تاجیکستان و کره جنوبی درباره مجمع آتی همکاری کره و آسیای میانه

تاجیکستان و کره جنوبی در مورد نشست همکاری آینده بین جمهوری کره و آسیای میانه گفتگو کردند 10 نوامبر 2020 ، ساعت 14:31

18 Avesta.Tj | 10.11.2020 | امروز ، 10 نوامبر ، به ابتکار طرف کره ای در آماده سازی سیزدهمین مجمع همکاری جمهوری کره و آسیای میانه ، که در سطح وزرای خارجه در تاریخ 25 نوامبر سال 2020 در سئول برگزار می شود ، جلسه ای برگزار شد خسرو نوذیری معاون اول وزیر خارجه و معاون سیاسی وزیر امور خارجه کره در امور سیاسی کیم گان از طریق کنفرانس ویدیویی.

در این دیدار تأکید شد که همکاری با جمهوری کره ، از جمله در چارچوب مجمع همکاری با کشورهای آسیای میانه و سایر سازوکارهای همکاری منطقه ای ، برای تاجیکستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گفته اداره اطلاعات وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان ، اشاره شد که تاجیکستان این مجمع را به عنوان ابزاری مهم برای توسعه و تقویت روابط دوستانه و شراکت بین کشورهای شرکت کننده در این مجمع در نظر می گیرد.

طرفین اهمیت ویژه ای را برای گسترش همکاری های منطقه ای در زمینه های بهداشت ، آموزش ، استاندارد سازی و حفاظت از محیط زیست قائل شدند ، که این موضوع اصلی ترین جلسات بعدی مجلسی خواهد بود و همچنین در مورد پیش نویس برنامه اقدام دبیرخانه مجمع برای سال 2021 تبادل نظر کردند.

در این جلسه همچنین درباره توافق نامه های به دست آمده در سفرهای سطح بالا ، امضای اسناد جدید دوجانبه ، سازماندهی رویدادهای مشترک در قالب های مختلف ، به ویژه در چارچوب جلسات کمیسیون مشترک تجارت و همکاری اقتصادی و رایزنی های سیاسی بین وزارتخانه های امور خارجه ، بحث و گفتگو شد. تاجیکستان و کره جنوبی.

در این زمینه ، طرفین به اهمیت گسترش بیشتر روابط تجاری ، اقتصادی ، سرمایه گذاری ، علمی و فنی بین دو کشور و همچنین همکاری بین پارلمانی ، توسعه همکاری در زمینه های صنعت ، انرژی ، فرهنگ ، گردشگری و مهاجرت نیروی کار اشاره کردند.

طرفین همچنین در مورد سایر موضوعات مربوط به گسترش روابط دو جانبه بین تاجیکستان و جمهوری کره در چارچوب سازمانهای بین المللی و منطقه ای و همکاری بین دو کشور در مبارزه با بیماری همه گیر COVID-19 بحث و تبادل نظر کردند.