Teodor Currentzis پروژه ویژه “Diaghilev +”

< / p>

این ماراتن سه روزه شامل اولین نمایش روسی اثر جدید الکسی رتینسکی ، سمفونی چهارم برامس و انتخاب آثار مجلسی از تصنیف قرون وسطایی تا رشته عرفانی “محیط” دهه 1960 است. همه کارها توسط نوازندگان ارکستر و گروه کر گروه musicAeterna با باتوم فدور لدنف و تئودور آروتزیس اجرا می شود.

“Diaghilev +” با نمایش روسی اثر جدید آلکسی Retinsky ، آهنگساز ، که اولین ساکن خانه رادیو در سن پترزبورگ ، جایی که موسیقی Aeterna در آن مستقر است ، شد ، آغاز خواهد شد. رادیو Dom یک آزمایشگاه خلاق است که در آن آهنگسازان ، کارگردانان و هنرمندان معاصر ، همراه با موسیقیدانان موسیقی Aeterna ، پروژه های آزمایشی و تحقیقاتی خود را که زمینه های مختلف هنر معاصر را پوشش می دهد ، ایجاد می کنند. الکسی رتینسکی با دریافت کارت خالص برای خلق اثر جدید ، اولین ساکن خانه رادیو شد. Krauseminze یک قطعه پانزده دقیقه ای برای صدا و ارکستر سمفونیک است که از دنیای شعر پل سلان الهام گرفته شده است. موسیقی این ترکیب ، که شبیه ساختار یک رویا است ، با لایه های زمانی و معنایی چند لایه مشخص می شود ، که با تقلید ، به راحتی یکی به دیگری نفوذ می کند.

الکسی رتینسکی ، آهنگساز ، اولین ساکن خانه رادیو:

– برداشت من از اولین خواندن شعر سلان “SELBDRITT، SELBVIERT” امکان درک راه حل موسیقی را بلافاصله فراهم کرد – یک نقطه از زمان (لحظه ملاقات) با معنی آن از Chronos خارج می شود و به معنای بی انتها می رسد. یعنی زمان خطی ، به دلیل مشخص بودن تقویم آن ، چیزی شبیه صفحه ای است که منابع واقعی وقایع را پنهان می کند. گره گشایی از افسانه های شاعرانه محجبه پل سلان مانند باز کردن یک گلوله از نخ ها است ، تنها تفاوت آن با همتای فیزیکی آن است که انتهای نخ هرگز نخواهد آمد. موضوع به سادگی به کیفیت جدید و غیره تبدیل خواهد شد.

در قسمت دوم کنسرت ، موسیقی ارکستر Aeterna به رهبری تئودور آونتزیزیس سمفونی چهارم یوهانس برامس را اجرا خواهد کرد. مقیاس بزرگ ، عمیق و الهام بخش – آخرین سمفونی برامس ، ایجاد شده در اواخر قرن نوزدهم ، سخاوتمندانه ثروت آهنگین و هارمونیک جمع شده توسط سنت اتریش-آلمان را طی چندین قرن با شنونده تقسیم می کند. برامس با نوستالژی گفت: “نوشتن موسیقی در روزهای موتزارت بسیار عالی بود” و برای همیشه موسیقی نوشت. بیش از صد سال بعد ، فینال غم انگیز سمفونی چهارم به همان اندازه سرسخت و قدرتمند به نظر می رسد.

نوازندگان برنامه را در تئاتر اپرا و باله پرم در تاریخ 18 نوامبر دو بار ارائه می دهند: در ساعت 18:00 و 21:00. دو روز آینده به موسیقی مجلسی اختصاص خواهد یافت. این برنامه عمدتاً از ساخته هایی است که به ندرت از دوره ها و کشور های مختلف اجرا شده است: از نمونه های برجسته چند صدایی فرانسه در قرن 14 تا اپوسهای کاملاً تجربی نوشته شده توسط معاصران ما.

برنامه کنسرت در 19 نوامبر شامل تصنیف عاشقانه نفیس De Fortune me doi pleindre et loer شاعر و آهنگساز قرون وسطایی Guillaume de Machaut ، نمایش آناهیت توسط آهنگساز عارف ایتالیایی Giacinto Schelsi و قطعات کتاب آواز برنارد لانگ است – موزاییکی آتونال که با راک و جاز در هم آمیخته است. یک آهنگ مراقبه توسط نوازنده انگلیسی لوت در قرن 16-17 ، جان داولند ، در تنظیم نویسنده برای یک ترکیب بسیار غیر منتظره از سازها به صدا در خواهد آمد. آندری ولوسوفسکی ، تکنواز MusicAeterna ، قطعه ای را برای سازهای کوبه ای ، آهنگساز یانیس Xenakis Rebonds B – “یک آیین انتزاعی … بدون ترکیبات فولکلور” اجرا می کند ، همانطور که خود آهنگساز آن را مشخص می کند ، و الکسی Retinsky کار دیگری را ارائه می دهد که در دیوارهای خانه رادیو متولد شده و اولین بار اجرا شده است musicAeterna – Rex Tremendae.

در عصر دوم ، 20 نوامبر ، موسیقی Aeterna دوباره به موسیقی Guillaume de Machaut روی می آورد و Credo خود را در unum Deum اجرا می کند – قطعه ای از توده مردم ، مصنوع اولیه موسیقی مقدس نویسنده. این برنامه همچنین شامل یک ترکیب پنج دقیقه ای از Arvo Pärt Psalom است که به روش tintinabuli نویسنده نوشته شده است و همچنین یک ساخته توسط Helmut Lachenman “… zwei Gefühle” است. “دو احساس” مشخص شده در عنوان این ترکیب عبارتند از ترس و کنجکاوی ، احساس تهدید در مقابل تاریکی غار و تمایل پرشور برای فهمیدن آنچه در آن است. این حالت ، که در یادداشت های لئوناردو داوینچی شرح داده شده است ، توسط بنیانگذار “موسیقی بتن ساز” ، لاچمن ، با روش های خاص خود کشف می شود. خطوط داوینچی در سراسر نمره پراکنده شده اند و از شنوندگان دعوت می شود تا معنای آنها را از طریق “شبه ملودیک” قطعه بازسازی کند.

کنسرت های مجلسی در فضای کارگاه پنجم کارخانه Shpagin برگزار می شود. همه رویدادها با رعایت دقیق اقدامات امنیتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برگزار می شود. استفاده از ماسک ، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از مواد ضد عفونی کننده دست برای شرکت کنندگان ، تماشاگران و مهمانان این رویداد اجباری است.

اطلاعات ارائه شده توسط سرویس مطبوعاتی musicAeterna