندر بلیاوسکی ، ورا واسیلیوا به طور ناگهانی “آواز” خواندند … البته ستاره های تئاتر و سینما در این مورد توسط استادان شناخته شده آواز کلاسیک دوبله شد – تکنوازان اپرا ، با این حال ، همانطور که خود کارگردان اعتراف می کند ، ترغیب کردن همان گلبوف یا کساتکینا برای “باز کردن جلوی دوربین جلوی دوربین” ، تقلید از آواز آریا بسیار دشوار بود.

در سال 1966 ، سر صحنه فیلم موزیکال جدید گوریکر به نام “مهمان سنگ” ، بر اساس اپرای به همین نام از دارگومیژسکی ، بود که یک فارغ التحصیل ناشناخته از مدرسه تئاتر هنر مسکو ، ایرا پچرنیکووا در یکی از نقش های اصلی ظاهر شد.

– چگونه و کجا او را پیدا کردید؟ شاید کسی به شما مشاوره داده باشد؟

– “مهمان سنگ” چهارمین فیلم کامل موسیقی من بود. در آن زمان ، من روش خودم را برای انتخاب بازیگران جوان توسعه داده بودم. با ورود به یک فیلم جدید ، سعی کردم زمان شروع آن را به موقع برای امتحانات نهایی در مدارس تئاتر تنظیم کنم. چنین “حرکتی تاکتیکی” امکان حضور در نمایش های دانشجویان فارغ التحصیلی و یادداشت کردن از بازیگران و بازیگران تازه پخته شده را فراهم کرد.

در سال 1966 ، قبل از شروع فیلمبرداری “مهمان سنگی” ، زمانی که بازیگران زیادی برای بازی در این فیلم انتخاب شده بودند ، این مورد بود. پس از بازدید از اجرای آماده شده توسط فارغ التحصیلان مدرسه تئاتر هنر مسکو ، توجه یکی از شرکت کنندگان – Pechernikova – را جلب کردم. کوچک ، شکننده – از نظر ظاهری فقط یک دختر است. و جذابیت دیوانه وار! همه اینها مرا تحت تأثیر قرار داد ، تصمیم گرفتم ایرا را برای نقش اصلی زن در “مهمان سنگ” – دونا آنا ببرم.

این انتخاب من طوفان عظیمی از احساسات و تمسخر را ایجاد کرد. در واقع ، طبق یک سنت جا افتاده در خانه های اپرا ، این قهرمان اغلب به خوانندگان نسبتاً بزرگ و بسیار قدیمی سپرده می شد. و در اینجا – یک دختر بسیار جوان – “Thumbelina”!

حتی مادرش ، که مربوط به محیط هنری است ، مادرم را صدا زد و از او خواست “تأثیر بگذارد”: “ولودیا دیوانه است! چرا او این کار رو میکنه؟ ” با این حال ، مادرم سرانجام نظرات انقلابی من در مورد تصویر دونا آنا را تأیید کرد.

بسیاری از استادان موسفیلم نیز تعجب کردند: “این گوریکر چه کار می کند؟!” مدیریت استودیو سعی در تحت فشار قرار دادن من داشت ، اما من گیر کردم: “فقط Pechernikova!”

در نتیجه ، من از نامزدی ایرینا برای نقش اصلی زن دفاع کردم و پس از آن هرگز پایداری نکردم. یک فارغ التحصیل اخیر از مدرسه تئاتر هنر مسکو کار درخشانی انجام داد. استعداد بی چون و چرای او به عنوان یک بازیگر دراماتیک به من این امکان را داد که من به عنوان یک کارگردان بسیار واضح از این شخصیت روی صفحه نمایندگی کنم. اما Pechernikova با یک کار بسیار دشوار روبرو شد. او اولین فیلم خود را انجام داد ، و حتی بلافاصله در نقش اصلی. علاوه بر این ، به روشی کاملاً غیرمعمول برای یک هنرمند “کلاسیک”: او مجبور بود یک قهرمان آواز بازی کند ، احساسات و عواطف او را در قسمت هایی که عمدا طولانی شده بود منتقل کند تا زمان کافی برای اجرای تمام قسمت های صوتی وجود داشته باشد. در همان زمان ، به جای ایرینا ، دونا آنا توسط خواننده مشهور اپرا ، تامارا میلاشکینا صدا شد.

هنرمندان مشهور در فیلمبرداری شریک Pechernikova شدند. من یوگنی لبدف را برای بازی در لپورلو دعوت کردم (الکساندر ودرنیکوف باس معروف شوروی برای او آواز خواند). اما نقش اصلی مرد – دون گوان ، من تصمیم گرفتم نه یک هنرمند نمایشی ، بلکه یک اپرا – تکنواز فوق العاده تئاتر بولشوی ولادیمیر آتلانتوف. من او را در مسابقه چایکوفسکی دیدم و شنیدم و بلافاصله یادداشت کردم: نه تنها صدای زیبا است ، بلکه صاحب آن نیز با توانایی های آشکار یک بازیگر دراماتیک تماشایی است. ولادیمیر آندریویچ ، با حضور در مجموعه ، کاملاً انتظارات را توجیه کرد.

