تاجیکستان و قرقیزستان در صدد اتمام زود هنگام توصیف مرز ایالتی تاجیکستان و قرقیزستان – اوستا هستند

تاجیکستان و قرقیزستان در صدد اتمام زود هنگام توصیف مرز ایالت تاجیکستان و قرقیزستان هستند

20 نوامبر 2020 ، ساعت 13:01

01اوستا. Tj | 20.11.2020 | به عنوان بخشی از یک سفر کاری به تاجیکستان ، وزیر امور خارجه قرقیزستان روسلان کازاکبایف با معاون نخست وزیر جمهوری تاتارستان ، رئیس بخش تاجیکستان کمیسیون های بین دولتی برای بررسی جامع مسائل دو جانبه و تعیین مرز و مرزبندی مرزهای دولتی دیدار کرد

ر.کازاکبایف به طور خلاصه در مورد روند سیاسی سیاسی در این کشور به صحبت کننده گفت. طرف تاجیکی از موضع مطلع شد که جمهوری قرقیزستان کاملاً به تمام تعهدات بین المللی خود و اجرای دقیق کلیه معاهدات و توافق نامه های قبلاً امضا شده متعهد است.

در مورد مهمترین جنبه های همکاری دو جانبه از جمله توسعه روابط دو کشور در زمینه های تجاری و اقتصادی ، آب و انرژی ، حمل و نقل و ارتباطات و فرهنگی و بشردوستانه تبادل نظر صورت گرفت.

وزیر ر. کازاکبایف بر اهمیت پیشبرد کار کمیسیون بین دولتی قرقیزستان و تاجیکستان در مورد بررسی جامع مسائل دو جانبه تأکید کرد و از احتمال برگزاری هفدهمین اجلاس IGC در سه ماهه اول 2021 در بیشکک خبر داد.

سرپرست وزارت امور خارجه قرقیزستان خاطرنشان کرد که در سال جاری ، به دلیل همه گیری ویروس کرونا ، حجم تجارت دوجانبه بین کشورها کاهش یافته است ، برای افزایش آن ، طرفین نیاز به ایجاد شرایط قابل قبول و سودمند برای تجارت و حمل کالا دارند. وزیر R. R. Kazakbayev به عنوان زمینه های همکاری امیدوار کننده ، وضعیت سیستم عمومی ترجیحی قرقیزستان “GSP +” در اتحادیه اروپا را تشریح کرد ، که امکان تهیه بیش از 6000 قلم کالا را به کشورهای اتحادیه اروپا با نرخ تعرفه صفر و همچنین تعامل صادرات ، واردات فراهم می کند. و با در نظر گرفتن عضویت قرقیزستان در EAEU صادرات مجدد داشته باشید. در همین راستا ، وی طرف تاجیکی را به استفاده از این فرصت فراخواند.

معاون نخست وزیر جمهوری تاجیکستان از علاقه طرف تاجیکی به صادرات محصولات کشاورزی اولیه به قزاقستان و روسیه در ترانزیت از خاک قرقیزستان خبر داد. د. گلمخمدزودا به طور جداگانه اولویت توسعه همکاری در زمینه دامداری و تولید محصولات زراعی بین وزارتخانه های مربوطه و همچنین پیشبرد پروژه های مشترک را در چارچوب صندوق جهانی آب و هوا ذکر کرد.

علاوه بر این ، طرفین درباره تعامل دو کشور برای حل مسائل تعیین مرز و مرزبندی مرزهای دولتی قرقیزستان و تاجیکستان و اقدامات مشترک برای حفظ صلح و ثبات در مناطق مرزی قرقیزستان و تاجیکستان گفتگو کردند. در مورد اهمیت برگزاری جلسات فشرده گروههای کاری طرفها به منظور توصیف بخشهای باقیمانده از مرزهای دولتی قرقیزستان و تاجیکستان ، نظر وحدت نظر ابراز شد.

R. Kazakbayev از مذاکرات اساسی با وزیر امور خارجه جمهوری تاجیکستان S. Mukhriddin ، که طی آن توافق نامه ای در مورد توسعه برنامه های گام به گام (نقشه راه) توسط وزارتخانه های خارجه جمهوری قرقیزستان و جمهوری تاتارستان حاصل شد ، برای دستیابی به موضوعات اصلی همکاری مشترک سودمند ، خبر داد.

پس از این نشست ، طرفین ابراز اطمینان کردند که روابط برادرانه موجود بین قرقیزستان و تاجیکستان به عنوان پایه ای برای تقویت بیشتر مشارکت و حسن همجواری ادامه خواهد داشت.

یادآوری می کنیم که وزیر امور خارجه قرقیزستان روسلان کازاکباف برای ملاقات در تاجیکستان بود. وی روز گذشته ، در دوشنبه ، با وزیر امور خارجه سیروزیدین مخردین و نخست وزیر کهیر رسولزودا دیدار کرد.