نماینده ویژه آمریکا برای شکستن بن بست در مذاکرات بین افغانی وارد دوحه شد

نماینده ویژه ایالات متحده برای شکستن بن بست در مذاکرات بین افغانستان وارد دوحه می شود 30 سپتامبر 2020 ساعت 11:15 صبح

Avesta.Tj | 20/09/2020 | زلمای خلیل زاد ، نماینده ویژه ایالات متحده در زمینه آشتی در افغانستان برای شکستن بن بست در مذاکرات بین افغانستان وارد پایتخت قطر شد.
خلیل زاد در توئیتی نوشت: به دوحه و منطقه سفر کرد تا با شرکای صلح به رهبری افغانستان دیدار کند و همچنین در مورد چشم انداز توسعه منطقه ، تجارت و توسعه پس از صلح گفتگو کند.

هیئت های دولت افغانستان و طالبان در 12 سپتامبر وارد دوحه شدند ، اما تاکنون روند مذاکرات خود قادر نبوده است آغاز شود. گروه های تماس طرفین نتوانستند در مورد اصول مذاکره توافق کنند. منابع نزدیک به روند مذاکره گزارش می دهند که طرفین در 21 مورد از 23 نکته اصول مذاکره توافق دارند.

“طرفین نمی توانند در دو مورد اختلاف نظرهای خود را برطرف كنند: طالبان اصرار دارند كه روند مذاكره در چارچوب الزامات شرعیه مصحب حنفی و همچنین در چارچوب توافق نامه های طالبان با ایالات متحده انجام شود ، كه هیئت دولت با آنها موافق نیست. طی پنج روز گذشته ، گروه های تماس طرفین حتی جلسه ای نداشته اند که روند مذاکرات را به خطر می اندازد.
خلیل زاد گفت: “مردم افغانستان و جامعه جهانی از نزدیک نظاره می کنند و انتظار دارند که مذاکرات منجر به پیشرفت به سمت نقشه راهی برای آینده سیاسی افغانستان و آتش بس دائمی و جامع شود.”