به هر حال ، طبق مشاهدات من ، او و Pechernikova هنگام کار در “مهمان سنگ” با یکدیگر همدردی کردند. که البته به عواقب جدی منجر نشد. در آن زمان آتلانتوف ازدواج کرده بود ، دختر کوچکش در حال بزرگ شدن بود …

– آیا ایرینای زیبا شما را قلباً قلاب خود نکرد؟

– من همیشه سعی کرده ام فاصله خاصی با هنرمندان دعوت شده برای کار در این فیلم داشته باشم. و Pechernikova نیز از این قاعده مستثنی نبود – ما هرگز ارتباط خارجی با او نداشتیم.

– آیا بعد از مهمان سنگ مسیرهایی را طی کردید؟

– دیگر فرصتی برای کار با او نداشتم. طی سالهای بعدی ، ما فقط در چند رویداد معمول ، عصر ، کنسرت ، چند بار یکدیگر را دیدیم. اما مسلماً من موفقیت حرفه ای وی را هر زمان ممکن فراموش نکردم.

کار ایرینا پس از اولین حضور در فیلم من با موفقیت پیشرفت کرد. او با کارگردانان مشهور همبازی شد ، بسیاری از فیلم ها با مشارکت او بسیار محبوب شدند. با دیدن Pechernikova بر روی صفحه نمایش ، هرگز متوقف نشدم که زیبایی این زن ، رفتار کاملاً فردی او را در مقابل لنز دوربین تحسین کنم ، به لطف آن بازیگر زن همیشه در تمام تصاویر کاملاً هماهنگ به نظر می رسید. هر یک از نقش های او باعث شد که من – یک حرفه ای – این تصور را داشته باشم که فیلمنامه نویس و کارگردان این قهرمان فیلم را صد در صد مخصوص Pechernikov خلق کرده اند.

پس از موفقیت چشمگیر فیلم “ما تا دوشنبه زنده خواهیم ماند” ، من برای ایرینا بسیار خوشحال شدم. با این حال ، این یک غم و اندوه بزرگ به دنبال داشت. من از این واقعیت که پچرنیکووا ، تقریباً تنها یکی از اصلی ترین فیلمسازان و مجریان نقش های اصلی “بزرگسالان” ، جایزه دولتی اتحاد جماهیر شوروی سال 1970 به وی تعلق نگرفت ، به شدت آزرده خاطر شدم. شاید این بی عدالتی به این دلیل اتفاق افتاده باشد که در آن زمان ایرینا با یک خارجی (نوازنده لهستانی Zbigniew Bizon – A.D.) ازدواج کرده بود و برای زندگی در خارج از کشور رفته بود. اما به هر حال ، من اطمینان دارم که این “پاداش دادن” یک ضربه روحی بزرگ برای بازیگر زن بود. من معتقدم که این احساس کینه ناشایست می تواند به اولین سنگینی از بار سنگین مشکلات شخصی Pechernikova تبدیل شود که با گذشت زمان شکل گرفته بود و او را به سمت شکست روانی ، به سمت اعتیاد سوق داد.

بسیار ناراحت کننده بود که از رفتن ایرینا از زندگی مطلع شدم. البته این بازیگر فوق العاده در سینما ، تئاتر بازی زیادی نکرد. من واقعاً برای او متاسفم.

* * *

بعداً خود ایرینا پچرنیکووا در یکی از مصاحبه های خود یادآوری کرد: “اولین نقش من در فیلم اپرای” مهمان سنگ “به کارگردانی ولادیمیر گوریکر بود. من بدون نمونه دعوت شدم ، فقط لباس پوشیدم ، شانه کردم و عکس گرفتم ، و سپس آنها شریک زندگی خود را انتخاب کردند. چند مرد خوش تیپ که ادعا می کنند نقش اصلی مرد را دارند ، من در آنها بازی نکردم! در نتیجه ، دان گوان توسط خواننده ولادیمیر آتلانتوف نواخته شد. “

قابل توجه است که در همان زمان استاد مشهور کمدی لئونید گایدای ، که سپس فیلمبرداری معروف “اسیر قفقازی” خود را آغاز کرد ، به بازیگر جوان و بسیار زیبا نگاه کرد. از نظر لئونید ایویچ ، Pechernikova به خوبی می تواند نقش شخصیت اصلی – یک ورزشکار ، یک عضو Komsomol و فقط یک زیبایی را داشته باشد. با این حال ، ایرینا بازی در فیلم “مهمان سنگی” گوریکر را انتخاب کرد.

ستاره و مرگ ایرینا پچرنیکووا: تصاویر در عکس ها <منبع رسانه = "(حداقل عرض: 600 پیکسل)" srcset = "https://static.mk.ru/upload/entities/2020/09/02/13/photoreportsImages/detailPicture/99/67/c5/d6/ 4104461_4252279.jpg ">  ستاره و مرگ ایرینا پچرنیکووا: تصاویر موجود در عکسها

<استفاده از xlink: href = "# icon-photo" xmlns: xlink = "http://www.w3.org/1999 / xlink "/> به گالری عکس مربوطه مراجعه کنید