معلمان ناشنوا در تاجیکستان روز جهانی ناشنوایان را جشن گرفتند (ویدئو)

معلمان ناشنوا در تاجیکستان روز جهانی ناشنوایان را جشن گرفتند (فیلم) 25 سپتامبر 2020 ، ساعت 16:03

Avesta.Tj | 25.09.2020 | معلمان ناشنوا در تاجیکستان روز جهانی ناشنوایان را جشن گرفتند. روز گذشته یک رویداد ویژه در دانشگاه دولتی تاجیکستان به نام صدرالدین آینی در دوشنبه رخ داد.

این دانشگاه تاکنون تنها م institutionسسه آموزش عالی کشور است که معلمان ناشنوا را تربیت می کند. تخصص یک معلم ناشنوا در سال 2014 در دانشگاه ظاهر شد و هفت نفر اولین فارغ التحصیلان این رشته شدند.

آغازگر معرفی تخصص معلم ناشنوایان ساتور کوواتوف است که 30 سال از عمر خود را به کار با ناشنوایان اختصاص داده است. در تاجیکستان و خارج از کشور کووات ساتوروف به عنوان یک متخصص زبان اشاره شناخته می شود. وی نویسنده اولین کتاب زبان اشاره در تاجیکستان است. S. Kuvvatov این کتاب را به همراه Zikriye Rakhmonov نوشت.

“ما كتاب زبان اشاره تاجیكی نداشتیم ، همانطور كه ​​زبان اشاره تاجیكی هم نداشتیم. خوشبختانه ، ما موفق به تهیه و انتشار قسمت اول کتاب زبان اشاره تاجیکی به مقدار 1،594 کلمه و قسمت دوم کتاب به میزان 750 کلمه شدیم. “Sattor Kuvvatov می گوید.

به گفته وی ، امروز ، با حمایت وزارت آموزش و پرورش و دولت تاجیکستان ، 12 عنوان کتاب درسی در زمینه آموزش ناشنوایان منتشر شده است ، برنامه های درسی در حال تدوین است.

قبل از استقلال این کشور ، معلمان ناشنوایی تاجیکستان در خارج از کشور آموزش دیدند. ساتور کوواتف این تخصص را در مسکو تحصیل کرد. اکنون شرایطی برای آموزش پرسنل در تاجیکستان فراهم شده است ، اما

ساتور کوواتف نگران است دانشجویانی که وارد این تخصص می شوند پس از یک سال تحصیل به دیگران منتقل شوند.

“این یک مشکل بزرگ است. دانش آموزان وارد تخصص یک معلم ناشنوا و علوم کامپیوتر می شوند و سپس آنها را به یک تخصص دیگر منتقل می کنند که این به نوعی “سنت” تبدیل شده است. البته دانش آموزان از چنین حقی برخوردارند ، اما تاجیکستان امروز به معلمین ناشنوا و ناشنوا احتیاج دارد و از این نظر ما تخصص یک معلم ناشنوا را در زمینه زبان و ادبیات آغاز می کنیم. ”

بیش از 30،000 ناشنوا در تاجیکستان وجود دارد ، از جمله حدود 4000 کودک.
[محتوای جاسازی شده]