آسیای میانه – به عنوان نمونه ای از ساخت و ساز با کیفیت “یک کمربند، یک جاده” – اخبار تاجیکستان

چین و کشورهای آسیای مرکزی به تلاش برای ساخت مشترک “یک کمربند، یک جاده” ادامه خواهند داد.
«سرزمین مادری من، استان شانشی، نقطه شروع جاده ابریشم باستانی است. وقتی اینجا ایستاده‌ام و به تاریخ نگاه می‌کنم، به نظر می‌رسد صدای زنگ شتر را می‌شنوم که در کوه‌ها طنین‌انداز می‌شود و دود چرخان را در صحرا می‌بینم.» در سپتامبر 2013، رئیس‌جمهور چین شی جین پینگ در قزاقستان سخنرانی کرد و مفهوم ساخت مشترک «راه کمربند اقتصادی ابریشم»، آسیای مرکزی زادگاه طرح «یک کمربند، یک جاده» شد. به مدت 10 سال، چین و کشورهای آسیای مرکزی به طور فعال ترکیب استراتژی های توسعه را ترویج می کنند و به نتایج غنی در ساخت و ساز با کیفیت بالا “یک کمربند، یک جاده” دست یافته اند. نشست سران چین و آسیای مرکزی که به زودی در شهر شیان، استان شانشی برگزار می شود، درک متقابل بین طرفین را بیشتر تقویت می کند و همچنین به آنها کمک می کند تا همچنان در ساخت مشترک “یک” پیشگام باشند. کمربند، یک جاده».

آسیای مرکزی منطقه نمونه ای از ساخت و ساز با کیفیت بالا “یک کمربند، یک جاده” است. طرفین به طور فعال ادغام ابتکار یک کمربند، یک جاده با استراتژی های توسعه ملی را ترویج می کنند، همکاری بسیار مؤثر را توسعه می دهند، تعدادی از پروژه های همکاری دوجانبه سودمند و برد-برد را با موفقیت ساختند، یعنی خط لوله نفت چین – قزاقستان، چین – مرکزی. خط لوله گاز آسیا، بزرگراه چین – قرقیزستان – ازبکستان، پارک صنعتی چین – ازبکستان “پنگشنگ”، بزرگراه چین – تاجیکستان – ازبکستان. این پروژه ها منافعی را برای مردم کشورهای منطقه به همراه دارد. ساخت مرکز بین‌المللی همکاری‌های فرامرزی چین و قزاقستان «خورگوس» و پایگاه لجستیکی چین و قزاقستان در لیانیوانگ به پایان رسید و درهای اقیانوس آرام را برای کشورهای آسیای مرکزی باز کرد. تونل راه آهن Angren-Pap در ازبکستان که توسط یک شرکت چینی ساخته شده است، طولانی ترین تونل در آسیای مرکزی است که به تاریخ پایان می دهد، زمانی که مردم محلی مجبور بودند از میان کوه ها سفر کنند یا از طریق کشورهای دیگر سفر کنند. پارک های صنعتی یکی پس از دیگری در آسیای مرکزی ظاهر می شوند، آنها نه تنها شغل ایجاد می کنند و تعداد زیادی از استعدادهای حرفه ای را تربیت می کنند، بلکه به نوسازی و توسعه صنعت محلی نیز کمک می کنند.

توسعه روابط در سطح بالا بین جمهوری خلق چین و کشورهای آسیای مرکزی تضمین سیاسی مهمی برای ساخت مشترک “یک کمربند، یک جاده” است. در طول 10 سال گذشته، رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، بارها از کشورهای آسیای مرکزی بازدید کرده، تعامل نزدیک با رهبران پنج کشور را حفظ کرده و توسعه سریع روابط دوجانبه را ترویج کرده است. در جریان نشست ویدئویی که در ژانویه سال گذشته و به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و پنج کشور آسیای مرکزی برگزار شد، طرفین ایجاد یک جامعه سرنوشت مشترک برای چین و آسیای مرکزی را اعلام کردند. عصر جدیدی در روابط دوجانبه در حال حاضر، جمهوری خلق چین، همراه با کشورهای آسیای مرکزی، قبلاً یک مشارکت استراتژیک جامع ایجاد کرده است و همچنین اسناد همکاری در چارچوب ساخت مشترک “یک کمربند، یک جاده” را امضا کرده است. بر این اساس، ابتکار “یک کمربند، یک جاده” ارائه شده توسط طرف چینی به طور مداوم با سیاست اقتصادی جدید قزاقستان “نورلی ژول” (“مسیر روشن”)، استراتژی توسعه ملی تاجیکستان برای دوره قبل همسو می شود. تا سال 2030، استراتژی توسعه قرقیزستان برای 2018-2040، استراتژی توسعه ازبکستان جدید برای 2022-2026، استراتژی ترکمنستان “احیای جاده ابریشم”.

