حیدر علی اف – پسر بزرگ جهان ترک – اوستا

حیدر علی اف – فرزند بزرگ جهان ترک

12 دسامبر 2020 ، 08:40

02اوستا. Tj | 12.12.2020 | 17 سال از مرگ حیدر علی اف ، معمار و خالق دولت مدرن و مستقل آذربایجان ، شخصیت سیاسی مشهور جهان ، رهبر ملی مردم آذربایجان می گذرد. تاریخ بر اساس عقاید و اعمال بزرگان است. مسیر زندگی رهبر بزرگ حیدر علی اف اساساً یک دوره 30 ساله در تاریخ آذربایجان است. تاریخی که وی خلق کرده است به یک تاریخچه نجات ، توسعه و پیشرفت ملی تبدیل شده است. حیدر علی اف بنیانگذار دولت ملی آذربایجان ، نمادی از استقلال است.

حیدر علی اف به لطف استعداد خود به عنوان یک سیاستمدار ، بالاترین سمتها را در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی اتحاد جماهیر شوروی سابق داشت – رئیس KGB اتحاد جماهیر شوروی آذربایجان ، دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست جمهوری آذربایجان ، معاون اول رئیس شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی. در 1983-1985 ، حیدر علی اف عملا رهبر یک کشور عظیم الجثه و دارای قدرتمندترین زرادخانه سلاح های هسته ای در جهان بود.

در اکتبر 1987 ، حیدر علی اف در اعتراض به سیاستی که دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی و شخصاً میخائیل گورباچف ​​دبیرکل آن را در پیش گرفت ، از سمت خود استعفا داد.

حیدر علی اف پس از فاجعه 20 ژانویه 1990 به آذربایجان بازگشت – اما قبل از آن در نمایندگی آذربایجان در مسکو با درخواست مجازات سازمان دهندگان و عاملان جنایتی که علیه مردم آذربایجان مرتکب شد سخنرانی کرد.

هنگامی که در ماه مه-ژوئن 1993 ، در نتیجه تشدید بحران دولت در این کشور ، تهدید به جنگ داخلی و از دست دادن استقلال بوجود آمد ، مردم آذربایجان خواستار به قدرت رسیدن حیدر علی اف شدند. رهبران وقت آذربایجان مجبور شدند رسماً حیدر علی اف را به باکو دعوت کنند. در 15 ژوئن 1993 ، حیدر علی اف به عنوان رئیس شورای عالی آذربایجان انتخاب شد و در 24 ژوئیه با حکم ملی مجلس ، اعمال اختیارات رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان را آغاز کرد. در تاریخ 3 اکتبر 1993 ، در نتیجه رأی مردم ، حیدر علی اف به عنوان رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان انتخاب شد ، پستی که دو بار وی را عهده دار شد.

همه نمی توانند این زندگی را ترک کنند و در حافظه مردم باقی بمانند. مردم فقط از کسانی که دوستشان دارند یادشان می رود و در روح خود نگه می دارند. حیدر علی اف به لطف شایستگی های بسیار ارزشمند ، همیشه برای وطن و مردم خود عزیز خواهد بود ، زیرا این نبوغ آذربایجانی بزرگی است که به لطف خدماتش به مردمش ، در طول زندگی در حافظه تاریخ ماندگار شده است.

برای افراد مستعد ، شخصیت های برجسته هیچ محدودیت زمانی و مکانی وجود ندارد. آنها در هیچ زمان و مکانی نمی گنجند. این ایده پس از گذراندن آزمون قرن ها تأیید شد. زمان همچنین ثابت می کند که تاریخ جهان شرح حال شخصیت های برجسته است. بیوگرافی حیدر علی اف تاریخ آذربایجان است ، زیرا وی در طول سالهای حکومت خود آنچه را که هیچ رهبر نمی تواند انجام دهد به آذربایجان داد. وی به عنوان یک رهبر منحصر به فرد ، یک رئیس دولت قوی ، یک فرد فداکار در آذربایجان باقی ماند. به لطف وی ، آذربایجان در جهان شناخته شد ، وی درهای آذربایجان را به روی جهان گشود. او برای مراقبت از آذربایجان زندگی کرد ، و برای توسعه آن خلق کرد. نبوغ درخشان حیدر علی اف او را به رهبر ملی ملت آذربایجان تبدیل کرد ، یک تکه از سیاست های جهانی. بنابراین ، مردم آذربایجان به انصافاً به فرزند بزرگ خود افتخار می کنند.

