کشاورزان تاجیکی در حال تولید انواع جدید سیب زمینی “Red Scarlet”

هستند

کشاورزان تاجیکی در حال تولید انواع سیب زمینی جدید “قرمز مایل به قرمز” هستند 4 نوامبر 2020 ، ساعت 13:17

اوستا Tj | 11/04/2020 | سیب زمینی ، همانطور که می دانید ، در بین مردم “نان دوم” نامیده می شود و به دلیل تقاضای زیاد ، پرورش سیب زمینی یکی از زمینه های اصلی کشاورزی از جمله در تاجیکستان محسوب می شود. کشاورزان تاجیکی ، به دنبال درخواست های رهبری کشور ، در حالی که هنگام کاشت این محصول از انواع مختلف سیب زمینی استفاده می کنند ، مناطق سیب زمینی را افزایش می دهند. امسال دانه های سیب زمینی RedSkarlett به یک نوع محبوب در تاجیکستان تبدیل شده است. بذر این نوع سیب زمینی توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) تحت پروژه “تقویت نهادها و ظرفیت های وزارت کشاورزی و خدمات بازرسی دامپزشکی دولت برای توسعه سیاست ها” که توسط اتحادیه اروپا تأمین می شود ، در اختیار کشاورزان قرار گرفت. این پروژه به عنوان پایلوت بهبود صندوق بذر در مناطق شهرستان (منطقه سغد) و نوروبود (دره رشت) در حال اجرا است. طبق این برنامه ، دهکان های شهرستان و نوروبودا تعاونی های تولیدی و تجاری خود را ایجاد کردند. به آنها هرکدام یک تن بذر سیب زمینی قرمز مایل به قرمز داده شد.

2

تعاونی تولیدی و تجاری “نوری شاخریستون” در منطقه شاخرستان 23 کشاورز را در صفوف خود جمع کرده است. عبدوسالوم عبدوسامادوف ، یکی از اعضای این تعاونی تولید ، تجربه قابل توجهی در پرورش سیب زمینی دارد. او ریاست مزرعه دخکان “Bobo Abdusamad” از جاموات روستایی چاشماسور را بر عهده دارد. عبدوسالوم عبدوسامادوف با در اختیار داشتن 6.5 تن محصول برداشت شده ، یک تن بذر سیب زمینی “قرمز قرمز” در زمینی به مساحت 19.5 هکتار کاشت. به گفته یک کشاورز باتجربه ، چنین عملکردی را می توان متوسط ​​نامید ، یعنی بد نیست و بذور رقم سیب زمینی قرمز قرمز ، همانطور که عبدوسامادوف اعتراف کرد ، اولین باری بود که رشد می کرد. “برای دو دهه من سیب زمینی از انواع پیکاسو ، کاردینال و انواع محلی پرورش داده ام. قبلاً بذرها توسط Agroaction Jovid و German Agroaction در اختیار ما قرار می گرفتند و با گذشت زمان این بذور منابع خود را توسعه داده اند. ” او خوشحال است که به وی فرصتی داده شده است تا انواع جدیدی از سیب زمینی را که بسیاری در این منطقه کوهستانی می روید ، امتحان کند.

“بیشتر مزارع دخکان که بذر” قرمز مایل به قرمز “کاشتند محصول سیب زمینی خوبی دریافت کردند ، اگرچه مزارع دیگری نیز وجود دارند که عملکرد نسبتاً کمی دارند. در تاریخ 29 آوریل ، هنگامی که بذر برای کاشت سیب زمینی دریافت کردیم ، باران شروع به باریدن کرد ، که این امر منجر به برخی مشکلات در کار شد. تجربه ای که هنگام پرورش رقم سیب زمینی قرمز مایل به قرمز به دست آوردیم نشان داد که این رقم سیب زمینی ، در شرایط ما ، به کاشت زودرس یا برعکس ، دیرتر – قبل یا بعد از فصل بارندگی نیاز دارد. در عمل ، این رقم سیب زمینی در 80 روز بالغ می شود. کاشت توسط ما در 23 مه انجام شد ، اگرچه کاشت در دهه اول آوریل یا قبل از 20 ژوئن لازم بود. در این حالت ، اندازه بذرهای حاصل کمتر ، اما با عملکرد بیشتر خواهد بود. ما در زمان نامناسب کمی کاشتیم ، که این امر بر محصول نهایی تأثیر گذاشت. 6.5 تن محصول سیب زمینی جمع آوری کرده ام ، – یادداشت های عبدوسالوم عبدوسامادوف. “اگرچه برداشت مشابهی از دانه های سیب زمینی محلی داشتم.”