ارتباط بین مردم یک محتوای مهم و همچنین پایگاه بشردوستانه در ساخت «یک کمربند، یک جاده» است. چین و کشورهای آسیای مرکزی به مدت 10 سال به طور مداوم روابط دوستانه بین مردم را تقویت کرده اند، درک متقابل و دوستی سنتی را عمیق تر کرده اند. احزاب بیش از 60 استان، منطقه و شهر دوقلو ایجاد کرده اند، هر ساله صدها هزار نفر بین کشورها سفر می کنند، محبوبیت “زبان چینی” و “فرهنگ چین” به لطف موسسات و دوره های کنفوسیوس به طور مداوم در حال افزایش است. اولین کارگاه آموزشی لوبان در آسیای مرکزی در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان افتتاح شد، مرکز طب سنتی چینی در قزاقستان، مرکز همکاری کشاورزی چین و آسیای مرکزی و پارک نمایش علوم و فناوری کشاورزی مدرن چین و آسیای مرکزی به طور رسمی افتتاح شد. عملی سازی. علاوه بر این، “برنامه آموزش و پرورش” و “طرح فقرزدایی” در حال اجرا است … دوستی چین و کشورهای آسیای مرکزی که هزاران سال است ادامه دارد، عمیق تر می شود و روابط اجتماعی پایگاه ساخت مشترک «یک کمربند، یک جاده» در حال تقویت است.

نشست چین و آسیای مرکزی انگیزه جدیدی به ساخت و ساز با کیفیت “یک کمربند، یک جاده” خواهد داد. این ابتکار در حال حاضر به موتور مهمی برای ترویج ایجاد جامعه ای با آینده مشترک برای بشر تبدیل شده است، طرفین آماده هستند تا به مشارکت فعال در همکاری در چارچوب ساخت مشترک “یک کمربند، یک جاده” ادامه دهند. “، تحریک تعامل در حوزه تجاری و اقتصادی، صنعت، انرژی و زیرساخت است. ترکمنستان در نظر دارد پیوند راهبرد ملی را با ابتکار یک کمربند، یک جاده، گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی دوجانبه ارتقا دهد… در حال حاضر، تمایل کشورهای آسیای مرکزی به همراه چین برای کار در ساخت و ساز با کیفیت بالا وجود دارد. از یک کمربند، یک جاده حتی قوی تر است. همزمان با تسهیل و گسترش مقیاس سرمایه‌گذاری و تجارت، چین و کشورهای آسیای مرکزی به طور مداوم در حال تعمیق همکاری در زمینه ظرفیت تولید، انرژی، کشاورزی و اقتصاد دیجیتال هستند و از ارتقای موفقیت‌آمیز تعاملات کلیدی، توسعه فعالانه رشد جدید اطمینان می‌دهند. امتیاز در همکاری مشترک و همچنین ایجاد منافع بیشتر برای مردم کشورها.

در شیان، نقطه شروع جاده ابریشم باستانی، چین و کشورهای آسیای مرکزی، بر اساس اجلاس آتی، به تلاش برای ساخت مشترک با کیفیت بالا “یک کمربند، یک جاده” ادامه خواهند داد. کمک های جدید و بزرگ تر به ایجاد یک جامعه نزدیک تر از سرنوشت مشترک بین چین و آسیای مرکزی.