بازدید امامعلی رحمان از مزرعه دخکان به نام «بوبوی علیمردون» در منطقه شهریتوس – اخبار تاجیکستان

امامعلی رحمان با فعالیت های مزرعه دخکان “بوبوی علیمردون” آشنا شد و از نمایشگاه محصولات کشاورزی بازدید کرد.

این مزرعه در زمینی به مساحت 4.10 هکتار سازماندهی شده است که در آن محصولات مختلف کشت می شود. ساکنان سخت کوش مزرعه در زمینی به مساحت 2.4 هکتار، سیب زمینی در 10 جریب، پیاز در 30 جریب، گوجه فرنگی در 25 جریب، کدو در 40 جریب و گندم در 65 جریب زمین دیگر کشت کردند.

این روزها مدیران کسب و کار مشغول جمع آوری گندم، خربزه، سیب زمینی و پیاز هستند. فرهنگ استفاده از اراضی در این منطقه نیز مانند سایر نقاط منطقه کشاورزی شهریتوس در سطح بالایی برقرار است.

وضعیت برداشت پیاز در مزرعه دخکان نشان داد که جامعه کارگری امسال بین 500 تا 700 سنتر محصول دارد. این شاخص ها در منطقه رضایت بخش است، تاکنون 360 تن پیاز زودرس از قلمرو جاموات روستایی منطقه شاخریتوس به خارج از کشور صادر شده است.

پرورش سیب زمینی نیز در منطقه توسعه یافته است و سهامداران مزرعه با کشت این نوع سبزیجات تلاش می کنند تا در تامین امنیت غذایی کشور سهیم باشند. به گفته کارشناسان، هر هکتار زمین برای سیب زمینی در مزرعه تا 200 سنتر محصول می دهد.

برداشت گندم نیز از همان روز در مزرعه دخکان به نام «بوبوی علیمردون» آغاز شد و با توجه به رشد خوب این محصول، میزان برداشت کشاورزان 60 سنت است.

با آغاز برداشت خربزه و کدو، ساکنان زحمتکش مزرعه قصد دارند تا 300 سانت خربزه و هندوانه زودرس پرورش دهند. تولید مزرعه برای پاسخگویی به نیازهای بازار مصرف طراحی شده است.

امامعلی رحمان رئیس دولت تاجیکستان در جریان آشنایی با تجربه استفاده از زمین در مزرعه دهکان به نام “بوبوی علیمردون” از کار دهکانان بسیار قدردانی کرد و به مدیران بازرگانی دستور داد تا کاشت مجدد این کار را انجام دهند. اقدام مهم ارضی به موقع و به طور کلی استفاده از منابع طبیعی برای اهداف مورد نظر اعم از آب و زمین.

همچنین نمایشگاهی از محصولات کشاورزی هر شش جموت و آبادی روستایی منطقه شاخریتوس در محوطه مزرعه برپا شد. در بخشی از این اقدام، دستاوردهای دهکان منطقه از قبیل غلات، سبزی، خربزه، حبوبات و میوه ها به نمایش گذاشته شد.