تاجیکستان پیشنهاد ایجاد صندوق بین المللی یخچال های طبیعی در دوشنبه

صفحه اصلی / اخبار / صفحه اصلی / تاجیکستان پیشنهاد می کند برای ایجاد صندوق بین المللی حفاظت از یخچال های طبیعی در دوشنبه

تاجیکستان پیشنهاد می کند صندوق بین المللی حفاظت از یخچال های طبیعی در دوشنبه ایجاد کند 11 نوامبر 2020 ، 13:27

14 Avesta.Tj | 11.11.2020 | رئیس جمهور تاجیکستان ، امامعلی رحمان ، روز قبل ، در تاریخ 10 نوامبر شرکت کرد و در جلسه شورای سران سازمان همکاری شانگهای ، که از طریق کنفرانس ویدیویی برگزار شد ، سخنرانی کرد.

در این جلسه نخست وزیر هند ، نارندرا مودی ، رئیس جمهور قزاقستان کسیم-ژومارت توکایف ، رئیس چین شی جین پینگ نیز حضور داشت رئیس جمهور ، نخست وزیر قرقیزستان سدیر ژاپاروف ، نخست وزیر پاکستان عمران خان ، رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور ازبکستان شوکت میرضیایف ، رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی ، نخست وزیر بلاروس رومان گولوچنکو ، رئیس جمهور ایران حسن روحانی ، رئیس مغولستان خالتماآلژین بتولگا و ژنرال دبیر سازمان همکاری شانگهای ولادیمیر نوروف.

به گفته سرویس مطبوعاتی رئیس دولت تاجیکستان ، در متن این نشست ، یک پیام ویدیویی از آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل متحد ، ساخته شد.

در جلسه منظم شورای روسای سازمان همکاری شانگهای (SCO) که به همت ویدئو کنفرانس به ریاست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برگزار شد ، موضوع بحث در مورد وضعیت و چشم انداز توسعه روابط بین دولت ها در داخل سازمان همکاری شانگهای و موضوعات اصلی مربوط به با وضعیت موجود در منطقه و جهان.

امامعلی رحمان ، رئیس جمهور تاجیکستان ، طی سخنرانی خود اقدامات انجام شده توسط روسیه در زمان ریاست سازمان همکاری شانگهای را یادآوری کرد و تأکید کرد که طرف تاجیک در زمان ریاست خود در سازمان همکاری شانگهای در سال 2021 ، همچنین تمام اقدامات را برای اطمینان از اینکه بین دولت همکاری در داخل سازمان به مرحله کیفی جدیدی منتقل شد و فعالیتهای برنامه ریزی شده این سازمان ، از جمله نشست سالگرد سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه ، در سطح بالایی سازمان یافته و برگزار شد.

همانطور که تأکید شد ، جلسه کنونی شورای سران سازمان همکاری شانگهای در حالی برگزار می شود که منطقه و جهان تحت پوشش همه گیر بیماری عفونی COVID-19 هستند ، که بر وضعیت اقتصادی-اقتصادی و مالی اکثر کشورهای جهان تأثیر منفی می گذارد. در مورد توسعه روابط بین ایالتی کشورهای عضو در زمینه های مختلف همکاری.

امامعلی رحمان ، با در نظر گرفتن تأثیر تهدیدهای غیرقابل پیش بینی این بیماری بر اقتصاد کشورهای منطقه و جهان ، بر لزوم توسعه همکاری های بین ایالتی در حوزه های تجارت و اقتصاد ، از جمله صنعت ، انرژی ، حمل و نقل ، سیستم مالی و بانکی ، علوم ، آموزش ، بهداشت ، فرهنگ ، فرهنگ تأکید کرد. ، جهانگردی ، جوانان و ورزش ، توجه رهبران کشورهای عضو این سازمان را به لزوم یافتن راه ها و روش های جدید همکاری در این زمینه ها ، و همچنین مبارزه آشتی ناپذیر با مظاهر مضر تروریسم و ​​افراط گرایی ، جرایم سازمان یافته فراملی ، به ویژه قاچاق مواد مخدر و جرایم اینترنتی و آنها را تشویق کرد تا به حمایت از اجرای اقدامات بزرگ زیست محیطی در زمینه تأمین آب و محیط زیست تاجیکستان کمک کنند.

با توجه به تهدید فزاینده قاچاق غیرقانونی مواد مخدر ، که یکی از منابع تأمین مالی تروریسم بین المللی و افراط گرایی است ، افزایش بلایای طبیعی در نتیجه تغییر سریع آب و هوا در جهان و تأثیر انسان بر طبیعت ، رئیس جمهور تاجیکستان بار دیگر ابتکار طرف تاجیک برای آموزش در دوشنبه را یادآوری کرد مرکز دائمی مبارزه با مواد مخدر SCO و صندوق بین المللی حفاظت از یخچال های طبیعی در چارچوب دستور کار بین المللی آب و از شرکای تاجیکستان برای حمایت از آنها خواستار شد.

امامعلی رحمان همچنین افکار و نظرات ارزشمند و مفیدی را در مورد وضعیت فعلی افغانستان و لزوم کمک به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تأمین صلح و ثبات ، توسعه اقتصادی – اجتماعی این کشور و همچنین تقویت ادغام سازمان با سازمانهای تأثیرگذار بین المللی ابراز داشت. ، به ویژه سازمان ملل

در جلسه شورای سران سازمان همکاری شانگهای ، بیانیه مسکو و تعدادی از اسناد مربوط به همکاری بیشتر کشورهای عضو به تصویب رسید.

در این مرحله ، جلسه شورای سران سازمان همکاری شانگهای ، که از طریق کنفرانس ویدیویی برگزار شد ، به کار خود پایان داد.

بنابراین ، ریاست سازمان همکاری شانگهای از فدراسیون روسیه به طرف تاجیکستان منتقل شد و طی سالهای 2020-2021 ، رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان ، امامعلی رحمان رئیس شورای روسای سازمان همکاری شانگهای خواهد بود. کلیه فعالیتهای این سازمان به ریاست طرف تاجیکی انجام خواهد شد.