بوریس بلنکی: امروز به وضوح می بینیم که نیروهایی وجود دارند که می خواهند روسیه را تجزیه کنند

اگر «پرنسس توراندوت» یک کلاسیک تئاتر است، «توراندوت بلورین» یک کلاسیک درجه یک است. 32 سال پیش، جایزه‌ای با این نام در روسیه جدید ظاهر شد و مانند بسیاری دیگر به فراموشی سپرده نشد، بلکه ماندگار شد و در ذهن ماندگار شد که خوانا و بی سن است. مردی که توراندوت ساخته شده از کریستال و سایر پروژه های درخشان را اختراع کرد، بوریس بلنکی، سالگرد خود را جشن می گیرد.

بوریس بلنکی فیلسوف و کارگردان تلویزیونی با تحصیلات است. اما در اواخر دهه 80 ، او به نوعی به ارائه جایزه حرفه ای STD رسید و او با روتین خود و این واقعیت که فرم تفاوت زیادی با جلسات مهمانی یا کامسومول نداشت او را تحت تأثیر قرار داد.

بوریس پتروویچ به یاد می آورد – هنوز هیچ اشاره ای به “ماسک طلایی” نشده است، اما من ایده ساختن یک جایزه تئاتر مسکو را داشتم. – اما بعد به من گفتند که در حد جایزه نیست، باید کشور را بالا ببریم. سپس مریض شدم ، اما به نوعی ورا کوزمینچینا واسیلیوا زنگ زد: “ما واقعاً به یک جایزه نیاز داریم ، لطفاً ایده خود را رها نکنید” – و فکر کردم که این انگیزه ای برای بهبودی است.

– چرا نام واختانگف را برای جایزه انتخاب کردید؟

– چون واختانگف معتقد بود که تئاتر تعطیل است. و بنابراین تعطیلات ما به نام “کریستال توراندوت” متولد شد. در آن زمان نویسندگان آناتولی پریستاوکین و یوری چرنیچنکو، بالرین اکاترینا ماکسیموا و پیانیست نیکولای پتروف را به هیئت داوران فراخواندم. در جلسات تا حد صدا با هم بحث می کردند، اما اصل همیشه همین بود: «ما موافقیم». دیگر چنین افرادی وجود ندارند: آنها پرواز را از عقاب ها یاد گرفته اند، نه از گنجشک ها… ما اولین مراسم جایزه را در تالار ستون ها در 29 می 1991 در اتحاد جماهیر شوروی برگزار کردیم. البته اولین برنده جایزه یولیا بوریسوا بود.

– هر سال “توراندوت” نتایج را خلاصه می کند، نام های جدیدی را کشف می کند، از استادان تجلیل می کند. آیا شاهزاده خانم شما تا به حال اشتباه کرده است؟

کسانی بودند که من هنوز در مقابلشان شرمنده ام. به عنوان مثال، ماریا ولادیمیروا میرونوا – او رویای دریافت “توراندوت” را در سر می پروراند، “قزاق ها” را برای من فرستاد، اما چیزی با من تداخل داشت، من نمی فهمم چه چیزی. حالا فکر می کنم: “من چه احمقی هستم، چرا استراحت کردم؟” یک ماشین زمان وجود خواهد داشت … اما این اشتباه قابل اصلاح نیست. شما نمی توانید آن را پس از مرگ بدهید.

– آیا توراندوت شما از تحریم ها آسیب دیده است؟ از این گذشته، شیشه‌گرهای چک دیگر نمی‌توانند از کریستال مجسمه‌سازی کنند.

– در واقع، سال گذشته چک هایی که مجسمه سازی کردند هشدار دادند که دیگر نمی توانند این کار را انجام دهند. و اکنون من یک مجسمه از ما سفارش می دهم، در گوس-خرستالنی.

“Turandot” جدید از کریستال خالص ساخته شده است، اندازه کمی کوچکتر است، اما، مانند قدیمی، 3-4 کیلوگرم وزن دارد.

“توراندوت” شروع به تنظیم “توپ کریستال” خود کرد و به مدت 12 سال یولیا بوریسوا، اینا چوریکووا، والنتین گافت، ولادیمیر زلدین، میخائیل ژوانتسکی، مارک زاخاروف قهرمانان آن شدند. این آتلانتیس تئاتری است!

خب، حالا توراندوت به فستیوال جدیدی فکر می کند. امروز ما به وضوح می بینیم که نیروهایی وجود دارند که می خواهند روسیه را تجزیه کنند، روسیه را خونریزی کنند، اما یک بحث غیرقابل انکار در این کشور وجود دارد – چند ملیتی. نه مهاجران در این سرزمین زندگی می کنند، بلکه افرادی که با سرزمین، فرهنگ و زبان خود بخشی از امپراتوری شده اند. یک مثال واضح ولادیکاوکاز است: آلان های آزاد همان روس ها هستند که ساکنان ایوانوو هستند. و اگر کسی بخواهد بین یک قفقازی و یک بافنده ایوانوو دعوا کند، به راحتی می تواند این کار را انجام دهد. و ما فقط باید برای درک مشترک تلاش کنیم که قدرت ما در وحدت است.

چنین گیاه زیبایی وجود دارد که معمولاً “ریشه قرمز” نامیده می شود. این بوته ای 50 سانتی متری است که از هیچ باد دنیا نمی ترسد، زیرا ریشه آن پنج متر عمق دارد. خرس ها وقتی بعد از خواب زمستانی از خواب بیدار می شوند، اول از همه به دنبال ریشه قرمز می گردند. تنتور حاصل از آن تا 40 سال جوان می شود! فقط می خواهم بگویم وقتی ریشه ها وجود دارد، فردی با کوچکترین خطری نمی خواهد به قزاقستان یا جای دیگری برود. نکته اصلی این است که مردم بفهمند: یک کشور وجود دارد، یک وطن وجود دارد و تعداد زیادی ملت و ملیت در این کشور زندگی می کنند که مانند یک خانواده واحد هستند. و اگر بدون هیچ گونه عوام فریبی از سوی کشیش ها و خاخام ها درخواست شود، خبلا گرزماوا به سادگی روی صحنه بیاید و یک آهنگ روسی بخواند، ولادیمیر ماتورین یک آهنگ قفقازی، و دنیس ماتسویف یک ملودی یهودی را بنوازد، و هر چیز دیگری از همان اصل پیروی کند، آنگاه خواهد بود. قدرتمند باشد