سفیر چین در تاجیکستان – در مورد بیماری همه گیر ، امنیت و همکاری تاجیکستان و چین

سفیر چین در تاجیکستان در زمینه همه گیری ، امنیت و همکاری تاجیکستان و چین 23 اکتبر 2020 ساعت 11:07 صبح

سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری خلق چین در جمهوری تاجیکستان لیو بین در مصاحبه با IA “اوستا” دیدگاه خود را در مورد وضعیت فعلی به اشتراک گذاشت و به س questionsالات “اوستا” پاسخ داد.

امروز همه دنیا با تهدید همه گیری روبرو هستند. از آنجا که چین اولین کشوری بود که رنج برد اما به سرعت بر این بیماری غلبه کرد ، تجربه آن ارزش بررسی دارد. ایالات متحده و سایر کشورها چین را به پنهان کردن اطلاعات مربوط به بیماری همه گیر از جامعه بین المللی متهم کرده اند ، در حالی که سایر کشورها و سازمان های بین المللی مانند WHO معتقدند که چین برای دو ماه کامل برای سایر کشورها وقت خریده است تا کارهایی را برای جلوگیری از همه گیری انجام دهد. این عبارات را چگونه ارزیابی می کنید؟

پس از شیوع ویروس کرونا ، چین به سرعت مطابق با قوانین ، مقررات ، سیستم های چین واکنش نشان داد و برای مقابله با بیماری همه گیر اقدام قاطع انجام داد.

چین تلاش کرد تا هر بیمار آلوده به COVID-19 را مداوا کند ، ضمن حفظ خط مشی باز ، شفاف و مسئولانه ، همچنان به انجام وظایف و تعهدات مقررات بین المللی بهداشت ادامه دهد و به طور فعال همکاری های بین المللی را برای جلوگیری از همه گیری COVID-19 انجام دهد .

چین اول از همه اپیدمی COVID-19 را به WHO گزارش داد ، توالی ژنتیکی ویروس را شناسایی و اعلام کرد ، در اسرع وقت برنامه های مربوطه را برای تشخیص ، درمان ، پیشگیری و کنترل به جامعه بین المللی اعلام کرد ، همچنین اطلاعات و تجربیات همه گیر اپیدمی را به موقع در زمینه پیشگیری و کنترل به اشتراک گذاشت. با کشورها و مناطق مربوطه.

در 23 ژانویه ، هنگامی که چین مسیرهای ترانزیت به خاک خود را بست ، فقط 9 مورد تایید شده در کشورها و مناطق خارج از چین وجود داشت ، از جمله فقط 1 مورد در ایالات متحده. در تاریخ 31 ژانویه ، ایالات متحده پروازهای مستقیم بین چین و ایالات متحده را به حالت تعلیق درآورد و در تاریخ 2 فوریه ، ایالات متحده مرز را به روی همه شهروندان چینی بست. در آن زمان ، ایالات متحده فقط بیش از 10 مورد تایید شده را اعلام کرده بود.

چین زمان کافی را برای سایر کشورها برای انجام فعالیت های پیشگیری از اپیدمی خریداری کرد و درس های خود را به اشتراک گذاشت.

با این حال ، ایالات متحده بارها و بارها ادعاهای بی اساس در مورد اپیدمی علیه چین را ابراز داشته است و تلاش کرده است دیگران را به دلیل ناتوانی خود در مبارزه با اپیدمی “سرزنش” کند ، که کاملا بی فایده است. ایالات متحده بی دلیل سازمان جهانی بهداشت را سرزنش و از آن خارج شد و همکاری جهانی در مبارزه با اپیدمی را به خطر انداخت و در نتیجه نه تنها به مردم جهان آسیب رساند ، بلکه مردم خود را مجبور به ادامه پرداخت هزینه های سنگین برای آن کرد. ایالات متحده باید دستکاری سیاسی را پایان دهد ، برچسب زدن و سیاسی کردن ویروس را متوقف کند و برای مقابله با بیماری همه گیر با جامعه جهانی همکاری کند ، نه اینکه از مسئولیت شانه خالی کند و دیگران را بی اعتبار کند.

