استیو هریس همیشه ریسک کرده است

استیو هریس نوازنده باس و بنیانگذار گروه افسانه ای آیرون میدن است. دوست خوبم از نظر روحی بسیار صمیمی. ما هم سن هستیم، هر دو متولد 1956، به جز من در فوریه و استیو در مارس. اخیراً او تولد داشت و من از صمیم قلب برای دوستی خوشحال شدم.

به دلیل نزدیک بودن به تولدهایمان، اغلب با او شوخی می کردیم که وقتی او به دنیا آمد، من قبلاً با قدرت و اصلی فریاد می زدم، بنابراین من برادر بزرگ راک اند رول هستم. هریس به طور کلی فردی با حس شوخ طبعی شگفت انگیز است که برقراری ارتباط با او بسیار آسان است. ما اغلب در جشنواره ها با او سر و کله می زدیم، در دانلود معروف بریتانیا با هم بودیم. ما دیدگاه های مشابهی در مورد زندگی و موسیقی داریم. و از بسیاری جهات همان مسیر موسیقی. علیرغم اینکه شروع کار موسیقی ما در شرایط اساساً متفاوتی اتفاق افتاد. مال من – در اتحاد جماهیر شوروی، جایی که برای هر رکورد خارجی می توانید زیر مقاله بگیرید. او – در غرب، جایی که دوران راک اند رول آزاد و مستقل متولد شد. اما به نظر می رسد مشکلات بسیار مشابه بودند.

به عنوان مثال، زمانی که ما به موسیقی غربی گوش می‌دادیم، همیشه تحت تاثیر قرار می‌گرفتیم که چگونه طبل تله در آنجا به صدا درآمد – بسیار قوی، همیشه با پژواک و ریورب مشخص. ما می خواستیم در هنگام ضبط به همان جلوه دست پیدا کنیم، بنابراین به این ایده رسیدیم که یک کمربند سرباز چرمی را برداریم، روی آن کلیک کنیم، این صدا را ضبط کنیم، آن را از یک ریورب رد کنیم و آن را در هر ضرب آهنگ در طول آهنگ وارد کنیم. صدا خیلی شبیه بود من یک بار این داستان را به استیو گفتم – او برای مدت طولانی خندید و سپس پاسخ داد که در اولین کنسرت های Iron Maiden، دستگاهی برای حباب های هوا کار می کرد که خود او از یک کتری قدیمی ساخته بود.

در دهه 2000، ما در انگلستان راه های زیادی را متقابل کردیم، من اغلب به جشنواره ها می رفتم تا از دوستان نوازنده ام دیدن کنم. در میخانه های محلی صحبت کردیم، صحبت کردیم، آبجو نوشیدیم. علیرغم تفاوت‌هایی که در فرهنگ‌هایی که در آن بزرگ شدیم، نقاط مشترک شگفت‌آوری داشتیم. استیو گفت که در کودکی آرزوی فوتبالیست شدن را داشت، اما وقتی یک بار راک شنید، همه چیز در زندگی اش زیر و رو شد. داستان من از خیلی جهات شبیه است، فقط من مسیر ورزش را دنبال نکردم، با اینکه در هر فرصتی فوتبال بازی کردم، اما موسیقی کلاسیک. او فارغ التحصیل هنرستان در رشته ارکستر است. اما راک نیز در زندگی من ظاهر شد و متوجه شدم: دیگر نه هنرستانی وجود خواهد داشت و نه ارکستری! والدین من، مانند مادر استیو، در مورد سرگرمی پسرشان نیز شک داشتند. هریس داستان این را تعریف کرد که چگونه یک روز فیلم تازه منتشر شده Black Sabbath Vol. 4 که مادرش را بسیار شوکه کرد. به سادگی، او عصبانی بود و با صدای بلند در مورد کودک “گمشده” ناله می کرد …

نگرش استیو به موسیقی برای من بسیار نزدیک و قابل درک است، نه تنها به عنوان خلاقیت، بلکه به عنوان یک تجارت. او فقط یک نوازنده نیست – او گروه Iron Maiden را ایجاد کرد و برای او همیشه یک پروژه تجاری بود که باید موفق می شد. زمانی که پس از ترک Integral، گروه خود را به نام Index 398 ایجاد کردم، تجربه مشابهی داشتم. این یک تجربه و اصل کار کاملاً متفاوت است. وقتی یک نوازنده هستید، غرق در خلاقیت هستید، انواع ایده ها، که بسیاری از آنها عملی نیستند، و بسیاری بی فایده هستند… اما این به شما امکان می دهد در ابرها پرواز کنید و گاهی اوقات ارتباط خود را با واقعیت از دست بدهید. وقتی متوجه شدید که این پروژه شماست، نوازندگان شما، افرادی که گرد هم آورده اید و مسئولیت آنها را بر عهده دارید، آنگاه همه چیز متفاوت به نظر می رسد. و در اینجا قبلاً – یا با احتیاط ، با قدمهای کوچک ، در مسیر شناخته شده قدم می زنید ، یا با بستن چشمان خود ، به سمت سنگرها می شتابید و چیزی جدید و خود را اختراع می کنید. و آنچه را که بانک نامیده می شود – هم خلاقانه و هم تجاری – می شکنند …

من معتقدم که ریسک پذیری استیو و ایجاد چنین گروه بی نظیر و باورنکردنی مانند Iron Maiden یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ راک جهانی است.

کمک به “ZD”

آیرون میدن یک گروه هوی متال بریتانیایی است که در اوایل دهه 1980 تشکیل شد. یکی از مشهورترین نمایندگان موج جدید هوی متال بریتانیا (NWOBHM) بود و بعدها تأثیر قابل توجهی در توسعه این سبک به طور کلی داشت. موسس گروه، نویسنده اکثر آهنگ ها (اعم از موسیقی و متن) و رهبر دائمی گروه، نوازنده باس استیو هریس است. تحت رهبری او، این گروه با تغییرات قابل توجهی در ترکیب، از اجرا در میخانه های لندن به تورهای جهانی رفت. Iron Maiden بیش از 100 میلیون آلبوم در سراسر جهان فروخته است که چهار آلبوم به رتبه یک و پانزده آلبوم برتر تنها در بریتانیا رسیده است. در سال 2005، موزیسین‌ها در پیاده‌روی مشاهیر راک‌والک هالیوود در لس‌آنجلس، رد دست‌هایشان را روی سیمان به جا گذاشتند.

منتشر شده در روزنامه “Moskovsky Komsomolets” شماره 29009 مورخ 12 آوریل 2023

تیتر روزنامه:
بدون ارکستر! فقط سنگ!