تاجیکستان: اقدامات انجام شده برای حمایت از مشاغل کافی نیست

تاجیکستان: اقدامات انجام شده برای حمایت از مشاغل کافی نیست 29 آگوست 2020 ، 11:21 صبح

Avesta.Tj | 20/8/2020 | مقامات تاجیکستان در مواجهه با همه گیر شدن رمان کروناویروس اقدامات لازم برای حمایت از مشاغل و فقرا را اعلام کردند. با این حال ، کارشناسان این اقدامات را ناکافی می دانند.

در اواخر ماه مارس امسال ، دولت تاجیکستان برای جلوگیری از تأثیر خطرات احتمالی بیماری همه گیر کورو ویروس بر اقتصاد کشور ، یک برنامه عملی آماده کرد.

طرح دولت شامل تدابیری برای تأمین فراوان محصولات اساسی در بازارهای مصرفی ، افزایش تولید و سهام آنها و جلوگیری از افزایش قیمت برای آنها ، اقداماتی برای حمایت از گروه های آسیب پذیر جمعیت بود.

همچنین برنامه ریزی شده بود که پیش نویس قانون قانونی مربوطه در مورد ارائه مشوق های مالیاتی و تعطیلات مالیاتی برای مشاغل کوچک و متوسط ​​آسیب پذیر ، به تعویق انداختن حسابرسی های غیر مالیاتی تهیه شود.

همین برنامه های بخشی توسط بانک ملی تاجیکستان ، وزارت توسعه اقتصادی و تجارت و سایر وزارتخانه ها و ادارات تهیه شده است. با این حال ، به گفته کارشناسان ، در این اسناد چیزی در مورد اقدامات حمایتی خاص ذکر نشده است.
به عنوان مثال ، برنامه اقدام NBT بیان می کند که به مؤسسات اعتباری توصیه های مناسبی برای افزایش وام به کارآفرینی صنعتی و همچنین برای بازسازی وام ، اعطای دوره کمک هزینه برای وام گیرندگان با مشکلات مالی داده شده است.

با این حال ، بانک ملی به سؤال کتبی روزنامه نگار CABAR.asia در مورد مشخصات وقایع برنامه ریزی شده پاسخ نداد.

از بسیاری از اقدامات برنامه ریزی شده ذکر شده و قابل درک تر ، تنها 4 بانک از 17 بانک کشور دنبال شده اند.

بسیاری از اقدامات دولت نیز انجام نشده باقی مانده است.

به عنوان مثال ، بند اشباع بازار با کالاهای اساسی تحقق نیافته بود ، اما کمبود بسیاری از آنها منجر به ثبت نرخ تورم رکورددار برای دوره ژانویه تا مه شد: 5.4٪ (در سال 2019 ، تورم برای کل سال 8٪ بود) .

کارشناسان همچنین نسبت به اقدامات مقامات در مورد حمایت مالی از گروه های آسیب پذیر جمعیت انتقاد داشتند.

اولاً ، از اول ژوئن ، فقط 28 منطقه و شهر کشور به فقرا کمک می کنند (63 شهر و بخش در کشور وجود دارد). به دلایلی ، تمام ولسوالی های GBAO از دستور دولت مبنی بر سازوکار تعیین و پرداخت منافع اجتماعی هدفمند غایب هستند. این منطقه فقیرترین منطقه کشور محسوب می شود.

ثانیا ، کارشناسان به میزان کمکها توجه می کنند – هر خانواده کم درآمد در هر سه ماه فقط 116 سامانی (حدود 12 دلار) دریافت می کند.

برنامه های ارائه تعطیلات مالیاتی به محافل تجاری تا حدی محقق شد: امکانات گردشگری ، موسسات پزشکی ، هتل ها ، سازمان های پذیرایی ، مراکز بهداشتی و ورزشی ، آسایشگاه ها ، تردد مسافران بین المللی و ناوبری هوایی و همچنین مشاغل کوچک و متوسط ​​از چنین تسکینی برخوردار شده اند. فعالیت های خود را در ارتباط با ویروس کرونا به طور کامل به حالت تعلیق درآورد. و برای حفظ سطح درآمد جمعیت از اول ژوئن تا 31 دسامبر سال 2020 ، نرخ مالیات بر درآمد درصدی از سپرده های افراد از 12 به 6 درصد کاهش یافته است.

فرمان رئیس جمهور امامعلی رحمان ، که فقط در اوایل ماه ژوئن امضا شد ، دستور می دهد قیمت کالاهای مصرفی ، از جمله داروها ، تجهیزات پزشکی ، ماسک ها ، ضد عفونی کننده ها ، و همچنین محصولات آرد و آرد ، شکر ، روغن نباتی ، حبوبات ، سیب زمینی ، صابون و سوخت در کشور.

این سند همچنین دستور می دهد که قیمت های آب و برق را تا پایان سال جاری افزایش ندهید.

در مورد همسایه ها ؟

در همین حال ، در کشورهای همسایه اقدامات گسترده ای برای کمک به جمعیت ، حمایت از صنایع آسیب دیده ، مالیات دهندگان و غیره قبلاً انجام شده است.

به عنوان مثال ، در ازبکستان در ابتدای آوریل ، رئیس جمهور شوکت میرضیایف فرمانی را برای حمایت از جمعیت و تجارت در حین قرنطینه امضا کرد.