چین به مفهوم جامعه درباره سرنوشت مشترک بشر ، یعنی نگرش مسئولانه به چالش های مشترک بشری ، پایبند است. چطور چین می تواند به کشورهای دیگر کمک کند تا با اپیدمی مبارزه کنند؟

چین به طور فعال همکاری بین المللی ضد اپیدمی را گسترش می دهد. رئیس جمهور شی جین پینگ با نزدیک به 50 رهبر خارجی و روسای سازمان های بین المللی گفتگو و ملاقات کرد. وی با آنها گفت كه چین در مورد اپیدمی و مشكلات سایر كشورها همین احساس را دارد و آماده است تا فعالانه در حد توان خود كمك كند.

در زمانی که پیشگیری و کنترل خود از این بیماری همه گیر تحت فشار شدید بود ، چین 50 میلیون دلار برای پیشگیری جهانی از این بیماری به WHO اهدا کرد. کشور ما به طور فعال در این زمینه کار می کند. چین تعدادی تیم پزشکی برای پشتیبانی از کشورهایی که در مبارزه با اپیدمی با چالش های اساسی روبرو هستند ، به بیش از 200 کشور و منطقه کمک یا صادرات مواد پیشگیری از اپیدمی اعزام کرده و بیش از 70 تبادل ویدیو با کارشناسان خارجی انجام داده است.

کشور ما رسماً به ابتکار COVAX پیوسته است و واکسن را به عنوان یک محصول جهانی در دسترس عموم قرار داده و از ایمنی ، اثربخشی و در دسترس بودن آن اطمینان حاصل خواهد کرد.

چین همچنین دوره های بازپرداخت بدهی را به بسیاری از کشورها تمدید خواهد کرد و به منظور حمایت از مبارزه با COVID-19 و بازگرداندن توسعه اقتصادی و اجتماعی به کشورهایی که تحت تأثیر این اپیدمی قرار دارند ، به ویژه کشورهای در حال توسعه ، 2 میلیارد دلار آمریکا کمک بین المللی ارائه می دهد.

در سپتامبر سال جاری ، در بحث عمومی هفتاد و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل ، رئیس جمهور شی جین پینگ اعلام كرد كه چین 50 میلیون دلار اضافی در حمایت از پاسخ بشردوستانه سازمان ملل به بیماری همه گیر COVID-19 به سازمان ملل متحد ارائه می دهد.

کمک و پشتیبانی ارائه شده توسط تاجیکستان به چین در مبارزه با اپیدمی را در همان آغاز چگونه ارزیابی می کنید؟

چین و تاجیکستان شرکای استراتژیک ، همسایگان ، دوستان و برادران خوبی هستند که با کوهها و رودخانه ها به هم متصل شده اند. در همان ابتدای شیوع COVID-19 در چین ، رئیس جمهور امامعلی رحمان بلافاصله نامه ای به رئیس جمهور شی جین پینگ فرستاد تا حمایت قاطع خود را از چین ابراز کند. تاجیکستان یکی از اولین کشورهایی است که به چین در مبارزه با این اپیدمی کمک می کند. تاجیکستان 400000 ماسک به ووهان فرستاده است ، و همچنین برای محافظت از جان و سلامتی شهروندان چینی در تاجیکستان و تخلیه ساکنان چینی در تاجیکستان پشتیبانی جدی کرده است. چین صمیمانه تشکر می کند و این را به خاطر می آورد.

