اکسپدیشن ویژه متخصصان و دانشمندان جوان کشورهای آسیای مرکزی آغاز شد – اخبار تاجیکستان

در 25 آوریل 2023، اکسپدیشن برای متخصصان و دانشمندان جوان از کشورهای آسیای مرکزی آغاز شد. این اکسپدیشن کار خود را با بازدید از موزه و قبرستان کشتی ها در شهر میناک جمهوری ازبکستان آغاز کرد و با بازدید از جریان رودخانه در کوه های بلند جمهوری تاجیکستان به پایان می رسد. این را مرکز مطبوعاتی صندوق بین المللی نجات دریای آرال گزارش داد.

این اکسپدیشن توسط کمیته اجرایی IFAS با حمایت برنامه منطقه ای USAID در زمینه منابع آب و محیط زیست بر اساس تصمیم هیئت IFAS مورخ 28 نوامبر 2022 به منظور ارتقای همکاری های منطقه ای با آشنایی دانشمندان و متخصصان جوان سازماندهی شد. در آسیای مرکزی با وضعیت زیست محیطی، اجتماعی و مدیریت آب و همچنین پیامدهای تأثیر منفی خشک شدن دریای آرال و تغییرات آب و هوایی در منطقه.

هدف این سفر آشنایی و کسب اطلاعات و همچنین دانش جدید در مورد فعالیت های ساختارهای مدیریت آب و بهره برداری از تاسیسات است. در این اکسپدیشن دانشمندان و متخصصان جوان در بخش های آب، انرژی، محیط زیست کشورهای آسیای مرکزی، نمایندگان کمیته اجرایی IFAS و همچنین عکاسان و خبرنگاران حضور دارند که به لطف مطالب دریافتی، یک محصول رسانه ای جالب ایجاد خواهند کرد.

این اکسپدیشن 12 روز به طول خواهد انجامید و در این مدت شرکت کنندگان از ایستگاه های سنجش، کانال ها، مخازن، ایستگاه های پمپاژ و سایر آب های واقع در قلمرو سه کشور حوزه آمودریا (جمهوری ازبکستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان) بازدید خواهند کرد. تاجیکستان) توجه به این نکته حائز اهمیت است که این اکسپدیشن فرصتی را برای دانشمندان و متخصصان جوان فراهم می کند تا با فعالیت های جاری با هدف اطمینان از استفاده منطقی و کارآمد از منابع آب آشنا شوند.

جمع بندی این سفر در یک میز گرد در پایتخت تاجیکستان – شهر دوشنبه برگزار می شود.