“بازیگر باید به زیبایی برود”: نینا ایوانووا از “چشمه در خیابان زارعنا” 60 سال پنهان شد

یکی از خوانندگان ما التماس می کرد که بازیگر مورد علاقه خود را پیدا کند تا یک دسته گل رز قرمز به او بدهد. در آن سال ، “Moskovsky Komsomolets” خواسته های عزیز مسکو را برآورده کرد ، این یک پروژه در مقیاس بزرگ بود ، هر کسی می توانست با روزنامه ما تماس بگیرد یا از رویای گرامی خود بگوید.

بیشتر رویاها ، مادی ترین ، پیش پا افتاده ترین و عملی ترین رویاها بودند. چیزی برای خود عزیزان. و فقط یک پیرمرد خواست تا یک بازیگر-اسطوره ، بازیگر-رویا پیدا کند. چیزی که از جوانی به یاد داشت. با چشمان درخشان و حلقه نافرمانی که بر پیشانی می افتد – نینا ایوانف.

در ابتدا ساده ترین راه را طی کردیم: تصمیم گرفتیم از طریق گواهی شهر به دنبال آن بگردیم.

همانطور که مشخص شد ، در سال 2006 ، 273 نینا ایوانوف در پایتخت کشور ما زندگی می کردند.

نineه نام مستعار مناسبی داشت – جورجیوونا.

سال تولد سه نفر از آنها – 1934 – به سال مورد نظر نزدیک شد.

اما یکی از ایوانف ها به عنوان یک زن فروشنده کار می کرد و هرگز حرفه خود را تغییر نداد. دیگری در حومه شهر زندگی می کرد.

و سومین پرستار منظم است.

آیا هر سه توسط هستند؟

بنابراین ، شاید سعی کنید نینا ایوانووا را از طریق محیط سینما پیدا کنید؟ در اینجا لیستی از فیلم هایی که این بازیگر در آنها بازی کرده است آورده شده است: “روزی روزگاری دختری وجود داشت” ، “زن کیف” ، “زندگی آسان” ، “بیماری خاکستری”.

… بایگانی استودیوی فیلم گورکی. اطلاعات صفر

طبق سوابق حسابداری موسفیلم که چهل سال در آن قفل نگه داشته شده بود ، سرانجام آدرس قدیمی به ما داده شد. اما هیچ کس مدتها روی آن زندگی نکرد.

آتش سوزی در بایگانی استودیوی فیلم اودسا ، جایی که Vesna در آن فیلمبرداری شد ، رخ داد و همه اسناد سوخته است …

همه چیز نشان می داد که جستجوی ما نتیجه ای نخواهد داشت و اگر ما روزنامه نگاران بدبین به سرنوشت ایمان داشتیم ، مطمئناً عقب نشینی می کردیم و تصمیم می گرفتیم که احتمالاً تصادفی نبوده است. اگر شخصی نمی خواهد در مورد او شناخته شود ، مطمئناً در یک شهر بزرگ گم خواهد شد. علاوه بر این ، با همان نام و نام خانوادگی – نینا ایوانووا. در مزرعه به دنبال باد باشید …

حتی کارگردان ، مارلن خوتسیف ، که هنوز زنده بود ، چیزی در مورد قهرمان اصلی غزل خود ، که با نگاهش 30 میلیون نفر از مردم اتحاد جماهیر شوروی را دیوانه کرده بود ، چیزی نشنیده بود – همین تعداد تماشاگران بهار را در سال اول انتشار تماشا کردند.

با این فیلم ، نینا جورجیوانا نیمی از جهان را سفر کرده و جوایز زیادی دریافت کرده است. در سال 1958 ، در جشنواره جوانان و دانشجویان در مسکو ، به او مدال برنز اهدا شد.

