“دوئل” آلیف-پاشینیان. جهان یک بار دیگر متقاعد شد – کیست که

” دوئل “علی اف-پاشینیان. جهان بار دیگر متقاعد شد – چه کسی است 30 سپتامبر 2020 ، 14:13

Avesta.Tj | 20/9/2020 | برنامه 60 دقیقه ای که از کانال تلویزیونی روسیه-1 پخش می شود ، دیروز برنامه خود را به آخرین وقایع در خط ارتباطی آذربایجان و ارمنستان اختصاص داد.

ایلهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان ، یک وزنه بردار سنگین سیاسی ، که نظر او را گوش می دهند و با او حساب می کنند ، و نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان ، تازه وارد در سیاست ، که بارها ثابت کرده است که “استدلال های” خود ، در بیشتر موارد ، نه بر اساس واقعیت ها بلکه بر اساس احساسات ، حدس ها ، فرضیات ، که نباید توسط یک سیاستمدار در سطح ایالت ، که ممکن است نخست وزیر ارمنستان خود را چنین تصور کند ، مجاز باشد.

رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان در چه سطحی و سیاسی هستند ، جهان قبلاً نتیجه گیری کرده است ، به ویژه پس از بحث و گفتگو بین علی اف و پاشینیان در کنفرانس امنیتی مونیخ در فوریه سال جاری.

با بازگشت به برنامه 60 دقیقه ، لازم به ذکر است که پس از تماشای سخنان سران آذربایجان و ارمنستان ، برداشت ها هیچ تغییری نکرده اند – نوار مطرح شده توسط الهام علی اف برای نیکول پاشینیان غیرقابل دسترسی است.

خویشتنداری ، حقایق ، دیپلماسی ، استدلال ، اعتماد به نفس ، لحن ، سخنرانی واضح و مشخص رئیس جمهور آذربایجان ، نخست وزیر ارمنستان ، ظاهراً آشنا نیستند – و نه تفکر مطبوع و سیاسی ، خودتان قضاوت کنید.

الهام علی اف رئیس جمهور اینگونه به س questionsالات پاسخ داد.

مجری: از شما متشکرم ، آقای رئیس جمهور ، برای موافقت با این مصاحبه. الان در جبهه چه اتفاقی می افتد؟ در حال حاضر اطلاعاتی در مورد استفاده از هواپیما وجود دارد.

رئیس جمهور الهام علی اف : اوضاع در جبهه متشنج است. در نتیجه تحریکات نظامی ارمنستان ، که از صبح 27 سپتامبر آغاز شد ، شهرک های آذربایجان و مواضع جنگی ما مورد حملات گسترده توپخانه ای قرار گرفتند. در نتیجه این تجاوز ، 11 غیرنظامی آذربایجان ، از جمله 2 کودک ، کشته شدند و همچنین تلفات نظامیان وجود دارد. ما مجبور شدیم پاسخ کافی به متجاوز بدهیم و از این طریق از مردم ، مردم و سرزمینمان محافظت کنیم. بنابراین ، برای سومین روز ، نبردهای شدیدی در جریان است که در نتیجه آن ارتش آذربایجان تعدادی از شهرک ها را از اشغال آزاد کرده و همچنین ارتفاعات استراتژیک را در جهات مختلف اشغال کرده است. امروز شرایط به گونه ای است که درگیریهای فعال در جریان است.

مجری برنامه: الهام حیدروویچ ، لطفاً نقش ترکیه را برای ما روشن کنید. آنکارا ، به نمایندگی از رئیس جمهور و سران وزارت امور خارجه ، رسماً اعلام کرده است که در میدان جنگ به شما کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور الهام علی اف: به اعتقاد من نقش ترکیه در منطقه تثبیت می شود. ترکیه کشور برادر و متحد ما است. و از همان ساعت اول که جامعه جهانی متوجه حمله ارمنستان به آذربایجان شد ، ترکیه در سطح رئیس دولت و سایر رهبران در حمایت از آذربایجان ، در حمایت از قوانین بین المللی ، صریحاً صحبت کردند. زیرا ارمنستان با اشغال حدود 30 سال خاک آذربایجان به شدت قوانین بین المللی را نقض می کند. در واقع ، این نقش ترکیه است ، نه چیز دیگری. ترکیه حمایت اخلاقی ما را انجام می دهد و ما از رهبری ترکیه ، رئیس جمهور و مردم ترکیه برای همبستگی و حمایت خود سپاسگزاریم. ترکیه به هیچ عنوان دیگر در این درگیری شرکت نمی کند. و همه شایعاتی که ترکیه به عنوان یک طرف درگیری شرکت می کند ، از طرف ارمنستان پخش می شود ، ماهیتی تحریک آمیز دارند. همانطور که اکنون می گویند ، این یک خبر جعلی است. هیچ مدرکی در مورد دخالت ترکیه در درگیری وجود ندارد و چنین نیازی وجود ندارد. ارتش آذربایجان به اندازه کافی آماده است تا از مردم و خاک خود محافظت کند.

