آسیای مرکزی و چین: مشارکت متقابل – اخبار تاجیکستان

بیش از 2100 سال پیش در چانگ آن – پایتخت سلسله هان چین – ژانگ کیان، کارمند دربار در حال جمع‌آوری وسایل بود. او به تازگی به مأموریتی فرستاده شده بود تا حسن نیت امپراتور را به منطقه غرب چین برساند. او با خود فکر کرد: “این یک سفر سخت و طولانی خواهد بود.” اما او نمی دانست که این خیلی بیشتر از این خواهد بود. اودیسه خائنانه 13 ساله او، همانطور که معلوم شد، پیشروی جاده ابریشم بود و قرن ها مبادلات پر جنب و جوش بین چینی ها و مردم آسیای مرکزی را آغاز کرد.

سی و دو سال پیش، پنج کشور آسیای مرکزی استقلال یافتند. از آن زمان، آسیای مرکزی به داشتن شرکای مشتاق ادامه داده است. اخیراً، ایالات متحده و اتحادیه اروپا هر دو حملات افسونگری را با ابتکارات بزرگ آغاز کرده اند و به فرصت ها در این منطقه امیدوار کننده و از نظر استراتژیک مهم چشم دوخته اند.

چین برجسته است. این کشور با هر پنج کشور آسیای مرکزی یا C5 مشارکت استراتژیک جامعی برقرار کرده است. ابتکار کمربند و جاده در حال ایجاد تغییرات مثبت در منطقه است. و افتتاحیه اجلاس آسیای مرکزی و چین به زودی در شیان، شهری که ژانگ کیان دو هزار سال پیش مأموریت خود را در آسیای مرکزی از آنجا آغاز کرد، افتتاح خواهد شد.

انگور ترش به طور طبیعی وجود دارد. تئوری هایی در مورد مشارکت های نابرابر و نفوذ نابجای ژئوپلیتیکی تدوین شده است. اما در برابر تاریخ و واقعیت آب نمی خورند.

پس از پایان جنگ سرد، با بررسی مجدد سیاست اتکای شدید به یک شریک واحد، کشورهای تازه استقلال یافته آسیای مرکزی مشتاق بی طرفی و تنوع در تعامل خود با جهان بودند. چین، یک همسایه نزدیک با سابقه دوستی طولانی، دقیقاً در آن جای می گیرد.

در هفته اول ژانویه 1992، چین جزو اولین کشورهایی بود که با این پنج کشور روابط دیپلماتیک برقرار کرد. دو طرف با حسن همجواری و حسن نیت مسائل مرزی خود را به طور کامل حل و فصل کردند. هم برای چین و هم برای آسیای مرکزی، ایمن سازی مرز مشترک بیش از 3300 کیلومتر برای امنیت ملی و برنامه ریزی اقتصادی حیاتی است. برای هر دو به همان اندازه ضروری است که همسایگی را از شر تهدیدهای همیشگی تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی خلاص کنند.

این امر منجر به ایجاد سازمان همکاری شانگهای (SCO) و نشست های وزیران کشورهای همسایه افغانستان شد. کشورهای عضو، که از تاریخ خود می‌دانستند که تسلط سیاسی/نظامی نسخه‌ای برای فاجعه است، مطمئن شدند که این ترتیبات از برابری، منافع متقابل، مشورت و احترام به تنوع حمایت می‌کنند.

به عنوان کشورهای در حال توسعه، C5 و چین الهام بخش قوی برای بهبود زندگی مردم خود هستند. آنها تشخیص می دهند که تنها در توسعه می توانند راه حلی پایدار برای چالش های امنیتی بیابند. در سپتامبر 2013، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای اولین بار در قزاقستان پیشنهاد کرد که ممکن است ایده خوبی باشد که به طور مشترک یک کمربند اقتصادی در امتداد جاده ابریشم باستانی ترسیم کنیم. همراه با احیای جاده ابریشم دریایی یک ماه بعد، این به BRI معروف شد.

تاجیکستان اولین کشور C5 بود که اسناد همکاری BRI را با چین امضا کرد، اقدامی که به زودی توسط چهار کشور دیگر دنبال شد. آنها ده سال بعد به شراکت متعهد باقی می مانند.

BRI کار می کند زیرا یک فرآیند باز است. در هر مرحله از راه، شرکا در مورد جزئیات صحبت می کنند و بر اساس نقشه راه مورد توافق خود عمل می کنند. مالکیت را به کسانی می دهد که در آن شرکت می کنند. باز هم روحیه برابری و سود متقابل.

علاوه بر این، تحویل BRI. این کشور پروژه های زیرساختی بزرگی مانند خط لوله گاز طبیعی چین – آسیای مرکزی، بزرگراه چین – قرقیزستان – ازبکستان و تونل قمچیق را می سازد. این تجارت دو طرفه را در سال 2022 به رکورد 70000 میلیون دلار آمریکا می رساند که از 460 میلیون دلار در سال 1992 افزایش یافته است. در طول کووید، این یک راه نجات برای لوازم ضروری بود.

اما اگر عمیق‌تر نگاه کنید، ریشه‌های همکاری پر رونق فرهنگی است. آسیای مرکزی پیوندی چند جانبه با غرب چین دارد. تبادلات مردمی در سراسر کوه تیانشان، که به نام تنگی تاغ نیز شناخته می شود، از 2000 سال پیش آغاز شد و امروزه بسیار قوی تر است. نمونه اخیر کریستینا گریگوریان از ترکمنستان و فیلم مستند کوتاه او “آواز چین جدید” است که در رسانه های اجتماعی چین منتشر شد. آسیای میانه و چینی ها از ادبیات کلاسیک یکدیگر لذت می برند، برای تولید فیلم و کشف آثار فرهنگی با یکدیگر همکاری می کنند و در برابر کووید و سایر چالش های فراملی محکم با یکدیگر می ایستند.

زمانی که ژانگ کیان، فرستاده چین قصد داشت سفر خود را آغاز کند، شراکتی برابر و کمک متقابل را متصور شد. غارت نیست. نه انقیاد. این چشم انداز جاده ابریشم را که او پیشگام بود تعریف کرد. امروز، همین ارزش آسیای مرکزی و چین را به عنوان دوستان و شرکای نزدیک در کنار هم نگه داشته است. در واقع، اگر کسی بخواهد با مردم سرافراز آسیای مرکزی که مسیر حاکمیت خود را در عصر جدید ترسیم می کنند، تعامل داشته باشد، این تنها رویکرد درست است.

(نویسنده مفسر امور بین الملل مستقر در پکن است.)