– نینا ایوانوا؟ مگر او مرده است؟ – بازیگران قدیمی با شنیدن این نام فراموش شده از مدت ها قبل متحیر شدند. – دنیای ما آنقدر کوچک است که اگر هنوز در جایی چشمک می زد ، مطمئناً ظاهر می شد. اما بلافاصله پس از پیروزی ، نینا ایوانووا به سادگی ناپدید شد.

چرا؟ چه اتفاقی در زندگی “تاتیانا سرگنا” افتاد که چه رازی در پشت خروج ناگهانی او از صفحه نمایش در اوج محبوبیت نهفته است؟ تاکنون این رمز و راز میلیون ها بیننده را که فیلم برای آنها هنوز هم فرقه باقی مانده تعقیب می کند …

نینا بازی در فیلم ها را از ده سالگی آغاز کرد. در فیلم نظامی “روزگاری دختری بود” در سال 44 او در نقش نستیا بازی کرد. ناتاشا زاشچیپینای پنج ساله شریک زندگی او شد.

این نوار در مورد کودکان لنینگراد بود که قحطی وحشتناکی و مرگ عزیزان را پشت سر گذاشتند. مدیران Lenfilm قهرمانان کمی – Nastya و Katya – را در مسکو پیدا کردند.

عمه ام به همراه نینا ایوانوا به تیراندازی رفت. اقوام می ترسیدند که به دلیل فیلم ، این دختر مجبور شود به مدرسه برسد.

اما او همیشه خیلی خوب درس می خواند. بزرگترین خواهر از چهار خواهر ایوانف. مسئول ترین و زیباترین

نینا فکر نمی کرد سرنوشت بیشتر خود را با سینما پیوند دهد ، او وارد دانشکده پزشکی شد. اما در سن 20 سالگی ، یک دانش آموز آشنا از VGIK از او دعوت کرد تا در فیلم کوتاه فارغ التحصیلی خود بازی کند. در آنجا بود که خوتسیف به طور تصادفی متوجه او شد و او را به نقش تانیا لوچنکو ، معلم مدرسه ای برای جوانان کار دعوت کرد …

یک تصویر ساده در مورد مردم عادی ، احساسات ساده و از این قبیل قابل درک. و در عین حال دستیابی به موفقیت ، کشف ، وحی. زمان آنها را انتخاب کرد – پسران و دختران عادی “از شهر ما” ، قهرمانان جدید فیلم ذوب.

– اعضای گروه فیلمبرداری گفتند – نیکولای ریبنیکوف ، سازنده فولاد “ساشا ساوچنکو” با بچه های محلی به باشگاه کارخانه رفت. – کبوترهای محلی با تعقیب سیسار ، سوت زدن را به او آموختند. و او مانند یک استاد واقعی با فلز سر و کار داشت. ما شنیدیم که در سنین پیری ، این بازیگر حتی از همسرش آلا لاریونوا خواست که او را در یک کلاه ایمنی به خاک بسپارد.

– ما دوست بودیم ، خواب دیدیم ، امیدوار بودیم. کولیا ریبنیکوف ، من هم ، به سختی 24 ساله بود – به یاد می آورد گنادی یوکتین ، بازیگری که نقش یک مهندس جوان را بازی می کرد. – این کار کل اعضای فیلم را جمع کرد – از شخصیت اصلی گرفته تا روشنگر. همه معتقد بودند که فردایی عالی و شگفت آور در انتظار اوست. و من نینا ایوانووا را به یاد می آورم … او کوچکترین ما بود ، دختری باز و شاد.

“ساشا ساوچنکو” با اشاره به “معلم زبان روسی تاتیانا سرگئوا که در اطراف کارگاه سرگردان است” با سر اشاره می کند: “ببین ، من به تو آمدم”.

– بله ، او اصلاً برای من مناسب نیست ، – برگشت و ماسک آهنی فولاد ساز را روی چشمانش کشید.

آهنگی که به عنوان یک لایت موتیف به نظر می رسید به گوش مردم رسید. “و در اینجا ، در این چهارراه ، من خودم را با عشق ملاقات کردم ،” آنها هنوز در جشن های جشن آواز می خوانند.