میزبان: الهام حیدروویچ ، بنابراین ، شما تأیید نمی کنید ، بعلاوه ، شما اطلاعاتی را که نیروی هوایی ترکیه هواپیمای نیروی هوایی ارمنستان را به معنای واقعی کلمه ساعتی قبل سرنگون کرده رد می کنید. این مربوط به F-16 و Su-25 بود.

رئیس جمهور الهام علی اف: ما این اطلاعات را نداریم. همین اواخر ، به من اطلاع دادند که چنین اخباری در فضای اطلاعاتی ظاهر می شود. با هیچ چیز تایید نمی شود. هواپیماهای F-16 نیروی هوایی ترکیه به هیچ وجه در درگیری ها شرکت نمی کنند. امروز ، می دانید ، با در نظر گرفتن فن آوری های مدرن ، پنهان کردن کاری بسیار دشوار است ، زیرا اشکال عینی مشاهده وجود دارد ، مشاهدات ماهواره ای وجود دارد و بنابراین تأیید اینکه این تحریک دیگری است بسیار آسان است. ما هدف طرف ارمنی را می فهمیم – ایجاد چنین اخبار دروغ ، اول ، کوچک کردن توانایی جنگی ارتش آذربایجان ، که اکنون با افتخار وظیفه بازگرداندن تمامیت ارضی خود را انجام می دهد و همچنین ایجاد این تصور که درگیری در حال رشد است ، کشورهای ثالث به آن می پیوندند و از این طریق سعی کنید تا آنجا که ممکن است کشورها را جذب کنید تا تحریک آنها را توجیه کنید. بنابراین ، من با مسئولیت پذیری به شما اعلام می کنم: ترکیه طرف درگیری نیست ، به هیچ وجه در آن شرکت نمی کند و نیازی به این موضوع نیست.

میزبان: الهام حیدروویچ ، آیا کشور شما آماده حرکت به سمت فرمول کازان است که در آن ارمنستان باید چندین منطقه یا فرمول دیگری را آزاد کند؟ اصولاً اکنون چه کاری می توان انجام داد؟ اگر درگیری در قره باغ و قره باغ تا حدود 30 سال در حال سوختن ، خوب یا سوختن باشد ، چگونه می توان اوضاع را وارونه کرد؟ چه کاری باید انجام دهید؟

رئیس جمهور الهام علی اف: می دانید ، جمهوری آذربایجان همیشه در مسیر مذاکرات سازندگی نشان داده است. و روسای مشترک گروه مینسک ، که مسئول ماموریت میانجیگری هستند ، می توانند این موضوع را تأیید کنند. به طور خاص ، طی دو سال گذشته ، من بارها و بارها و در سطح سایر مقامات اظهار داشتم که ما به اصول حل و فصل متعهد شده ایم که طی سالهای گذشته توسعه یافته است و گروه مینسک و روسای جمهور آن را پایه و اساس روند مذاکره می دانند. علاوه بر این ، ما در دو سال گذشته و قبل از آن بارها اظهار داشتیم كه به قالب مذاكرات پایبند هستیم. مذاکرات بین ارمنستان و آذربایجان در حال انجام است. درگیری فقط دو طرف است. بعضی اوقات ، وقتی صحبت از یک درگیری است ، همه طرف صحبت می کنند. این یک تعریف نادرست است. همه طرفها نیستند. فقط دو نفر وجود دارد – ارمنستان و آذربایجان. اما آنچه در سالهای اخیر ، پس از کودتای سوروس ، که توسط دولت فعلی در ارمنستان انجام شد ، رخ داد. نخست وزیر ارمنستان علناً اعلام کرد که قره باغ ارمنستان است. در این صورت ، درباره چه نوع فرآیند مذاکره می توان صحبت کرد؟ از این گذشته ، ماهیت اصلی تهیه شده توسط گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا این است که مناطق اطراف منطقه خودمختار قره باغ قبلاً باید به آذربایجان منتقل شوند. و اگر او بگوید که قره باغ ارمنستان است ، و علاوه بر این واقعیت که ما باید با رژیم به اصطلاح دست نشانده قره باغ کوهستانی مذاکره کنیم ، بدین وسیله سعی در شکستن قالب مذاکراتی که از 20 سال قبل وجود داشته است ، پس ارمنستان عمدا روند مذاکره را نقض می کند ، خواسته های غیرقابل قبول ، و هنگامی که گروه مینسک اخیراً شروع به صحبت فعالانه تر در مورد اینکه چه کسی هنوز مانع حل و فصل است ، آنها تحریکاتی را مانند 27 سپتامبر انجام می دهند. و پیش از آن ، در تاریخ 12 ژوئیه ، مواضع ما در مرز دولت مورد حمله قرار گرفتند. و پس از آن – در 23 آگوست ، هنگامی که گروه خرابکار ارمنستان دستگیر شد ، رهبر آن در خط تماس اسیر شد. همه کارها برای اخلال در روند مذاکره در حال انجام است. سپس آذربایجان را متهم کنید ، سپس اشخاص ثالث را درگیر کنید و بدین ترتیب روند مذاکره را مختل کنید. زیرا طرف ارمنی می خواهد وضع موجود را حفظ کند. و روسای مشترک گروه OSCE مینسک ، به نمایندگی از سران کشورهای روسیه ، فرانسه و ایالات متحده ، اظهارات مکرر مبنی بر غیرقابل قبول بودن وضع موجود را بیان کرده اند. و این بدان معنی است که مناطق تحت اشغال باید به آذربایجان برگردانده شود. ما متعهد به مذاکره هستیم ، اما اقدامات کاملاً متضادی از طرف ارمنستان مشاهده می کنیم.

