جنجالی ترین جایزه: جایزه نوبل ادبیات Gluck

زندگی در کمبریج ، ماساچوست ، لوئیز الیزابت گلوک 77 ساله قبلا برنده بسیاری از جوایز مهم ادبی در ایالات متحده ، در از جمله مدال ملی علوم انسانی ، جایزه پولیتزر ، جایزه کتاب ملی ، جایزه محافل کتاب منتقدان کتاب و جایزه بولینگن.

از لوئیز گلوک غالباً بعنوان شاعر زندگی نامه یاد می شود. شعر وی با تفکر در مورد تجربه شخصی و زندگی مدرن با شدت عاطفی و مراجعه مکرر به اسطوره ، تاریخ یا طبیعت مشخص می شود.

از سال 1901 تا 2019 ، 112 بار جایزه نوبل ادبیات اهدا شد. سال گذشته ، اعلامیه تصمیم آکادمی سوئد در مورد “نوبل” ادبی بسیار غیر معمول بود – برندگان طی دو سال اعلام شدند. واقعیت این است که پیش از این تصمیم گرفته شد که از اعطای جایزه نوبل ادبیات برای سال 2018 خودداری شود و قول داده شد که تصمیم در مورد این جایزه همراه با تصمیم برنده سال 2019 اعلام شود. در نتیجه ، برنده جایزه 2018 شاعر و نویسنده لهستانی اولگا توکارچوک (به دلیل “تخیل روایت ، که با شور دائرlopالمعارف بیانگر عبور از مرزها به عنوان نوعی زندگی است”) و برنده جایزه 2019 نویسنده و نمایشنامه نویس اتریشی پیتر هندکه بود (“برای کار با نفوذ ، که با مهارت زبانی ، پیرامون و ویژگی خاص انسان را کاوش می کند “).

جایزه نوبل فقط دو سال پس از وقفه نتیجه رسوایی آکادمی سوئد بود که بر اساس مبارزات جهانی #MeToo بوجود آمد. یک مرد “که از نزدیک با آکادمی سوئد در ارتباط بود” به جرم آزار جنسی محکوم شد – یعنی عکاس فرانسوی ژان کلود آرنو ، که در نوامبر 2017 به آزار و اذیت و حتی تجاوز توسط 18 زن متهم شد. آرنول شوهر شاعر سوئدی کاتارینا فروستنسون است که سالها عضو آکادمی اعطای جایزه نوبل ادبیات بود. و اگر در نظر بگیریم که برخی از موارد آزار و اذیت توسط آرنو در داخل خانه اتفاق افتاده است ، و “قهرمان عاشق” خود را “عضو نوزدهم آکادمی” خواند ، سپس دانشگاهیان سوئد به اخراج کاتارینا فراستنسون از آکادمی رای دادند. همان آرنو 72 ساله توسط دادگاه منطقه استکهلم به جرم مجبور کردن یکی از قربانیان خود به رابطه دهانی با او به دو سال زندان محکوم شد و دو ماه بعد در سال 2011 ، او را در خواب تجاوز کرد.

اما حتی پس از وقفه یک ساله جوایز ، رسوائی های پیرامون نوبل برای نویسندگان به پایان نرسید. این بار ، بخشی از مردم با اهدای جایزه 2019 به پیتر هندکه اتریشی ، که به عنوان طرفدار سرسخت صرب ها در طول جنگ های بالکان در دهه 1990 شهرت دارد ، خشمگین شدند. بدخواهان او را “عذرخواهی جنایات جنگی صربستان” می خوانند. تعدادی از کشورها از جمله آلبانی ، بوسنی و ترکیه در اعتراض به این مراسم جایزه نوبل را تحریم کردند و یکی از اعضای کمیته معرفی نامزدهای جایزه ادبی استعفا داد.

برخلاف جوایز دیگر ، جایزه ادبی نوبل معمولاً به یک برنده تعلق می گیرد ، اما تاریخ چند استثنا را می داند. بنابراین ، در سال 1904 ، این جایزه توسط شاعر پرووانسال ، فردریک میسترال و نمایشنامه نویس اسپانیایی خوزه ایگگاری ی ایزاگویر ، در سال 1917 – توسط دانمارکی ها کارل آدولف جیلروپ و هنریک پونتوپیدان ، در سال 1966 – توسط نویسنده اسرائیلی شموئل آگونی و شاعر آلمانی نلی در سال 1974 تقسیم شد. -m – ایویند یونسون و هری مارتینسون سوئدی ها.

هیچ لیست رسمی رسمی برای جایزه نوبل ادبیات وجود ندارد و اسامی نامزدهای نهایی تنها پنجاه سال پس از مراسم اهدای جایزه قابل اعلام است.

اما طی سالهای گذشته ، نویسنده فرقه ای ژاپنی ، هاروکی موراکامی ، نویسنده کنیایی مقیم آمریکایی ، Ngugi Wa Thiongo ، همچنان مورد علاقه جایزه ادبیات در میان بوک سازها بود.

این ، و همچنین سال گذشته ، رسانه ها بسیاری از زنان نویسنده را به عنوان مدعی دریافت جایزه معرفی کردند – نویسنده روسی ، لودمیلا اولیتسکایا ، نویسنده فرانسوی ، ماریس کنده اهل گوادلوپ و نویسنده رمان مشهور “قصه زن خدمتکار” ماراگرت اتوود کانادایی (نام او اغلب یافت می شد طی سالهای گذشته در لیست موارد دلخواه). از آن کارسون ، شاعر کانادایی نیز در میان علاقه مندان نام برده شد.

به طور کلی ، در میان 114 برنده جایزه نوبل ادبیات ، 15 زن وجود داشت.

همچنین نگاه کنید به: جایزه نوبل شیمی برای پیشرفت در مهندسی ژنتیک اعطا شد