انتشار کتاب جدید معزی نیشاپوری در دوشنبه – اخبار تاجیکستان

کتاب منتخب آثار معزی نیشاپوری در شهر دوشنبه زیر نظر پروفسور عبدونابی ساتورزدا منتشر شد. به گزارش سرويس مطبوعاتي كتابخانه ملي تاجيكستان، گردآورنده كتاب و مولف پيشگفتار، رمضان ميرزويف است.

امیر ابوعبدالله محمد بن عبدالملک معزی نیشاپوری – معروف به امیر معزی – شاعر معروف اواسط قرن یازدهم و نیمه اول قرن دوازدهم. معزی در منابع ادبی و تاریخی یکی از بزرگترین نویسندگان زمان خود به شمار می رود و جایگاه شایسته ای در ادبیات ما دارد. آثار این شاعر عمدتاً در گونه های قصیده و رباعیات سروده شده است.

«می گویند سه شاعر در سه سلسله خوش شانس بودند و چنان مقام بلندی داشتند که مقدر نبود به آن برسد. اینها رودکی – در دولت سامانیان، اونسوری – در زمان محمود و معزی – در زمان سلطان ملکشاه هستند. محمد عوفی، گردآورنده اولین گلچین (تذکر) اشعار فارسی که از قدیم الایام برای ما شناخته شده است، گفت: این سه شاعر حامل لقب افتخاری شاعر تزار شدند و هر یک در خدمت سلسله های مختلف بودند. .

این کتاب شامل بیوگرافی شاعر و اشعار منتخب اوست. مخاطب این کتاب پیش از هر چیز متخصصان رشته زبان شناسی و نیز طیف وسیعی از ستایشگران شعر کلاسیک تاجیک-فارسی مشهور جهان است.