مجری: لطفاً به من بگویید ، آقای رئیس جمهور ، چه اتفاقی در روز یکشنبه افتاد ، چه چیزی باعث چنین رویارویی گسترده و خونین شد؟

رئیس جمهور الهام علی اف: شما می دانید ، تا روز یکشنبه ، به دلیل آنچه در روز یکشنبه اتفاق افتاد ، ارمنستان چند ماه پیش بود. اگر ترتیب وقایع و افعال آنها را ردیابی کنید ، به وضوح دیده می شود که آنها عمداً به این تحریک پرداخته اند. چندی پیش ، از منبر سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل ، صریحاً گفتم كه ارمنستان در حال آماده سازی برای جنگ است و لازم است جلوی آن گرفته شود. در ماه ژوئیه ، آنها حمله مسلحانه به شهرک های ما در مرز ایالتی آغاز کردند. این منطقه از منطقه درگیری فاصله زیادی دارد. سپس یک غیرنظامی و چندین نظامی کشته شدند. این درگیری ها چهار روز به طول انجامید و از آنجا که ما هیچ هدف نظامی در خاک ارمنستان نداشتیم و نداریم ، به محض اینکه نیروهای مسلح ارمنستان از خاک ما به عقب رانده شدند ، با توافق مشترک ، آتش متوقف شد. سپس ، همانطور که گفتم ، گروه خرابکاری به خاک ما نفوذ می کند ، که خنثی شده است. سپس طرف ارمنی به طور علنی ، اسکان مجدد ارامنه را از لبنان به سرزمین های اشغالی و به شهر باستانی آذربایجان ما شوشا اعلام می کند ، که یک جنایت جنگی است. این نقض کنوانسیون ژنو است. این کار به صورت نمایشی انجام می شود. پیش از آن ، آنها به اصطلاح “مراسم تحلیف” رهبر به اصطلاح رژیم جنایتکار قره باغ را در شوشا ، مروارید باستانی فرهنگ آذربایجان برگزار می کنند. همه اینها تحریکاتی عمدی علیه ماست ، ما را به درگیری کشانده و اقدامات تلافی جویانه ای را تحریک می کند. ما خویشتنداری ، سازندگی و عقل سلیم نشان دادیم ، اما وقتی آنها شکست خوردند ، این تلاش را کردند. علاوه بر این ، دلیل دیگر بحران سیاسی داخلی است که در ارمنستان وجود دارد. از این گذشته ، امروز یک رژیم سوروس در ارمنستان وجود دارد. کودتایی که در بلاروس ناکام ماند ، دو سال پیش در ایروان موفقیت آمیز بود. و امروز رهبر ارمنستان ، به نمایندگی از پاشینیان ، یار سوروس است ، مردی که قول های زیادی داده و نمی تواند آنها را عملی کند و در واقع کشور در بحران است.

