نشست سه جانبه وزرای خارجه ترکمنستان ، افغانستان و ایالات متحده

نشست سه جانبه سران وزارتخانه های خارجه ترکمنستان ، افغانستان و ایالات متحده 9 اکتبر 2020 ، ساعت 12:25 بعدازظهر

Avesta.Tj | 09.10.2020 | در 8 اکتبر سال 2020 ، اولین جلسه از قالب ترکمنستان – جمهوری اسلامی ایران و آمریکا برگزار شد ، که با حضور وزیر امور خارجه ترکمنستان رشید مردوف ، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور سیاسی دیوید هیل و سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان در قالب کنفرانس ویدیویی.

در این دیدار ، طرفین در مورد تعدادی از موضوعات مهم از نظر سیاسی ، تجاری ، اقتصادی و انسانی بحث و گفتگو کردند.

طرفین توافق کردند که این نشست آغازین در چارچوب گفتگوی سه جانبه آغاز شده توسط ترکمنستان به منظور ایجاد انگیزه مهم برای بحث بیشتر و حل و فصل مسائل اصلی در دستور کار منطقه ، به ویژه کمک به افغانستان است.

یکی از موضوعات اصلی این نشست ارتقا Afghan مذاکرات بین افغانی با هدف پایان دادن به درگیری مسلحانه طولانی مدت و برقراری صلح در منطقه بود. در این راستا بر موضع قاطع ترکمنستان تأکید شد که طرفدار استفاده از سازوکارهای منحصراً سیاسی و دیپلماتیک برای دستیابی به صلح و ثبات در کشور همسایه است. به همین منظور ، مطابق با اصول بی طرفی کشور ، ترکمنستان آماده است تا فضای سیاسی خود را برای دورهای بعدی مذاکرات بین افغانستان فراهم کند.

موضع ترکمنستان در مورد مسائل امنیتی بیان شد. این کشور طرفدار اجرای استراتژی جهانی ضد تروریسم سازمان ملل است. در نوامبر 2011 ، دولت ترکمنستان و مرکز منطقه ای سازمان ملل برای دیپلماسی پیشگیرانه برای آسیای میانه جلسه ای سطح بالا را در عشق آباد ترتیب دادند و طی آن یک برنامه مشترک مربوطه تصویب شد. این اولین تجربه تطبیق استراتژی جهانی مبارزه با تروریسم در یک منطقه خاص در جهان بود. ترکمنستان گامهای مهمی در این راستا برداشته و با شرکای بین المللی همکاری نزدیک برای مقابله با قاچاق مواد مخدر و تقویت امنیت مرزها دارد. در این زمینه ، طرفین در مورد بهبود پایگاه تعامل تبادل نظر کردند.

احزاب موضوعات اجتماعی ، از جمله ارتقا equality برابری زنان و توانمند سازی اقتصادی را مطرح کردند.

در این دیدار ، طرفین همچنین امکان توسعه روابط تجاری بین افغانستان ، ترکمنستان ، ایالات متحده و منطقه آسیای میانه را با افزایش کارایی گمرک و سایر روش ها مطابق با توافق نامه تجارت و سرمایه گذاری موجود بین ایالات متحده و آسیای میانه (TIFA) بررسی کردند.

در این زمینه ، اهمیت توسعه کریدورهای حمل و نقل ، حمل و نقل و سوخت و انرژی مورد توجه قرار گرفت. همچنین همکاری در زمینه استفاده بهینه از دالان Lapis-Lazuli مورد بحث قرار گرفت ، از جمله شناسایی سایر پروژه های حمل و نقل که افغانستان ، ترکمنستان و ایالات متحده می توانند بر اساس آنها برای افزایش تجارت در منطقه همکاری کنند.

طرفین در مورد امکان اجرای مشترک پروژه های زیربنایی از جمله پروژه های انرژی مانند TAPI و TAP بحث و گفتگو کردند.

فرصت های همکاری بشردوستانه نیز از جمله هماهنگی اقدامات برای مقابله با بحران های همه گیر کنونی و بهداشت عمومی در نظر گرفته شد.

طرفین توافق کردند که گفتگوی فعال را برای ارتقا dialogue گفتگوی بین فرهنگی ، تقویت همکاری به منظور اطمینان از صلح ، امنیت و رشد اقتصادی در منطقه آسیای میانه ادامه دهند.

پس از مذاکرات ، طرفین بیانیه مشترکی را تصویب کردند.