تاجیکستان و افغانستان خواستار اجرای زودهنگام پروژه CASA-1000

بود

تاجیکستان و افغانستان طرفدار اجرای زود هنگام پروژه CASA-1000 هستند 18 سپتامبر 2020 ، 09:41

Avesta.Tj | 18.09.2020 | تاجیکستان و افغانستان ، در چارچوب سفر هیئت افغانی به رهبری بازیگری وزارت امور خارجه RT گزارش داد ، حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان مسائل روابط دوجانبه و همکاری های دو کشور را در زمینه های مختلف مورد بررسی قرار داد و همچنین در مورد وضعیت منطقه و جهان تبادل نظر کرد.

به عنوان بخشی از این سفر یک روز قبل ، در 17 سپتامبر در دوشنبه ، جلسه وزیر امور خارجه تاجیکستان ، سیروژدین مختیرالدین ، ​​با همتای افغان خود حنیف اتمر برگزار شد.

طرفین خاطرنشان كردند كه مبارزه مشترك علیه تروریسم ، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر حوزه مهم همکاری بین دو كشور است. تأکید شد که برای از بین بردن عواقب همه گیر COVID-19 ، توسعه همکاری و مشارکت بین دو کشور ضروری است.

در بیانیه مشترک پس از نشست هیئت طرفین ، ذکر شده است که تاجیکستان از تلاش های دولت افغانستان برای تأمین صلح و ثبات در کشور پشتیبانی می کند. در این راستا ، طرف تاجیکی از روند مذاکرات بین افغانی ، که در 12 سپتامبر سال 2020 در دوحه آغاز شد ، استقبال می کند.

طرف تاجیک امیدوار است که مذاکرات صلح بین افغانی یک پایه محکم برای بازگرداندن صلح و ثبات در این کشور جنگ زده ایجاد کند.

تاجیکستان به خوبی از نقش اساسی افغانستان در تأمین امنیت در کل منطقه آسیای میانه آگاه است و همیشه از اقدامات سازنده جامعه جهانی برای اطمینان از صلح و ثبات در افغانستان و بهبود اقتصادی و اجتماعی آن حمایت کرده است. تاجیکستان در دوره ریاست فعلی خود در روند استانبول – قلب آسیا به این موضوعات توجه زیادی داشته است.

امروز کل جهان شاهد درگیری های خونین در کشورها و مناطق مختلف ، رشد فعالیت گروه های تروریستی و افراطی ، تشدید رقابت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک است. بدون شک این پدیده ها می توانند تهدیدی جدی برای وضعیت کنونی و آینده کشورهای منطقه ما باشند. در این راستا اتخاذ تدابیر مشترک برای از بین بردن پایگاههای تروریستها ، گروههای جنایتکار سازمان یافته و فروشندگان مواد مخدر ضروری تلقی می شود.

تاجیکستان متعهد به تقویت و گسترش چارچوب قانونی همکاری های دوجانبه با افغانستان است. طرفین در حال حاضر در حال بررسی تعدادی از اسناد جدید در زمینه همکاری در زمینه های مختلف هستند.

یکی از زمینه های اولویت همکاری بین دو کشور بخش انرژی است. تاجیکستان آماده است اقدامات لازم را برای اطمینان و افزایش جریان منظم برق به همسایه افغانستان انجام دهد. در این زمینه ، همکاری بین دو کشور در اجرای مشترک در کوتاهترین زمان ممکن پروژه منطقه ای CASA-1000 از اهمیت زیادی برخوردار است.

تاجیکستان به دنبال ایجاد راهروهای جدید حمل و نقل بین کشورهای ما و اجرای پروژه های منطقه ای سودمند است. در این راستا ، وی از ایجاد کریدور ترانزیتی KTAI (قرقیزستان ، تاجیکستان ، افغانستان و ایران) کاملاً حمایت می کند و تمام شرایط لازم را برای عملکرد موثر آن ایجاد می کند.

در چارچوب برنامه راه آهن تاجیکستان – افغانستان – ترکمنستان ، پروژه راه آهن جلال الدین رومی – نیژنی پیانج و پلی از رودخانه پیانج به کندز توافق شده است و ساخت آنها در آینده نزدیک آغاز می شود. این بخشی از خط آهن بین تاجیکستان ، افغانستان و ایران خواهد بود و به کریدور حمل و نقل بین المللی شمال و جنوب متصل خواهد شد.

تاجیکستان و افغانستان در چارچوب سازمانهای بین المللی و منطقه ای مانند سازمان ملل ، سازمان همکاری شانگهای ، سازمان همکاری اسلامی و سایر کشورها با موفقیت همکاری می کنند.

تاجیکستان و افغانستان کشورهایی هستند که روابط تاریخی ، فرهنگی ، زبانی ، معنوی و هنری عمیقی دارند. تاجیکستان آماده است تا در آموزش پرسنل ملی به افغانستان کمک کند. ده ها دانشجوی افغان در حال حاضر در دانشگاه های تاجیکستان در رشته های مختلف بر اساس بورس تحصیلی دولت تاجیکستان در حال تحصیل هستند.

پس از جلسه ، با حضور سران دو هیئت ، تفاهم نامه همکاری بین کمیته حفاظت از محیط زیست تحت دولت جمهوری تاجیکستان و آژانس ملی حفاظت از محیط زیست تحت دولت جمهوری اسلامی افغانستان در زمینه همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست امضا شد.