بنابراین ، وی برای منحرف کردن توجه مردم ، به یک عامل بیرونی ، نوعی آشفتگی احتیاج داشت ، اگر ممکن است بگویم ، که این کار را کرد. علاوه بر این ، به معنای واقعی کلمه دو روز قبل از حمله آنها به ما ، رهبر حزب اصلی مخالف در ارمنستان دوباره دستگیر شد. یعنی رژیم استبدادی و استبدادی پاشینیان تمام حوزه های مخالف را در کشورش منحل کرده و اکنون دوباره تجاوز به ملت آذربایجان را نشان می دهد.

مجری: موقعیت شما مشخص است. خیلی ممنون. اگر می توانم به معنای واقعی کلمه کوتاه باشم: بله یا نه. آیا اکنون جنگنده هایی از سوریه در جبهه حضور دارند؟

رئیس جمهور الهام علی اف: نه این خبر جعلی دیگر است. هیچ جنگنده ای از سوریه وجود ندارد. هیچ مدرکی ، هیچ مدرکی وجود ندارد. این امر توسط تبلیغات ارمنستان کاشته می شود و از طریق وب سایت های مختلف و رسانه های مختلف پخش می شود. دیگر نیازی به این نیست. آذربایجان یک ارتش آموزش دیده و یک ذخیره بسیج گسترده دارد. دیروز من یک بسیج نسبی را اعلام کردم ، ما ده ها هزار نیروی ذخیره را زیر اسلحه می خوانیم و با 10 میلیون نفر در مقابل 2 میلیون نفر ، ارمنستان نیازی به منابع انسانی ندارد. بنابراین ، ما می توانیم برای خود ایستادگی کنیم و متجاوز را به گونه ای مجازات کنیم که حتی از او سرپیچی نکند و حتی به سمت ما نگاه کند.

میزبان: بسیار سپاسگزارم. الهام علی اف از باکو با ما در تماس بود. درود بر شما خداحافظ

رئیس جمهور الهام علی اف: متشکرم. خداحافظ.

و نحوه پاسخ پاشینیان به اینجا است

میزبان: اکنون ما با ایروان در تماس هستیم. رهبر ارمنستان ، نخست وزیر ارمنستان ، نیکول پاشینیان به ما پیوست. نیکول وواویچ ، سلام. اول از همه ، ما می خواهیم از شما بخواهیم درباره آنچه اکنون اتفاق می افتد نظر دهید. اخبار بسیار ناراحت کننده می رسد.

نیکول پاشینیان: امروز ، صبح ، اخبار حاکی از آن است که آذربایجان روستاهایی را مستقیماً در خاک جمهوری ارمنستان بمباران کرده است. و پیش از آن ، در 27 سپتامبر ، نیروهای مسلح آذربایجان یک حمله نظامی گسترده علیه قره باغ کوهستانی را آغاز کردند. آنها سه روز است که شهرک های قره باغ را با استفاده از توپخانه و سیستم های موشکی پرتاب چند بمباران کرده اند. متأسفانه ، ما در اینجا نه تنها در میان ارتش ، بلکه در میان غیرنظامیان نیز تلفات داریم. نکته بسیار مهم این است که ترکیه در واقع در این روند دخیل است. طبق اطلاعات موثق ما ، مربیان نظامی و پرسنل عالی رتبه نظامی اکنون در پست های فرماندهی آذربایجان هستند و حتی در برخی جاها عملیات نظامی را هدایت می کنند. یک تفاوت بسیار مهم دیگر. در حال حاضر در مطبوعات بین المللی بسیاری از نشریات منتشر شده بود مبنی بر اینکه ترکیه در حال استخدام مزدوران در سوریه و انتقال آنها به آذربایجان برای شرکت در جنگ علیه قره باغ و جمهوری ارمنستان است. به هر حال ، اطلاعاتی وجود دارد که قبلاً در شهرک های آذربایجان درگیری هایی بین این مزدوران و ساکنان محلی رخ داده است ، زیرا این مزدوران در تلاشند قانون شرعی را در این روستاها وضع کنند ، و آنها به مغازه ها می روند و خواستار توقف فروش محصولات الکلی از این مغازه ها هستند. و غیره. و غیره

مجری: لطفاً به من بگویید ، آقای پاشینیان ، اخبار جدیدی مبنی بر سرنگونی یک جنگنده اف -16 ترکی به سو -25 نیروی هوایی ارمنستان منتشر شده است. علاوه بر این ، این خبر با اشاره به وزارت دفاع ارمنستان منتشر شد. خلبان درگذشت. آیا از این اطلاعات مطلع هستید؟ اگر هواپیماهای ارمنستان و ترکیه قبلاً در آسمان با هم برخورد کرده باشند ، این می تواند به چه معنا باشد؟