– تاتیانا سرگئووا در “بهار” بسیار زیبا بود زیرا دوربین با چشمهای شیفته اپراتور Radomir Vasilevsky به او نگاه می کرد ، – سازندگان تصویر به یاد می آورند. – این دو آنقدر جذب یکدیگر شده بودند ، به نظر می رسید نماد تجدید سینمای ما هستند.

همانطور که انتظار می رفت ، “بهار” با یک عروسی به پایان رسید.

نه در فیلم ها – در زندگی. به خاطر اپراتور محبوب خود Radomir Vasilevsky اولین خانواده خود را ترک کرد و برای زندگی در اودسا نقل مکان کرد.

– رادیک و نینا مانند قهرمانان فیلم در خانه ای جدید تمیز و روشن مستقر شدند. ما همسایه های راه پله بودیم ، – وادیم کوسترومنکو ، مدیر موزه استودیوی فیلم اودسا را ​​به یاد می آورد. – یک بار که به دیدار می آیم: نینا ، دستهایش مثل پرنده دراز کشیده ، روی زمین دراز کشیده و رادیک با گچ شکل خود را ترسیم می کند. “من برای همسرم لباس خواب مد می دوزم!” من به یاد می آورم که من حتی به رابطه آنها غبطه می خوردم ، آنها چنین سبکی بهاری داشتند. رادیک هوشمند و خندان ، نینوکا آفتابی …

به نظر می رسید که بعد از “بهار” همه راه ها برای او باز شده است. نامه ها در کیسه ها بود. اعضا و زندانیان کومسومول ، ساکنان خاور دور و کولیما ، تهدید کردند که به ملاقات می آیند و ازدواج می کنند. آنها فقط چه کسی را دوست داشتند؟ تصویر صفحه یا زن واقعی؟

نمی توانید در برابر جذابیت جوانی در حرفه بازیگری مقاومت کنید. زیبا به دنیا نیایید! زمان معلم عاشقانه خیلی زود از سینما گذشت.

البته بعداً این بازیگر زن بیش از یک بار به سینما دعوت شد. اما همه نقش های بعدی به آن نقش ستاره ای نرسیدند. کارشناسان معتقد بودند که نبود مدرسه مقصر است – پس از همه ، نینا ایوانووا یک بازیگر حرفه ای نبود.

سالها بعد ، او در اپیزودی از فیلم دیگری بر روی صفحه نمایش چشمک زد و یک نکته خوشحال کننده را در “بیضایی” فیلم “بهار در خیابان زارعنا نیا” قرار داد که پایان آن همچنان باز بود.

– من لوچنکو نیستم ، من ساوچنکو هستم ، – قهرمان نینا ایوانووا با افتخار در جلسه فارغ التحصیلان در فیلم زندگی آسان می گوید. مخاطبان شوروی آرام آرام آهی کشیدند ، این بدان معناست که قهرمانان محبوب آنها بالاخره ازدواج کردند! اما در زندگی همه چیز خیلی زیبا تمام نشد. تمام نقش های دیگر ایوانوا باعث انبوه منتقدان سینما شد ، آنها از او انتظار “تاتیانا سرگئیونا” جدید را داشتند اما منتظر نمانیدند. “س ofالات سینما” ، “فرهنگ شوروی” … “N. Ivanova با ترسو جلوی دوربین حرکت می کند و کلمات نقش را با ترسو تلفظ می کند.” “شخصیت ایوانوا گم شده است. قهرمان او فقط عمومی ترین و مثبت ترین ویژگی ها را دارد. ” “حتی یک بازیگر زن درخشان نیز از پس این کار بر نمی آمد. اما کارگردان نبوغ را پیدا نکرد. او ایوانووا جوان و کم تجربه را گرفت. “

و این تنها بخشی از مقالات است. به احتمال زیاد ، آنها نینا را به همان شوک فرو بردند. با این حال ، همانطور که مشخص شد ، این دلیل اصلی ، اما نه تنها فرار از سینما ، گم شدن ، فراموش کردن بود …

