چه چیزهایی در مورد کتاب های برگزیدگان جایزه Yasnaya Polyana

جالب است

شخصیت رمان” به پلیکان ها غذا ندهید یا آنها را لمس نکنید “آندره آستواتساتوروف ، بدون شوخ طبعی و حتی در لندن ، در یک داستان پلیسی واقعی شرکت می کند. دنیایی پوچ در برابر ما ظاهر می شود – و چگونه نمی توان مردمان ساکن آن را با پلیکان ، با شکوه پرواز و بامزه روی زمین مقایسه کرد.

– قهرمان می گوید که جهان فضای شخصی شما نیست ، توسط شخص دیگری تصور شده است و توسط شخص دیگری تصور شده است ، و جهان به روشی جدی از شما دور می شود. شما سعی دارید آن را درک کنید ، درک کنید ، اما این پروژه شما نیست. شما سعی می کنید فریاد بزنید ، زیرا دنیا آنگونه که می خواهید در حال پیشرفت نیست ، مردم آنگونه که شما می خواهید واکنش نشان نمی دهند – استواتساتوروف در مصاحبه ای با MK گفت.

سرگئی بلیاکوف ، نویسنده ، منتقد ادبی ، مورخ را بسیاری از خوانندگان با كتاب های “پسر گومیليوف از گومیليوف” و “سایه مازپا” به خاطر می آورند. ملت اوکراین در عصر گوگول. ” مضمون اوکراینی همچنین در “بهار ملل. روس ها و اوکراینی ها بین بولگاکوف و پتلیورا “، وقایع آن عمدتا در طول جنگ داخلی رخ می دهد ، زمانی که دنیای آشنا تغییر می کند. “مدیر آینده Dovzhenko ، همراه با دیگر Petliurists ، به کارخانه شورشی آرسنال حمله کردند ، میخائیل موراویوف افسر روسی به کمک شورشیان شتافت ، که نام آنها در اوکراین به نمادی از شر تبدیل شد ، سوسیالیست های اوکراین و اشراف روسیه با خوشحالی از مهاجمان آلمانی استقبال کردند ، ژنرال روسی Skoropadsky در حال ساخت دولت اوکراین بود ، و دانشمند روسی ورنادسکی آکادمی علوم اوکراین را ایجاد کرد “- در حاشیه نویسی کتاب ذکر شده است.

نثر درخشان سوفیا سینیتسکایا نیز باید مورد توجه قرار گیرد. داستان های او ، که در کتاب “درخشش” Zhemozhakh “متحد شده است ، نمونه ای بارز از ترکیبی از تخیل ، پوچی ، کنایه و در عین حال ، یک داستان تلخ درباره گذشته وحشتناک قرن بیستم است. در مصاحبه با خبرنگار “MK” ، این نویسنده ، در مورد داستان خود “گریشا ندوكواسوف” ، گفت: “من جعفری را به طور تصادفی ندارم – زیبایی و فلسفه تئاتر جعفری به من نزدیك است. قهرمان کمیک ، رقت انگیز و کاکایی ، با امیدهای خود ، لاف زدن و دست و پا زدن ، ویژگی های اصلی یک مرد “همه زمان ها” را به خود جذب کرده است. او در جایی سوار اسب می شود ، با کسی می جنگد ، با برخی از کاترینا ایوانونا معاشقه می کند ، فریب می خورد ، دفاع می کند ، ناامیدانه سعی می کند خوشبخت شود و سپس: “سر کوچک من را با کلاه و منگوله گم کن”. استعاره ای قدرتمند. “

رمان “چوروف و چوربانوف” نوشته کسنیا بوکشا ، برنده جایزه پرفروش ملی ، خواننده را در فضای تاریک سن پترزبورگ فرو می برد. قهرمانان در می یابند که قلب آنها تا حد ضربان قلب تپیده است ، اگرچه آنتی پاد پاد کامل هستند. ایوان چوروف زندگی را بسیار جدی می گیرد و همکلاسی او چوربانوف فردی بی ادب است. و آنها تقریباً به یکدیگر حسادت می کنند. با این حال ، سرنوشت قهرمانان به طرز شگفت انگیزی به هم گره خورده اند و پایان این داستان غیر منتظره است.

در کتاب “بازگشت به استروگ” از ساشا فیلیپنکو ، این اقدام در شهری صورت می گیرد که تجارت اصلی آن زندان است. یتیم خانه محلی مشغول آماده سازی پرسنل برای وی است و ناگهان محققان مسکو پس از خودکشی کودکان در استروگ یکی پس از دیگری به آن علاقه مند می شوند. با این حال ، این یک داستان پلیسی نیست ، بلکه یک درام واقعی اجتماعی درباره بی تفاوتی ، خشونت و مهربانی است.

به نظر می رسد رمان “جمع آورنده بهشت” از اوگنی چیژوف کمتر تکان دهنده نیست. این داستانی است در مورد اینکه چگونه به نظر می رسد چیزها جایگزین زندگی واقعی فرد می شوند و به معنی و هدف آن تبدیل می شوند. نویسنده در مصاحبه ای با MK ، در مورد نگرش خود به مسائل صحبت می کند: «در مقابل چشمان ما ، علاوه بر همه تغییرات اجتماعی و سیاسی ، چندین سبک شکسته شد. عادی ترین چیزهای مربوط به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و دهه 90 افسانه ای به نظر می رسد مانند تکه هایی از تمدن ناپدید شده ، اغلب گیج کننده ، محکوم به تلاش های بی نتیجه برای درک آنچه در ذهن افرادی است که آنها را ساخته اند. این مواردی است که من بیشتر دوستشان دارم. متأسفانه ، من در سلیقه خود تنها نیستم ، بنابراین قیمت آنها خیلی سریع در حال رشد است و چیزهای بی اهمیت شوروی که زمانی فقط سکه های آن هزینه می کردند ، مانند نوعی نگهدارنده مداد ، دیگر مقرون به صرفه نیست. مردم آماده اند تا به خاطر حافظه متولد شده در آنها ، دلتنگی ، توهم برگشت زمان ، که کریل کورول ، قهرمان داستان رمان “جمع کننده بهشت” ، پول می کند ، بپردازند.

یادآوری می کنیم که جایزه Yasnaya Polyana در سال 2003 ظاهر شد. سالانه برای بهترین اثر هنری به شکل سنتی در نامزدها: “نثر معاصر روسیه” ، “ادبیات خارجی” و “رویداد” اهدا می شود. نویسندگان مشهوری مانند اوگنی ودولازکین ، زاخار پریلپین ، گوزل یاخینا ، الکسی ایوانف و بسیاری دیگر برندگان و برندگان جایزه در سال های مختلف بودند.