UNDP و دادگاه عالی تاجیکستان میزبان یک مجمع بین المللی قضایی آنلاین با موضوع “HIV ، حقوق بشر و قانون”

UNDP و دادگاه عالی تاجیکستان یک مجمع بین المللی قضات آنلاین با موضوع “HIV ، حقوق بشر و قانون” برگزار می کنند 16 اکتبر 2020 10:39 صبح

23 Avesta.Tj | 10/16/2020 | UNDP و دادگاه عالی تاجیکستان در 15 تا 16 اکتبر میزبان یک نشست بین المللی بین المللی قضات درباره اچ آی وی ، حقوق بشر و قوانین با مشارکت قضات کشورهای اروپای شرقی و آسیای میانه (EECA) هستند.

همانطور که توسط دفتر UNDP در تاجیکستان گزارش شده است ، قضات ، نمایندگان م Instسسات ملی دادگستری و UNDP متخصصان بهداشت ، حکمرانی و توسعه انسانی از بلاروس ، قزاقستان ، قرقیزستان ، مولداوی ، تاجیکستان ، اوکراین و ازبکستان در مورد جرم انگاری انتقال HIV بحث می کنند و آن را در معرض خطر عفونت قرار می دهند. و گزارش نکردن وضعیت مثبت اچ آی وی.

در منطقه EECA ، جایی که تقریباً همه کشورها قوانینی برای جرم انگاری و انتقال ویروس اچ آی وی دارند ، از نظر پیگرد قانونی اچ آی وی از چهار “رهبر” جهان سه نفر وجود دارد (فدراسیون روسیه ، بلاروس و اوکراین) .

شرکت کنندگان اصلی این مجمع قضات با تجربه در رسیدگی به پرونده های مربوط به اچ آی وی ، متعهد به اصول حقوق بشر و ارتقا judicial رویه قضایی در زمینه اچ آی وی و همچنین قضاتی هستند که در اولین جلسه این تالار که سال گذشته در مولداوی برگزار شد شرکت داشتند.

“خانم رزماری کامونددا” گفت: “این مجمع بستری را برای بحث و گفتگو در مورد آخرین شواهد علمی ، پزشکی و اپیدمیولوژیک ، توصیه های بین المللی و منطقه ای ، عوامل اجتماعی و ساختاری که باعث افزایش آسیب پذیری افراد مبتلا به HIV و جمعیت های اصلی می شود ، برای قضات فراهم می کند.” ، رهبر تیم منطقه ای ، مرکز منطقه ای استانبول.

“ما خوشحالیم كه قضات را گرد هم آورده ایم تا پاسخ های قضایی و تقنینی مربوط به اچ آی وی را در برابر قوانین مربوطه ملی ، منطقه ای و بین المللی مقایسه كنند و تجربیات و چالش ها را در كار خود برای محافظت از حقوق در زمینه اچ آی وی و عفونت های همزمان به اشتراک بگذارند” در سخنرانی خود ، خانم پراتیبا مهتا ، نماینده مقیم UNDP در تاجیکستان اشاره کرد

عفونت های جدید اچ آی وی در سطح جهانی در حال کاهش است ، اما اروپای شرقی و آسیای میانه یکی از سه منطقه ای است که اپیدمی اچ آی وی به رشد خود ادامه می دهد. از سال 2010 ، تعداد عفونت های جدید HIV 72 درصد و تعداد مرگ های ایدز 4 درصد افزایش یافته است. براساس UNAIDS ، حدود 1.7 میلیون نفر مبتلا به HIV در منطقه زندگی می کنند. اکثر عفونت های جدید در این منطقه در جمعیت کلیدی است که با محیط قانونی مجازاتی ، انگ اجتماعی و تبعیض روبرو هستند.

علیرغم پیشرفتهای مثبت قابل توجه در زمینه تنظیم مقررات قانونی و اجرای قانون در زمینه اچ آی وی و سل ، موانع قانونی خاصی در منطقه باقی مانده است. حمایت کافی و م ofثر از حقوق PLHIV ، جمعیتهای اصلی در معرض خطر HIV و افراد مبتلا به سل اطمینان ندارد. علاوه بر این ، قوانین ، مقررات و سیاست های حاکم بر اقدامات پیشگیری ، درمان ، مراقبت و پشتیبانی ملی به پیشرفت قابل توجهی نیاز دارند.

از جمله موانع اصلی موارد زیر است: جرم انگاری انتقال اچ آی وی ، عدم گزارش تشخیص و خطر ابتلا به عفونت اچ آی وی. جرم انگاری کار جنسی یا تحمیل مسئولیت پذیری بیشتر در برابر کارگران جنسی. جرم انگاری در استفاده و / یا در اختیار داشتن مواد مخدر برای استفاده شخصی ؛ آزمایش اجباری و اجباری اچ آی وی و غیره

سیستم های قضایی مectiveثر و کارآمد ضروری هستند تا اطمینان حاصل شود که از حقوق جمعیت اصلی محافظت می شود. تأکید بر این نکته مهم است که در تعدادی از کشورهای EECA ، سیستم قضایی کاملاً پیشرو بوده و تصمیمات مهم دادگاهها با هدف محافظت و تضمین حقوق افراد مبتلا به HIV گرفته شده است.