آذربایجان مناطق آزاد شده از اشغال – اوستا – را توسعه خواهد داد

آذربایجان مناطق آزاد شده از اشغال را توسعه خواهد داد

2 دسامبر 2020 ، ساعت 12:06

اوستا. Tj | 02.12.2020 | آذربایجان منطقه لاچین در قره باغ را از اشغال آزاد کرد و اکنون کنترل در چارچوب توافق نامه سه جانبه آتش بس در منطقه ، که در 9 نوامبر توسط سران آذربایجان ، روسیه و ارمنستان امضا شد ، رسماً به باکو منتقل شد.

الهام علی اف ، رئیس جمهوری آذربایجان دیروز در سخنرانی خود در جمع مردم با اشاره به اینکه سه منطقه – آغدم ، کالباجار و لاچین – بدون یک گلوله و یک شهید به جمهوری آذربایجان بازگردانده شدند ، اظهار داشت:

به یاد بیاورید که مطابق توافق ، منطقه آغدم در تاریخ 20 نوامبر به آذربایجان بازگشت. منطقه کالباجار – 25 نوامبر و منطقه لاچین – 1 دسامبر.

منطقه لاچین

منطقه لاچین

I. علی اف در سخنرانی خود تأکید کرد که منطقه لاچین نقش مهمی در توسعه اقتصادی آینده آذربایجان خواهد داشت.

“هنگامی که لاچین اشغال شد ، بیش از 50،000 نفر در این منطقه زندگی می کردند. اکنون جمعیت منطقه لاچین به 80 هزار نفر رسیده است. البته یکی از وظایف اصلی ما بازگشت زودهنگام ساکنان لاچین به لاچین خواهد بود. ما همچنین سعی خواهیم کرد آوارگان داخلی سابق را در اسرع وقت به سایر مناطق آزاد شده از اشغال خود برگردانیم. “

در همین حال ، رئیس جمهور توجه خود را به این واقعیت جلب کرد که تصویر در سرزمین های آزاد شده از اشغال مشکلات زیادی را به همراه دارد. به دلیل تخریب زیرساخت ها ، ساختمانهای اداری تخریب شدند.

“در حال حاضر هیچ شرایط زندگی در آن مکانها وجود ندارد. اما ما این مناطق ، همه مناطق را بازیابی خواهیم کرد ، و همه مراحل را برای زندگی عادی شهروندان خود برمی داریم. همانطور که می دانید اولین پروژه ها قبلاً شروع شده اند. بودجه مربوطه از صندوق ذخیره رئیس جمهور تخصیص یافته است. عملیات احداث بزرگراه فیزولی – شوشا و راه آهن باردا – آغدم از هم اکنون آغاز شده است. این نشان می دهد که ما می توانیم این کارها را تا حد ممکن کارآمد و همزمان در یک زمان کوتاه برنامه ریزی کنیم تا بدون اتلاف وقت آنها را سازماندهی کنیم. ساختارهای دولتی مربوطه قبلاً ایجاد شده اند و همه این کارها به صورت هماهنگ انجام می شود. “رئیس جمهوری آذربایجان گفت.

به گفته رئیس جمهور ، پتانسیل اقتصادی ، کشاورزی و گردشگری همه مناطق آزاد شده بسیار زیاد است. بنابراین ، لازم است ماهرانه از این پتانسیل استفاده شود و منطقه قراباغ نه تنها در آذربایجان ، بلکه در جهان به یکی از زیباترین مناطق تبدیل شود.

در مورد اهمیت استراتژیک منطقه لاچین ، علی اف پیشنهاد ایجاد یک راهرو جدید لاچین برای اتصال ارمنستان و قره باغ را داد.

علی اف گفت در جریان مذاکرات سه جانبه درباره قره باغ کوهستانی در آستانه توافق نامه های 9 نوامبر ، وی به ولادیمیر پوتین رهبر روسیه گفت که شهر لاچین “باید به آنها بازگردد.” “بنابراین ما پیشنهاد می کنیم که یک راهرو جدید ایجاد کنیم. یک راهرو جدید برای ارتباط قره باغ با ارمنستان طراحی و ایجاد کنید. زمان نیز در اینجا نشان داده شده است – به مدت 3 سال. اما من فکر می کنم ما می توانیم این کار را زودتر انجام دهیم. “

رئیس جمهوری آذربایجان تأکید کرد که روسای جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور ترکیه رجب اردوغان نسبت به ایده ایجاد کریدور امنیتی دوم بین نخجوان و مناطق غربی آذربایجان واکنش مثبت نشان دادند.

به ویژه ، علی اف گفت که بند نهم توافق نامه امضا شده بیان می کند که تمام روابط اقتصادی و حمل و نقل در منطقه در حال بازیابی است. به منظور سازماندهی حرکت بدون مانع شهروندان ، وسایل نقلیه و کالاها در هر دو جهت ، ارمنستان ایمنی ارتباطات حمل و نقل بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را تضمین می کند. کنترل ارتباطات حمل و نقل توسط نهادهای خدمات مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه انجام می شود و با توافق طرفین ، ساخت ارتباطات حمل و نقل جدید با اتصال جمهوری خودمختار نخجوان با مناطق غربی آذربایجان فراهم می شود.