3

به گفته کشاورز ، انواع سیب زمینی هر چهار سال یکبار باید تغییر کند. “دانه های سیب زمینی قرمز مایل به قرمز با سایر ارقام متفاوت است ، نقص کمتری در آنها وجود دارد. سپس ، برای برداشت بذر ، جعبه های ویژه ای به ما داده شد. بذرها در 2 یا 3 تن اتاق یخچال نگهداری می شوند. من خودم شخصاً 3 تن بذر را در یخچال ذخیره می کنم ، همان مقدار برای فروش موجود است. هزینه یک کیلوگرم سیب زمینی در کشور ما با در نظر گرفتن هزینه های کودهای معدنی ، سوخت ، دستمزد و سایر هزینه ها حدود 2 سامانی است. اگر با 3 سمونی بفروشید ، سود هر کیلو سیب زمینی فروخته شده 1 سمونی خواهد بود. عبدوسالوم عبدوسمدادوف تأکید می کند ، علاوه بر این ، ما برای برق مالیات می پردازیم که کمی دیرتر ، وقتی قیمت این محصول افزایش می یابد ، سیب زمینی رشد کرده را برای فروش قرار می دهیم تا منبع مادی برای فصل کاشت بعدی داشته باشیم. ”

سال آینده ، او قصد دارد 3 تن سیب زمینی قرمز مایل به قرمز بکارد. سال آینده امیدواریم از 3 تن 15 تن بذر بدست آوریم ، یعنی حجم آن را سه برابر کنیم. اما مشکلاتی وجود دارد که اصلی ترین آنها مشکل آبیاری به دلیل کمبود آب است. آب کانال آبیاری به ما نمی رسد ، چاه وجود ندارد ، برق اغلب در بهار قطع می شود و به جای 7-8 روز ، آبیاری سیب زمینی کاشته شده 10-12 روز طول می کشد ، یعنی استانداردهای کشاورزی نقض می شود ، که احتمالاً یکی از دلایل آن است برداشت ناپایدار ما در مورد مشکلات برق با مقامات دولت محلی تماس گرفتیم. در روستای ما تقریباً همه دهکان ها برای آبیاری از چاه استفاده می کنند. شخصاً آب را از عمق 110 متری بیرون آوردم. در سال 1997 ، من یک چاه حفر کردم ، اما بی فایده است. این تلاش در سال 2000 از سر گرفته شد. “عبدوسالوم عبدوسمدادوف. در پایان گفتگو ، یک کشاورز باتجربه با ابراز رضایت از تنوع جدید بذر سیب زمینی ، خاطرنشان کرد که کشاورزان ایستاراوشان ، گونچا و دیگر مناطق نزدیک شروع به مراجعه به او برای گرفتن بذر کردند. با توجه به انتخاب رئیس شرکت تعاونی تولید و بازرگانی “نوری شاخریستون” ، پس از آن ، همانطور که عبدوسالوم عبدوسامادوف اشاره کرد ، با تصمیم وحدت رویه ، تعاونی توسط اویزودا دودخایوا اداره می شد. هنگام بحث در مورد نامزدی اوزودا ، جوانی ، روحیه کارآفرینی و دعوت های رهبری در مورد نقش زنان در جامعه مدرن مورد توجه قرار گرفت.

6

همانطور که توسط اوزودا دودخایوا ، رئیس شرکت تعاونی تولید و بازرگانی “نوری شاخریستون” اشاره شد ، در آغاز 30 دهکان عضو تعاونی شدند ، هفت نفر از آنها بعداً رد کردند و اکنون تعاونی تولید 23 عضو دارد. تعاونی ما با حمایت FAO ایجاد شد. هدف این است که شرایط کار کشاورزان محلی را بهبود ببخشد ، “خاطر نشان می کند اوزودا دودخوا. “ما برای ساخت مرکز لجستیک یک زمین از قلمرو روستای واخادت به ما اختصاص داده شده است ، ما یک گواهینامه برای زمین دریافت کردیم ، همه اسناد آماده است. 30 هکتار زمین به ما اختصاص داده می شود و به زودی ساخت مرکز آغاز می شود. ” او خوشحال است که مرکز آنها به اولین مرکز در جمهوری تبدیل خواهد شد. “ما اولین تولید تجاری – تعاونی تجاری شدیم. در تاریخ 29 آوریل ، 30 تن بذر سیب زمینی دریافت کردیم که آن را بین 23 عضو تعاونی تقسیم کردیم. دهکان ها با توجه به تجربه چندین ساله خود طبق برنامه شروع به کار کردند. اما ، برداشت برای هر مزرعه متفاوت بود. نکته اصلی این است که با ایجاد یک تعاونی ، مشاغل افزایش می یابد ، کار دهکان ها تا حدودی تسهیل می شود ، بنابراین یک اتاق سردخانه ساخته می شود ، بسیار راحت تر است. ما به تدریج در حال بهبود امکانات ، ایجاد شرایط ، دستیابی به تراکتور ، گاوآهن و ایجاد امکانات ذخیره سازی هستیم. رئیس شرکت تعاونی تولید و بازرگانی “نوری شاخریستون” مطمئن است که پیش از آن ، دهکان های ما که بیشتر با دست کار می کردند ، اکنون فرق خواهد کرد.