گروهی از متخصصان پزشکی چین برای مقابله با بیماری همه گیر توسط دولت چین به تاجیکستان اعزام شده اند. لطفاً به ما بگویید که آنها با چه وظایفی روبرو بوده اند و آیا می توانیم بگوییم که مأموریت آنها م effectiveثر و پربار بوده است ، چقدر این مأموریت در چارچوب روابط دو جانبه دارای اهمیت بوده است؟

در اواخر ماه مه سال جاری ، وقتی اوضاع اپیدمیولوژیک در تاجیکستان بسیار جدی بود ، چین یک گروه کاری متشکل از 14 متخصص پزشکی را برای کمک در مبارزه با این بیماری به تاجیکستان اعزام کرد. بسیاری از آنها شخصاً از خطوط مقدم جبهه در ووهان بازدید کرده اند ، جایی که با اپیدمی مبارزه کردند و دارای تجارب عملی فراوانی هستند. گروه کاری با ارائه نظر تخصصی در مورد کار انجام شده در تاجیکستان در مورد پیشگیری از COVID-19 ، آموزشهایی را برای روسای م institutionsسسات پزشکی در تاجیکستان و پزشکان انجام داد ، به خاتلون رفت تا جلسات توجیهی در مورد پیشگیری از اپیدمی و مشاوره در محل انجام دهد. پس از بازدید ، گروه کاری “توصیه هایی برای پیشگیری و کنترل بیماری همه گیر COVID-19” به تاجیکستان ارائه داد.

شکی نیست که این سفر برای کمک به تاجیکستان مثمر ثمر بود. رئیس مجلس عالی پارلمان تاجیکستان و رئیس پایتخت ، رستمی امامعلی ، صمیمانه از طرف چینی تشکر کرد که بلافاصله دست یاری داد و از شجاعت ، کار بی پروا ، فداکاری متخصصان چینی که از یک سفر طولانی ، یا مشکلات و خطرات نمی ترسیدند ، ستود. نمایندگان وزارت بهداشت تاجیکستان ، روسای م institutionsسسات پزشکی و پزشکان عادی پیشنهادهای متخصصان چینی را به موقع و م considerثر می دانند و آماده اند تا به طور فعال از تجربه چین بیاموزند.

“دوستی در مشکلات شناخته می شود.” تعامل خوب بین دولت های چین و تاجیکستان و مردم در چارچوب همکاری ضد اپیدمی باعث تعمیق بیشتر مبادلات و همکاری های دو کشور در زمینه بهداشت و پیشگیری از اپیدمی شده است. ارائه کمک در سخت ترین لحظه کاملاً دوستی عمیق و سطح بالای مشارکت استراتژیک جامع بین چین و تاجیکستان را نشان می دهد. این امر به ایجاد مشترک یک جامعه امنیتی و یک جامعه توسعه توسط دو کشور کمک کرد.

متأسفانه ، بیماری همه گیر تأثیر منفی قابل توجهی بر همکاری تجاری و اقتصادی بین تاجیکستان و چین داشته است. فکر می کنید چه مدت طول می کشد تا پروژه های همکاری تجاری و اقتصادی احیا شود؟ پروازهای مستقیم بین دو کشور چه زمانی از سر گرفته می شود؟

در ابتدای شیوع ، همکاری تجاری و اقتصادی بین چین و تاجیکستان تا حدودی آسیب دید. با این حال ، با کمک مداوم و همکاری موثر دو دولت ، از اوایل ماه اوت 8 پرواز چارتر برای انتقال هزاران متخصص و کارمند چینی به تاجیکستان انجام شده است. در حال حاضر ، کلیه پروژه های مهم همکاری بین چین و تاجیکستان با موفقیت کار و تولید خود را از سر گرفته اند.

علاوه بر این ، بنگاه های اقتصادی تأمین شده توسط چین در تاجیکستان به شرکت فعالانه آنها در پروژه های مشترک در بسیاری از زمینه های مهم مانند ساخت زیرساخت ادامه می دهند.

چین و تاجیکستان به نیازهای جمعیت دو کشور برای از سرگیری مبادلات طبیعی ، هماهنگی فعالانه از سرگیری پروازها و انتظار نتایج خوب در آینده نزدیک اهمیت زیادی می دهند.