“این نهمین نکته فقط با اصرار من در بیانیه گنجانده شد. زیرا در طرح صلح که سالهاست در مورد آن بحث می شود ، چنین وضعیت مشخص و مشخصی وجود نداشت. یعنی فرض بر این بود که همه ارتباطات باز می شود ، اما هیچ صحبتی از راهرویی که جمهوری خودمختار نخجوان را با قسمت اصلی آذربایجان متصل کند ، وجود نداشت. اعتقاد بر این بود که این عبارت کلی این نکته را نیز پوشش می دهد. و در اینجا به طور مشخص نشان داده شده است که یک راهرو بین جمهوری خودمختار نخجوان و قسمت اصلی آذربایجان ایجاد می شود و امنیت این راهرو نه توسط ارمنستان ، بلکه توسط ارگان های سرویس مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه تأمین می شود. یعنی این راهرو کاملاً ایمن خواهد بود. در همان زمان ، موضوع دوم ساخت ارتباطات حمل و نقل جدیدی است که جمهوری خودمختار نخجوان و مناطق غربی آذربایجان را متصل می کند ، با توافق طرفین ، برای یک راه حل کامل و آینده نگر این مسئله ، یک مورد اضافی در آن گنجانده شده است. یعنی چه؟ که باید دو راهرو وجود داشته باشد. در صورت لزوم ، باید دو راهرو وجود داشته باشد. این دستاورد تاریخی ما است. ما نخجوان را از محاصره خارج می کنیم و همزمان شریان حمل و نقل جدیدی را نیز باز می کنیم. می توانم بگویم که همه کشورها فقط از این امر بهره مند می شوند. آذربایجان در حال اتصال به بخش جدایی ناپذیر خود – نخجوان است. آذربایجان با ترکیه ارتباط برقرار می کند. روسیه ، آذربایجان ، ترکیه ، ایران و در صورت تمایل ، ارمنستان نیز می تواند به این کریدور متصل شود. بنابراین می توان یک بستر همکاری پنج جانبه جدید در منطقه ایجاد کرد. من قبلاً این ایده را مورد توجه روسای جمهور روسیه و ترکیه قرار داده ام. رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین هم واکنش مثبتی در این باره نشان دادند. در اینجا پیشنهاد ما است. ما می خواهیم صلح طولانی مدت در منطقه برقرار شود. “خدمات مطبوعاتی وی به نقل از علی اف گفت.

به گفته رئیس جمهور ، اگر این پروژه نیز اجرا شود ، پیوند جدیدی خواهد بود و هر یک از پنج کشور می توانند از این مزیت بهره مند شوند.

لازم به ذکر است که پس از مذاکرات ، آذربایجان موفق شد به این نتیجه برسد که ایروان کنترل کریدور لاچین را به عرض پنج کیلومتر حفظ کند که این امر اتصال قره باغ با ارمنستان را تضمین می کند و تأثیری بر شهر شوش ندارد. این مسافت هم برای آذربایجان و هم برای ارامنه مقیم قره باغ و هم برای تأمین امنیت فاصله کافی را طی می کند.

“سالها این راهرو تحت کنترل نیروهای مسلح ارمنی ، اشغالگران بود. می توانم بگویم که نسخه اصلی بیانیه مشترک که در 10 نوامبر امضا شد ، حاوی ماده ای در مورد حفظ این دالان تحت کنترل نیروهای مسلح ارمنستان بود. من با این مخالفت کردم و در نتیجه ، این کریدور تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه منتقل شد. من فکر می کنم این یک موفقیت بزرگ است. دالان لاچین از وجود نیروهای اشغالگر ارمنستان پاکسازی شده است. “

ای.علیف خاطر نشان كرد ، مسئله بازگشت منطقه لاچین به آذربایجان ، به ویژه مسئله مربوط به راهرو لاچین ، همیشه به عنوان یك موضوع بسیار مهم و جداگانه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است ، و یادآور شد كه طرف ارمنی به طور كلی معتقد بود كه باید تمام منطقه لاچین به عنوان یك راهرو در اختیار آنها قرار گیرد.

“متأسفانه ، برخی از محافل غربی از این موضع حمایت کردند. و این وضعیت ارمنستان را بیش از پیش سازش ناپذیرتر کرد و می توان گفت که دشمن کاملاً گره گشود. در نتیجه این ، سیاست بسیار جدی حل و فصل در منطقه لاچین انجام شد “، رئیس جمهور گفت.

لازم به یادآوری است که سنای فرانسه در تاریخ 25 نوامبر به قطعنامه ای که خواستار پاریس برای به رسمیت شناختن قره باغ بود رأی داد.

در پاسخ به این ، علی اف در سخنرانی خود با ابراز خشم ، اظهار داشت كه “پارلمان فرانسه” از اوضاع قره باغ چه “دارد”.

بعلاوه ، رئیس جمهور آذربایجان به پاریس پیشنهاد كرد كه شهر مارسی را به ارمنیان ساكن فرانسه بدهد و در آنجا “یك دولت دوم” ایجاد كند ، آنها نژادها را خیلی دوست دارند.

رهبر آذربایجان در خاتمه سخنان خود گفت كه پیروزی آذربایجان روحیه خاموش آنها را نشان می دهد. وی نشان داد که مردم آذربایجان هرگز چنین شرایطی را تحمل نخواهند کرد و کل مردم – پیر و جوان ، کسانی که این سرزمینها را ترک کرده و با رویای بازگشت زندگی می کنند ، نمایندگان نسل جوان که هرگز به این سرزمینها نرفته اند ، اما از از آنجا ، یک رویا زندگی کرد

“جنگ در حال حاضر پشت ماست. دوره جدیدی برای کشور ما آغاز می شود. یک دوره جدید خلقت ، یک دوره توسعه ، یک دوره احیای سرزمین های آزاد شده ما. من کاملاً مطمئن هستم که مردم آذربایجان در این دوره وحدت ، یکپارچگی را نشان داده و اراده قاطعانه خود را نشان خواهند داد. “