گنادی یوختین ، بازیگر ، به یاد می آورد: “من می دانم که نینا ایوانووا تصمیم گرفت حرفه ما را به طور كاملاً مستقل ترك كند ، كه برای زنان بازیگر زن بسیار نادر است و برای آنها آسان نیست.” – هنگام جشن سالگرد “بهار” ، من با نینا تماس گرفتم ، اما مکالمه طولانی صورت نگرفت. افسوس ، زندگی ما را تغییر داده است …

فقط طبیعت های معدود و قدرتمندی قادر به عبور از همه چیز و ناپدید شدن ، ریشه کن کردن گذشته ، زندگی را از نو آغاز می کنند ، با یک تخته سنگ تمیز ، با یک پوشش پزشکی سفید.

آدرس ، حلقه آشنایان ، همه موارد به جز نام را تغییر دهید.

– من تاتیانا سرگئوونا نیستم ، من شخص دیگری هستم. نمی خواهم به گذشته برگردم. من نمی خواهم شما آن را به هم بزنید. مرا تنها بگذار ، – نینا جورجیونا به اولین تماس “MK” و درخواست ملاقات قاطعانه پاسخ داد و تلفن را قطع کرد.

در اواسط دهه 60 ، او به طور غیر منتظره از اودسا بازگشت و به عنوان دستیار کارگردان در استودیوی گورکی استخدام شد.

یکی او فرزندی نداشت.

– Radik Vasilevsky دو بار دیگر ازدواج کرد. شاید این فاجعه او و نینا بود که خانواده ای پرجمعیت و صمیمی نتوانستند از پس آن برآیند؟ وادیم کوسترومنکو ، مدیر موزه استودیوی فیلم اودسا ، به یاد می آورد که همه چیز به خواسته های ما بستگی ندارد. – رادیک با ترک فیلمبرداران و تبدیل شدن به یک کارگردان کودک ، مالیخولیای خود را غرق کرد ، فیلم های بسیار خوبی ساخت: “4: 0 به نفع Tanechka” ، “Dubravka” ، “چراغ های شمالی را روشن کنید” …

.. و با این حال مجبور شدیم او را پیدا کنیم تا آرزوی خواننده را برآورده کنیم. روزنامه نگار تلویزیونی رومن پوبدینسکی در این زمینه به ما کمک کرد.

وی گفت: “من در آگوست 2001 به طور تصادفی با نینا ایوانوا آشنا شدم.” – این اتفاق افتاد که من در حال انجام یک سری برنامه ها در مورد نام های فراموش شده بودم و به طور معجزه آسایی آدرس او را پیدا کردم. نینا ایوانووا قطعاً از تیراندازی امتناع ورزید ، از هر گونه کمکی ، مایل به شنیدن مصاحبه نبود. ما به طور خلاصه ، نزدیک مترو گپ زدیم. زنی موی سفید و لباس متواضع و چهره ای ناآشنا پیش من آمد و پنج دقیقه صحبت کرد. او با خواهرش زندگی می کند. بازنشستگی صنفی بازیگری وی بسیار ناچیز است. “بسیاری از هنرمندان فراموش شده مانند من وجود دارند. و بنابراین شما نباید من را جدا کنید. من به چه چیزی مشهور هستم؟ ” – نگاهش خیلی غم انگیز بود. دیگر چیزی از تاتیانا سرگئوونا بهار سابق باقی نمانده است – چیزی نیست ، می دانید؟ آنقدر درد داشت که چشمهایم را دور کردم …

… Prospekt میرا. خانه “آهنگساز” در پشت حیاط. آرامش و سکوت. گویی در مرکز پایتخت نیست. اما فقط چند ده متر پیاده روی خواهید کرد و در همان جا داستان افسانه ای ویترین مغازه های سال نو شما را صدا می کند.