حیدر علی اف ، که به لطف قدرت و استعداد ، خرد بزرگ و آینده نگری مانند زمان اتحاد جماهیر شوروی ، گفت: “هدف تمام زندگی من فقط خدمت به مردم آذربایجان بود ، که من با تمام ذات ، دولت ، کشور ، توسعه اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی کشور دوست دارم.” و در سالهای استقلال آذربایجان را به جایگاه شایسته ای در میان کشورهای جهان رساند. وی یکی از تأثیرگذارترین سیاستمداران اتحاد جماهیر شوروی سابق بود. از این رو ، وی با عبارت: “آذربایجان برای شما کوچک است ، اتحادیه به شما احتیاج دارد” به مسکو دعوت شد. اما در اینجا او با خیانت گورباچف ​​های موذی روبرو شد که از او متنفر بودند و به میهن بازگشتند. با این حال ، این بازگشت با شکوه تر شده است. به درخواست مردم که با ایمان و امید در انتظار او بودند ، دوباره به قدرت بازگشت. او موفق شد میلیون ها نفر را زیر یک پرچم به دور خود جمع کند. او همه را با قدرت کلام خود متقاعد کرد. و با عمل سخنان خود را عملی کرد.

روند دولت سازی در آذربایجان به سرعت پیش رفت. به لطف شایستگی های سیاستمدار نابغه ، ایده هایی مانند دولت گرایی ، آذربایجانی گرایی ، سکولاریسم ، مدرنیته به بخشی جدایی ناپذیر از سیستم ایدئولوژیک جامعه تبدیل شده و اساس ایدئولوژیک موجودیت و توسعه آذربایجان مدرن را تشکیل داده است. حیدر علی اف با فعالیت های خود مکانیزمی را برای انتقال به جامعه ای دموکراتیک در آذربایجان ایجاد کرد و با موفقیت از عهده مأموریت تاریخی تشکیل جامعه ای مستقل و دموکراتیک برآمد. رهبر بزرگ به لطف مفهومی مبتنی بر عواملی مانند کشوری قدرتمند ، اقتصادی کارآمد و انسانی آزاد ، صفحات طلایی را در تاریخ آذربایجان مستقل ثبت کرد. شرح وقایع فعالیت خلاقانه حیدر علی اف برای همیشه وارد زندگی آذربایجانی ها شده است. سالهای رهبری وی در آذربایجان به عنوان دوره احیای ملی جاودانه شده است.

او بدون سلاح آمد و ارتش قدرتمند آذربایجان را ایجاد کرد ، در جبهه به آتش بس دست یافت ، اقتصاد را احیا کرد و دوران بزرگ نفت در آذربایجان را بنا نهاد. وی در تاریخ معاصر آذربایجان کارهای بسیار ارزنده ای انجام داده است. دوران حیدر علی اف به دوره طلایی تاریخ ، فرهنگ ، علم ، آموزش و پرورش در آذربایجان تبدیل شد. وی که فرزند بزرگ جهان تورک است ، یک مکتب قدرتمند برای دولت سازی نیز ایجاد کرد. حیدر علی اف رهبري بود كه ماهرانه ترين فرآيندهاي متناقض و متناقض تاريخي را درك مي كرد ، در سخت ترين شرايط صبر خود را از دست نمي داد ، وي واقعاً تغييرات ژئوپولتيك جهان را ارزيابي مي كرد و به لطف ذهن عملگرا و تجربه منافع مردم و كشور خود را دقيقاً محاسبه مي كرد. بنابراین ، آذربایجان به یک مرکز قدرت تبدیل شده است ، جایی که اصول اجرای یک سیاست مستقل در آنجا تضمین می شود. آذربایجان که در جامعه جهانی احترام زیادی را به دست آورده است ، در صحنه بین المللی به عنوان نمونه ای از دوستی ، مشارکت و برادری شناخته می شود و به معنای واقعی کلمه یک کشور کاملا مستقل است. نبوغ فوق عظمت عقل است. و حیدر علی اف عقل خارق العاده خود را فقط به خدمت به مردم ، دولت و میهن اختصاص داد. بنابراین ، کشور مدرن و مستقل آذربایجان تاج کار حیدر علی اف است.