امامعلی رحمان با وزیر امور خارجه افغانستان

دیدار کرد

امامعلی رحمان با وزیر امور خارجه افغانستان دیدار کرد 18 سپتامبر 2020 ، 08:55

Avesta.Tj | 20/09/2020 | امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان روز گذشته در دوشنبه با محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان که برای سفر به تاجیکستان است دیدار کرد.

به گفته سرویس مطبوعاتی رئیس دولت ، در این دیدار ، گفتگوی معناداری در مورد جنبه های مختلف همکاری تاجیکستان و افغانستان از جمله در زمینه های تجاری ، اقتصادی ، فرهنگی و بشردوستانه در مورد اجرای مشترک پروژه های زیربنایی با اهمیت منطقه ای و همچنین تصمیم گیری صورت گرفت. موضوعات امنیتی موضعی.

رئیس جمهور تاجیکستان تأکید کرد که همکاری با افغانستان در سیاست خارجی تاجیکستان یکی از زمینه های اولویت دار است و طرف تاجیکستان به طور مداوم به توسعه همکاری با این کشور همسایه توجه جدی می کند.

در حین گفتگو ، طرفین در مورد تقویت همکاری های تجاری و اقتصادی دوجانبه تبادل نظر کردند.

در کنار این ، علاقه طرفین به همکاری در زمینه های علمی ، آموزشی ، فرهنگی ، هنری و اطلاعاتی به سطح جدیدی مورد تأکید قرار گرفت.

در همین راستا ، رهبر ملت ادامه آموزش و آموزش حرفه ای متخصصان و خبرگان افغانستان برای حوزه های مختلف اقتصادی – اجتماعی این کشور را جهتی خواند که دولت تاجیکستان به طور پیوسته در حال اجرای آن است.

در این دیدار ، طرفین همچنین به اهمیت پیاده سازی بیشتر موضوعات مربوط به اجرای پروژه های زیر ساختاری و انرژی منطقه ای مهم برای منطقه اشاره کردند ، که این عامل دخالت گسترده افغانستان در روند همکاری های منطقه ای است.

سایر موضوعات مورد توجه طرفین مربوط به اوضاع امنیتی کنونی در افغانستان و منطقه و همچنین مذاکرات صلح بین افغانستان بود.

در رابطه با این موضوع ، طرفین بر لزوم تقویت و گسترش همکاری در جهت مبارزه مشترک با تهدیدات و خطرات مدرن ، از جمله تروریسم ، افراط گرایی ، قاچاق مواد مخدر و جرایم فراملی سازمان یافته و همچنین در جهت مبارزه با شیوع COVID-19 تأکید کردند. و از بین بردن پیامدهای آن.

رئیس دولت در مورد یکی از فرایندهای اساسی در زندگی سیاسی افغانستان ، که در حال حاضر توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است ، یعنی مذاکرات صلح در افغانستان ، رئیس دولت گفت که تاجیکستان از موقعیت دولت افغانستان در زمینه تأمین امنیت ، صلح پایدار و ثبات حمایت می کند ، همه استقبال می کنند گامی که به حل مشکلات در افغانستان کمک می کند.

در این رابطه ، اشاره شد که تاجیکستان با استفاده از تمام فرصت های موجود ، تلاش خود را برای کمک به حل مشکلات در افغانستان و توسعه اقتصادی-اجتماعی در جهت منافع مردم برادر ادامه خواهد داد.

طرفین همچنین سایر موضوعات مهم با اهمیت منطقه ای و بین المللی را مورد بحث قرار دادند.