از نظر شما ، نتایج مهم همکاری بین تاجیکستان و چین در زمینه های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی به دست آمده است؟ چه برنامه هایی هنوز در دست اجرا است؟ آیا همکاری تاجیکستان و چین در میان همه گیر شدن طولانی مدت تغییر خواهد کرد؟

در حال حاضر روابط دوجانبه چین و تاجیکستان بهترین دوره تاریخ را تجربه می کنند. اعتماد متقابل سیاسی به طور مداوم در حال تقویت است. رئیس جمهور شی جین پینگ در ماه ژوئن گذشته از سفر خود به تاجیکستان ، بیانیه مشترکی با رئیس جمهور امامعلی رحمان صادر کرد و در آن اعلام کرد که چین و تاجیکستان خود را وقف توسعه دوستی در همه شرایط آب و هوایی و ایجاد جامعه ای از سرنوشت مشترک انسانی می کنند و همچنین پیش بینی عمیق تری از ابتکار عمل را انجام می دهند. یک کمربند و یک جاده ”با استراتژی توسعه ملی تاجیکستان تا سال 2030 و ساخت تدریجی جوامع توسعه و امنیت چین و تاجیکستان.
همکاری اقتصادی و عملی در حال تعمیق است و همکاری در ساخت مشترک طرح کمربند و جاده دستاوردهای بسیاری به همراه داشته است. چین وضعیت خود را به عنوان بزرگترین منبع سرمایه گذاری و شریک تجاری عمده تاجیکستان حفظ کرده است. بیش از 300 بنگاه اقتصادی با سرمایه گذاری چینی در تاجیکستان به فعالیت های تولیدی مشغول هستند. پایتخت چین حوزه های مختلف اقتصادی – اجتماعی تاجیکستان را شامل می شود ، از جمله زیرساخت ها ، تأمین انرژی و برق ، معدن ، اطلاعات و ارتباطات ، مصالح ساختمانی ، کشاورزی و فرآوری های کشاورزی.

پایتخت چین نقش مهمی و مثبت در اجرای “چهار استراتژی اصلی توسعه” ارائه شده توسط رئیس جمهور امامعلی رحمان و کمک به دستیابی به هدف توسعه تاجیکستان برای تبدیل کشور از یک صنعت کشت و صنعت به یک صنعت کشاورزی و کشاورزی داشته است.

مبادلات بشردوستانه بین دو کشور به طور بی سابقه ای فعال است و هر روز تعداد تاجیک های تحصیل کننده زبان چینی در حال افزایش است. در حال حاضر ، دو انستیتوی کنفوسیوس و دو کلاس کنفوسیوس در تاجیکستان ریشه دوانده اند. تعداد دانشجویان تاجیکی که در چین تحصیل می کنند بیش از 3500 نفر است و چین به دومین مقصد محبوب برای تحصیل در خارج از کشور در بین دانشجویان تاجیکستان تبدیل شده است. تعدادی از استان ها ، نواحی و شهرهای دو طرف روابط دوستانه ای برقرار کرده اند و اساس اجتماعی دوستی بین دو کشور از نسلی به نسل دیگر بیشتر و محکم تر شده است.

علاوه بر این ، هر دو کشور در چارچوب سازمانهای چندجانبه مانند سازمان ملل ، سازمان همکاری شانگهای و CICA از نزدیک هماهنگی و همکاری می کنند و مواضع مشابه یا مشابهی در مورد موضوعات مهم بین المللی دارند.

در آینده ، هر دو طرف به اصل منافع متقابل ، تعمیق همه جانبه همکاری در زمینه های ارتباط بین انرژی ، کشاورزی و صنعت و همچنین تشدید مبادلات در زمینه های فرهنگ ، آموزش ، گردشگری و پروژه های جوانان ادامه خواهند داد.

چین همکاری با تاجیکستان در مبارزه با اپیدمی را تقویت می کند ، در عین حال از سرگیری کار و تولید در پروژه های همکاری در تاجیکستان را تسریع می کند. چین به تاجیکستان کمک خواهد کرد تا در اسرع وقت توسعه اجتماعی و اقتصادی را از سر بگیرد. علاوه بر این ، چین و تاجیکستان همچنین تلاش های مشترک خود را برای مبارزه با “سه نیروی شر (تروریسم ، افراط گرایی و تجزیه طلبی)” و جنایات سازمان یافته فراملی تشدید خواهند کرد و سهم شایسته خود را در امنیت دو کشور و همچنین صلح و ثبات در منطقه خواهند داشت.