بر خلاف دهکان شاخرستان ، دهکان های منطقه نورآباد محصول خوبی از بذرهای “قرمز مایل به قرمز” از سیب زمینی دریافت کردند

دلایل برداشت کم سیب زمینی در شهرستان توسط آکرامجون کمولوف ، مشاور FAO عنوان شد. “بذرها در تاریخ 29 آوریل با حضور نمایندگان FAO ، وزارت کشاورزی و اداره گیاهان بهداشتی در بین دهکان توزیع شدند. ما دانه ها را برای سازگاری ذخیره کردیم. در آغاز ، پس از کاشت ، سیب زمینی رشد خوبی داشت. از 25 ژوئیه تا 15 آگوست ، گرما تا 36+ درجه بود و درجه حرارت مطلوب برای رشد پایدار سیب زمینی 25 درجه است ، سپس بارندگی رخ داد ، و گرما و چنین هوا در نهایت بر محصول سیب زمینی تأثیر گذاشت. کشاورزان روستای خرمدار در منطقه شهرستان به ویژه محصول کم برداشت شدند. در مناطق چاشماسور ، سبزور و فیرداوسی ، محصول خوب بود. به عنوان مثال ، در حدود 1 هزار متر از محصولات سیب زمینی ، كه محصول كمی بدست آمد ، مزرعه دككان اصلیدین 300 سنتر در هكتار بازده داشت. اگر به بذرهایی که به کشاورزان پیشنهاد شده است برگردیم ، هیچ عیبی در آنها وجود ندارد. این توسط متخصصان وزارت کشاورزی تأیید می شود. واقعیت این است که در طول تشکیل غده ، گرما تنظیم می شود ، در ارتباط با آن سه کشاورز عملکرد سیب زمینی کمتری دریافت می کنند. همان رقم سیب زمینی در منطقه نورآباد کاشته شد ، جایی که عملکرد بالایی داشت. یکی از دلایل عملکرد پایین سیب زمینی در شهرستان شرایط آب و هوایی است ، دلیل دیگر این است که این رقم سیب زمینی هنوز با شرایط ما سازگار نشده است. ”

“این رقم سیب زمینی از هلند وارد شده است ، جایی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به طور طبیعی ، خاک آنجا متفاوت است ، مانند آب و هوا ، و دانه هایی که از خارج وارد می شوند رفتار متفاوتی دارند ، بعضی سریع تسلط می یابند ، دیگران نه. تا 22 ماه مه تقریبا هر روز باران می بارد و تگرگ می بارد و ما باید با کاشت کمی صبر کنیم. سال آینده ، کشاورزان قصد کشت در دهه دوم آوریل را دارند و در پایان ماه مه تشکیل غده آغاز می شود.

آکرامجون کمولوف ، که در این فصل با کشاورزان در شهرستان و نورآباد کار کرده است ، می گوید که مطالعه یک واریته سیب زمینی یک تا سه سال طول می کشد.

“پس از تأثیر گرما بر رشد سیب زمینی در شهرستان ، ما کشاورزان محلی را برای تبادل تجربیات به منطقه نورآباد بردیم. در نورآباد هوا مساعد و ساختار خاک متفاوت بود. اگر همه قوانین کشاورزی را دنبال کنید ، عملکرد سیب زمینی در نورآباد می تواند تا 750 سنتن در هکتار باشد. میانگین عملکرد سیب زمینی در شهرستان در این فصل 400 سانتیمتر و در نورآباد 600 سانتیمتر بود. “نماینده فائو گفت.

بوخوری سعیدوف ، رئیس مزرعه دخکان “Saidov Saidjafar” – عضو شرکت تولیدی و تجاری “Nuri Nurobod” در منطقه نورآباد ، رکورددار رشد سیب زمینی و بذر سیب زمینی در این پروژه شد. وی بیش از 30 تن سیب زمینی از 24 جریب زمین دریافت کرد. “من 3 تن سیب زمینی را برای کار بعدی کاشت به تعاونی تحویل دادم. بذرها در انبار ذخیره می شوند. 27 تن سیب زمینی خوراکی است. من قبلاً بیش از 20-22 سنتر سیب زمینی در هکتار می گرفتم. در حقیقت ، ما انواع محلی سیب زمینی نداریم ، من بذرها را در خوجند و دوشنبه خریداری کردم. “بوخوری سعیدوف اشاره می کند.