این سند ، که شامل بیش از 20 بند مختلف است ، از اول ژوئن تا 1 سپتامبر 2020 مشاغل کوچک و تعدادی از شرکت های تجاری دیگر را از پرداخت مالیات بر املاک و زمین معاف می کند.

همچنین مشاغل کوچک برای مالیات بر دارایی و زمین برای آوریل و ماه مه اعمال می شود و جریمه و جریمه این مالیات های جمع آوری شده از اول ژانویه تا 15 مه.

پیش از این ، کارآفرینان حق دریافت تاخیر پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای واردات کالا (کارها ، خدمات) را تا 120 روز دریافت می کردند. شرکت های خرد و شرکت های کوچک که حداقل یک سال قبل از روز تماس با مقامات گمرکی به فعالیت اقتصادی خارجی مشغول هستند ، حق اعمال تعویق پرداخت حقوق گمرکی و مالیات های غیر مستقیم مالیاتی را که از واردات کالا گرفته شده است ، به جز کالاهای مصرفی ، برای یک دوره تا 1 ژوئیه با پرداخت بعدی موکول دریافت می کنند مقادیر مساوی طی 120 روز.
در کل ، مقامات این جمهوری همسایه بیش از 80 اقدام خاص برای حمایت از ساکنان کشور انجام داده اند.

اقدامات جامع برای حمایت از جمعیت و بازرگانان چند ماهی است که در قزاقستان و قرقیزستان فعالیت می کنند.
به عنوان مثال ، در قرقیزستان ، همه گروه های آسیب پذیر جمعیت ، بدون استثنا ، از ابتدای آوریل کمک های اجتماعی هدفمند دریافت کرده اند.

“ما به اصلاحات کلی نیاز داریم”

ایوب Egamov ، اقتصاددان ، معتقد است که اقدامات تعیین شده در فرمان ریاست جمهوری برای حمایت از تجارت کافی نیست. به گفته وی ، مقامات مالیاتی کارآفرینان را ملزم به پرداخت مالیات پیش پرداخت می کنند ، که اگاموف آن را غیر قابل قبول می داند. وی معتقد است که در شرایط فعلی دولت نه تنها باید بازرگانان را از مالیات در طول بیماری همه گیر معاف کند بلکه باید شرایط پرداخت وام را نیز تمدید کند.

“همه ما می دانیم که تجارت کوچک و متوسط ​​در تاجیکستان به سختی زنده مانده است. اگر از بازرگانان در این شرایط دشوار حمایت نشود ، منجر به نتایج فاجعه بار ، تعطیلی هزاران شرکت و بیکاری گسترده خواهد شد. علاوه بر این ، بی ثباتی اجتماعی و اقتصادی در جامعه افزایش می یابد. ”

اگاموف معتقد است که تجارت از چنین اقدامی مانند معافیت از پرداخت اجاره برای منطقه اجاره ای متعلق به دولت ، اندک دریافت خواهد کرد.

“همه ما به خوبی می دانیم که تعداد کمی از کارآفرینان فضایی را از دولت اجاره می دهند. بیشتر کارآفرینان محلهایی را که متعلق به ساختارهای تجاری است اجاره می دهند. در این مصوبه چیزی در این مورد وجود ندارد. ”

وی همچنین توجه خود را به این نکته جلب کرد که این مصوبه شامل معافیت از اول ژوئیه تا اول سپتامبر سال 2020 از حقوق گمرکی (مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات بر مالیات غیر مستقیم و عوارض) ، واردات مواد برای تولید مواد ضد عفونی کننده ، داروها و لباس های محافظ ، و همچنین تجهیزات ، ابزارها ، تجهیزات آزمایشگاه های پزشکی و مواد لازم برای تعیین بیماری عفونی COVID-19.

“این فعالیت عمدتا توسط شرکت های خاص نزدیک به مقامات انجام می شود. این بدان معنی است که این بند حکم ، به اصطلاح ، “کمک به مردم خود” است ، اعتقاد دارد اگاموف.

ایگاموف اوقات سختی را برای اقتصاد تاجیکستان پیش بینی می کند و معتقد است که مقامات باید هزینه های غیرضروری را از جمله در جشن روز استقلال کنار بگذارند و از بودجه آزاد شده برای حمایت از مردم استفاده کنند.

“حتی لازم است در میزان بودجه اختصاص یافته برای ساخت نیروگاه روگون نیز تجدید نظر شود. جای تردید است که کشورهای اهدا کننده و م institutionsسسات مالی بین المللی پیشنهادات تاجیکستان را برای سرمایه گذاری در این پروژه در سال جاری یا سالهای آینده بپذیرند. اکنون ، تا آنجا که من می دانم ، مذاکرات با اوکراین در مورد عرضه لوله نتیجه ای به بار نیاورد. اقتصاددان آماده نیست تا این لوله ها را قرض دهد. ”

وی ابراز تردید در اجرای این مصوبه در همه موارد ، “اگر اجرای آن توسط رسانه ها ، سازمان های غیردولتی و برخی ساختارهای مستقل کنترل نشود”.
این اقتصاددان نتیجه گیری کرد: “برای از بین بردن آسیب های ناشی از بیماری کرونا ویروس و بحران اقتصادی که در پی آن رخ می دهد ، تاجیکستان به اصلاحات کامل و جامع در همه زمینه ها نیاز دارد.”

منبع کابار > آسیا