نینا جورجیوانا ایوانوا ، که توسط هیچ کس شناخته نشده است ، در اینجا زندگی می کرد. من هرگز به کسی نگفتم که این او بود که “همان ایوانوا” بود. و با این حال همه در مورد آن می دانستند.

هم خانه های او. بیمارانی که وی از آنها مراقبت می کرد.

در حالی که می توانست ، نینا جورجیوانا به عنوان پرستار در بیمارستانی در نزدیکی VDNKh کار می کرد. در سخت ترین ، بخش سرطان شناسی.

– به خواننده خود بگویید که من زنده ام. اما من زندگی متفاوتی دارم. و هیچ ارتباطی با سینما ندارد. نمی خواهم کسی را ناامید کنم. من گلهایش را نمی خواهم. من تاتیانا سرگئوونا نیستم و دیگر 21 سال سن ندارم ، مانند آن زمان ، من یک شخص کاملاً متفاوت هستم. بنابراین بگذارید این گلهای رز در تحریریه شما پژمرده شوند …

شما حتی نمی توانید تصور کنید که چه مقدار نیرو و انگیزه ترغیب ما باید استفاده کنیم تا خواهرش اولگا جورجیوونا برای دسته گل ارائه شده پایین بیاید – آرزوهای عزیز باید برآورده شود.

گفتگوی ما با نینا ایوانوا نیز انجام شد ، اما کوتاه و غم انگیز بود ، بازیگر پیر عکس خود را نداد ، نمی خواست توسط دیگری دیده شود: – او سینما را ترک کرد زیرا آنها فیلمبرداری را متوقف کردند.

– دیگر هیچ کس به نسل من احتیاج ندارد. بسیاری از دوستانم درگذشتند ، آنها در فقر بودند ، من مخصوصاً برای اپراتورها متاسف شدم ، آنها اولین کسی بودند که رنج می بردند ، – گفت نینا جورجیوونا. – و حالا – چه بگویم ، من دیگر در سنی نیستم که بتوانم چین و چروک هایم را نشان دهم و درباره خودم صحبت کنم. من به هیچ افتخاری احتیاج ندارم یک بازیگر را باید در جوانی به یاد آورد. بازیگر زن باید به زیبایی برود …

همه افراد در خانه می دانستند که نینا جورجیوانا چگونه از خانواده ، خواهران کوچکتر و برادرزاده هایش مراقبت می کند. آنها تنها کسانی بودند که او باقی مانده بود. او بسیار تنها بود ، اما با قلبی بزرگ. او همیشه مراقب شخصی بود. من برای سگها و گربه های ولگرد استخوان خریدم. نمی توانستم از کنار ضعیف و بیمار رد شوم. من به همه همسایگان آمپول زدم و هرگز قدردانی نکردم. و آنها با پشتکار وانمود کردند که تانیا لوچنکو-ساوچنکو را در خود نمی شناسند.

نینا جورجیوانا دوست نداشت گذشته بازیگری خود را در مقابل غریبه ها به یاد بیاورد ، اما هنگامی که با خواهرش تنها بود ، اغلب در مورد آن روزها و کسانی که سرنوشت آنها را دور هم جمع می کرد صحبت می کرد.

اتفاقاً ، او هرگز یک بار فیلم مشهور او را تماشا نکرد. وقتی او را وارد برنامه کردند ، او فقط تلویزیون را خاموش کرد. و با بازیگر نیکولای ریبنیکوف – عاشق ساشا ساوچنکو – پس از فیلمبرداری دیگر هرگز ندیدم.

اتحادیه سینماگران در بیانیه ای گفت: “در اول دسامبر سال 2020 ، در سن 87 سالگی پس از یک بیماری طولانی ، یک بازیگر فوق العاده سینما ، کارگردان ، نینا جورجیوا ایوانوا درگذشت.”

خداحافظی با این بازیگر زن در 4 دسامبر در سردخانه بیمارستان شماره 59 انجام می شود.