4

او همچنین از چالش هایی که در صنعت سیب زمینی با آن روبرو است ابراز تاسف می کند. “مشکل اصلی آب است. برای آبیاری ، آب را از فاصله حداکثر 1000 متری به صورت دستی اجرا کردیم. سپس ، زمین سیب زمینی بر روی تپه ای قرار دارد ، که برای کاشت و رشد دشواری ایجاد می کند. امیدواریم به کمک تعاونی کمک کنیم. امیدوارم با خرید تجهیزات برخی از مشکلات برطرف شود. “/ بوخوری سعیدوف می گوید.

به گفته این کشاورز ، او امسال سیب زمینی را در 23 مه کاشت. “این بهترین زمان برای کاشت سیب زمینی در شرایط آب و هوایی ما است. سال آینده ، من قصد دارم سطح کاشت سیب زمینی را افزایش دهم. ”
ابراهیم توهیروف ، رئیس تعاونی می گوید: “تقریباً همه اعضای تعاونی تولیدی و تجاری” نوری نوروبود “امسال محصول خوبی از سیب زمینی دریافت کردند. به گفته وی ، هر بوته سیب زمینی 7-8 تا 15-16 میوه برای کشاورزان به ارمغان آورد. “وقتی توزین شدیم ، به سیب زمینی هایی با وزن 1.5-1.9 کیلوگرم برخوردیم. برداشت رسیده است ، کشاورزان شرکت تعاونی ما آن را جمع آوری کرده و 3 تن سیب زمینی را برای کاشت بعدی که در انبار ذخیره می شود ، به تعاونی تحویل داده اند. می خواهم یادآوری کنم که انواع سیب زمینی قرمز اسکارلت مناسب خاک و آب و هوا است. آنها قول تجهیزات دادند ، ما تراکتور داریم ، اما همه چیز به هوا نیز بستگی دارد. بیایید ببینیم که سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد ، حداقل ما به بهترین ها امیدواریم. “، ابراهیم توهیروف ، رئیس تعاونی Nuri Nurobod می گوید.

5

به عنوان بخشی از پروژه FAO ، “تقویت نهادها و ظرفیت وزارت کشاورزی و خدمات کنترل دامپزشکی دولت برای توسعه سیاست” (GCP / TAJ / 013 / EC) ، با بودجه اتحادیه اروپا ، تعاونی ها در چهار منطقه آزمایشی جمهوری تاجیکستان تأسیس شدند: ، نورآباد ، دانگارا و شاخریناو.

تعاونی ها به عنوان بخشی از اجرای برنامه دولت اصلاحات کشاورزی برای سالهای 2012-2020 ایجاد شدند ، به ویژه که هدف آن حمایت و تشویق توسعه اتحادیه های تعاونی است و منجر به ایجاد ساختارهای ملی می شود که می تواند منافع سهامداران آنها را در تمام سطوح مدیریت کشاورزی نشان دهد. … این طرح بخشی از اصلاحات ارضی است که هدف آن ارتقا cooperation همکاری ، تنوع بخش ، توسعه بخش خصوصی و اصلاحات نهادی است.

به منظور حمایت از فعالیت های تعاونی ها با تقویت پتانسیل اقتصادی و پایداری آنها و همچنین توسعه منابع مالی بذر برای اطمینان از امنیت غذایی بیشتر اعضای تعاونی ها و جوامع روستایی با دسترسی به بذرهای با کیفیت ، این پروژه 60 تن بذر سیب زمینی نخبه از انواع RedScarlet خریداری کرد و بین اعضای تعاونی ها در شهرستان و نورآباد به میزان 30 تن در هر منطقه توزیع شده است. انتخاب این رقم سیب زمینی توسط این پروژه به طور مشترک با کارمندان وزارت کشاورزی انجام شد ، که در تاجیکستان کاملاً تاسیس شده است و با رشد مناسب و عملکرد بالا ، با رعایت مناسب تمام اقدامات کشت و کشاورزی مشخص می شود.

با توجه به توافق نامه فعالیت های مشترک منعقد شده بین شرکت تعاونی و کشاورزان ، بخشی از محصول پرورش یافته توسط کشاورزان در بازار فروخته می شود و قسمت دیگر باید برای کاشت بهار سال آینده صرفه جویی شود تا تولید مثل بیشتر بذر سیب زمینی با کیفیت بالا و توزیع آن در بین کشاورزان انجام شود

این پروژه همچنان به توسعه تعاونی ها كمك می كند و به عنوان بخشی از م nextلفه بعدی پروژه ، شروع به ساخت مراكز تداركات ، تأمین تجهیزات مرتب سازی و پردازش به شركت های تعاونی ، دسترسی كشاورزان به خدمات ماشین آلات و تراكتورها و بهبود بازاریابی محصولات می كند. لازم به ذکر است که در کل دوره فعالیت های پروژه ، کارها به صورت سیستماتیک در حال انجام است تا کمک های فنی لازم را انجام دهند و فعالیت های آموزشی را انجام دهند.