در حال حاضر ، تاجیکستان هدف خود را توسعه کشاورزی ، گردشگری و صنایع دستی و همچنین حمایت از توسعه شرکت های کوچک و متوسط ​​به منظور تسهیل توسعه سریع اقتصاد ملی قرار داده است. چین این مدل توسعه را تجربه کرده و تجربه هایی نیز کسب کرده است. پتانسیل موفقیت پروژه اجرا شده توسط تاجیکستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

دولت تاجیکستان 2019-2021 را سال توسعه کشاورزی ، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده و از توسعه شرکت های کوچک و متوسط ​​به شدت حمایت می کند. هر دو بیان قدرتمندی از تمرکز بر معیشت انسان و تمرکز بر توسعه هستند.

تاجیکستان دارای مزایای طبیعی در توسعه کشاورزی ، گردشگری و صنایع دستی است. تاجیکستان دارای طیف گسترده ای از محصولات کشاورزی با کیفیت بالا ، منابع غنی گردشگری ، رنگ های طبیعی و فرهنگی بی نظیر ، صنایع دستی با تاریخ غنی و ویژگی های منحصر به فرد است. همه آنها از پتانسیل و ارزش بالایی برای توسعه برخوردار هستند.

در سالهای اخیر ، دولت تاجیکستان با دستیابی به نتایج چشمگیر ، توسعه کشاورزی ، گردشگری و صنایع دستی را آغاز کرده است. در زمینه کشاورزی ، حجم تولیدات کشاورزی در تاجیکستان در نیمه اول سال جاری 8.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است ، صادرات از ژانویه تا آگوست 45 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این ، رویدادهایی مانند جشنواره خربزه و میوه ، جشنواره برنج ، جشنواره عسل و انگور و سایر رویدادها ، نمایشگاه و بستر تجاری خوبی برای محصولات کشاورزی تاجیکستان است.

در زمینه گردشگری ، پس از اعلام سال 2018 تاجیکستان به عنوان سال گردشگری و توسعه صنایع دستی ، تعداد گردشگران سالانه 2.5 برابر افزایش یافت و در سال 2019 دوشنبه میزبان نشست بین المللی گردشگری “تاجیکستان -2019” بود بیش از 40 تفاهم نامه همکاری با تعدادی از سازمانهای بین المللی جهانگردی امضا شد ، که به منظور ارتقا v انرژی گردشگری تاجیکستان طراحی شده است. در مورد صنایع دستی ، در سال 2018 ، تاجیکستان میزبان نمایشگاهی از صنایع دستی تاجیکستان به نام “Chakan” بود. نمایشگاه ها با شکوه و زیبایی اجرا شده و مهمانان تحت تأثیر قرار گرفتند.

اوضاع امنیتی در آسیای میانه همیشه در مرکز توجه جهان بوده است. تاجیکستان عضوی از سازمان همکاری شانگهای است. به نظر شما کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید چه مراحلی را برای ایجاد ثبات در منطقه بردارند؟ چین برای این کار چه می کند؟

یک محیط امن و پایدار یکی از اصلی ترین پیش نیازهای توسعه همه کشورها است. در مواجهه با تهدیدها و چالش های بی پایان ، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید اجرای اجماع به دست آمده توسط سران کشورها در اجلاس شورای همکاری شانگهای بیشکک در ژوئن سال گذشته را افزایش دهند ، از نزدیک تعامل ، هماهنگی و تمرین فعالانه مفهوم امنیت مشترک ، جامع ، مشترک و پایدار داشته باشند و به تحکیم مزایای همکاری ادامه دهند. سازمانهای امنیتی.

اول ، برای بهبود مداوم چارچوب قانونی برای مبارزه با “سه نیروی شر” ، ادامه دادن به تقویت ایجاد نهادهای ضد تروریستی منطقه ای و تحقیق فعالانه ایجاد یک مکانیزم هماهنگ برای سازمان در برابر مواد مخدر.