نیکول پاشینیان: این واقعیتی است که قبلاً اتفاق افتاده و دلیل دیگری بر آنچه من در مورد آن صحبت می کردم است. شما می دانید ، بدیهی است که هم اکنون ارمنستان و ارامنه قره باغ هم در معرض تهدید مستقیم ترکیه هستند. ترکیه ، طبق اطلاعات ما ، به دنبال دلیلی برای دخالت گسترده تر در این درگیری است. طبق اطلاعات ما ، آنها به دنبال بهانه ای هستند تا نیروهای خود را به نخجوان بیاورند. این محوطه یک منطقه آذربایجانی است که با ترکیه ، ارمنستان و ایران هم مرز است. اگرچه ما در اینجا اطلاعاتی داریم که برخی از واحدهای ارتش ترکیه از قبل در آنجا حضور دارند. به طور کلی ، این مخفی نیست. زیرا از ماه آگوست ، نیروهای ترک قبلاً در آذربایجان بوده اند. آنها تمرینات نظامی مشترکی را آغاز کردند و این جنگ به عنوان ادامه این تمرینات نظامی آغاز شد.

مجری: نیکولای وواویچ ، اکنون بسیاری از کارشناسان همه آنچه را که در قره باغ کوهستانی اتفاق می افتد کاملاً سخت تنظیم و توضیح می دهند. کلمه جنگ به نظر می رسد. استفاده از این کلمه چقدر صحیح و مناسب است و آیا اکنون می توانید برای جلوگیری از خونریزی و مهار آتش کاری انجام دهید؟

نیکول پاشینیان: خوب ، البته ، این عبارت صحیح است. زیرا جنگ در جریان است. تخریب ، تلفات و تعداد زیادی از پرسنل نظامی درگیر است ، و این یک تفاوت بسیار مهم برای ما است. همانطور که می دانید ، در آغاز قرن 20 اولین نسل کشی قرن 20 اتفاق افتاد. این اتفاق در امپراتوری عثمانی رخ داد و مردم ارمنستان قربانی این نسل کشی شدند. بنابراین ، همه ما تهدیدی وجودی برای مردم خود تلقی می کنیم. در واقع ، ما آن را به عنوان جنگی درک می کنیم که به مردم ارمنستان اعلام شده است. مردم ما اکنون مجبور شده اند از حق دفاع شخصی خود استفاده کنند. چه کاری می توانی انجام بدهی؟ جامعه بین المللی باید قاطعانه اقدامات متجاوزانه و تجاوزکارانه آذربایجان را محکوم کند ، اقدامات ترکیه را محکوم کند. تقاضا کنید که ترکیه به کلی از این منطقه خارج شود ، زیرا حضور نظامی ترکیه در قفقاز جنوبی نوید چیز خوبی نمی دهد. این می تواند منجر به تشدید بیشتر و افزایش مقیاس این اقدام نظامی ، این جنگ شود. اکنون جامعه جهانی باید تلاش های مشخصی انجام دهد تا ترکیه را مجبور به عقب نشینی از قفقاز جنوبی کند و آذربایجان را مجبور به متوقف کردن تجاوزات و اقدامات تهاجمی ، اقدامات نظامی کند.

میزبان: آقای نخست وزیر ، ما دیگر شما را بازداشت نخواهیم کرد. ما می دانیم که شما باید به یک جلسه با ارتش بروید. یک سوال خیلی کوتاه: چه قالب های مذاکره ای اکنون می توانند کار کنند؟ یا آیا همه توافقات قبلی به گذشته انداخته شده است؟ به طور نسبی ، قالب کازان ، که طبق آن شما باید چندین منطقه را آزاد کنید ، آیا همه این توافق نامه ها پاک شده اند ، یا هنوز هم می توانید در امتداد آنها حرکت کنید؟

نیکول پاشینیان: در مورد قالب مذاکره ، ما تصور می کنیم که روند مذاکره باید از همان جایی که آغاز شده ادامه یابد. این ریاست مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا است. در مورد مذاکرات خاص ، مذاکرات باید فضای مناسبی داشته باشند. صحبت در مورد مذاکرات ، به ویژه در مورد محتوای آنها ، هنگامی که اقدامات نظامی خاصی در حال انجام است ، بسیار دشوار است. اول از همه ، خشونت باید متوقف شود ، و باید بیان شود ، و آذربایجان باید این فرمول را بپذیرد ، که هیچ راه حل نظامی برای مسئله قره باغ وجود ندارد.