در فینال جشنواره لئونید فیلاتوف، این شاعر 19 ساله تمام جوایز را از آن خود کرد.

شعر مدرن روسیه به سرعت در حال جوان تر شدن است. در 29 مه، فینال جشنواره شعر لئونید فیلاتوف در خانه بازیگران مرکزی برگزار شد که نتیجه آن یک پیروزی تقریباً پر شور برای الیزاوتا اوستیگنیوا 19 ساله از مسکو بود. جشنواره به آشکارسازی چه روندهایی در روند ادبی مدرن کمک کرد؟ نویسندگان جوان درباره چه چیزی می نویسند، به چه فکر می کنند و نویسندگان جوان آینده را چگونه می بینند؟ در این باره با بنیانگذار و مدیر هنری تئاتر شاعران مسکو، ولاد مالنکو، گفتگو کردیم.

– ما یک معیار داریم – کیفیت متن. ما فقط می گفتیم که برخی از برندگان ما اکنون “در لارس علیا” هستند، در حالی که برخی دیگر در حال جمع آوری پول برای هواپیماهای بدون سرنشین برای ارتش روسیه هستند.

– آیا این تصور برای شما به وجود آمد که اکثر اعضای هیئت داوران از اردوگاه میهن پرستان هستند؟

– این تصور گمراه کننده است. من ایگور ولگین، دیمیتری وودنیکوف، آندری شچرباک-ژوکوف یا سوتلانا شتراکوا را نویسندگان «ایدئولوژیک رنگین»، شاعران Z نمی نامم. من از این کلمه خوشم نمی‌آید، چون معلوم می‌شود که در 7 سالگی وقتی به آتش‌بازی از پنجره در Arms Lane نگاه کردم، شاعر Z شدم. متاسفم که وسوولود املین، خبره شعر و روشنفکر، در مراسم نبود. و در مورد متن های بچه ها، آنها عمیق تر شده اند. نه سال گذشت، این برای ارزیابی پویایی توسعه کافی است. از آثار تبخیر شیرخوارگی.

– نسلی؟

– بله، آن را پخش کردند، زیرا مورد استقبال قرار گرفت – اجرا، اجرا، مقاله در روزنامه ها. در آنچه که آنها را احاطه کرده بود، عدم تعهد مخرب به همسر، پدر و مادر، وطن و کمبود عشق به زندگی، معاشقه با مرگ وجود داشت. از زمان شروع عملیات ویژه همه کمی هوشیار شده اند. امروزه نویسندگان جوان فلسفه می ورزند، می اندیشند و در نهایت به حقیقت دست می زنند.

– آیا واقعاً شاعر جوان برنده که اکنون نامش در همه رسانه ها شنیده شده است، شایسته توجه است؟

“ما برای مدت طولانی به او نگاه کرده ایم. این دختر 19 ساله همه کارها را انجام داد. فکر می کردم کنستانتین کوماروف، فیلسوف و شاعر شگفت انگیز، برنده خواهد شد.

– اعتراف کن برای چه کسی ریشه داری؟

– برای سوفیا یودینا. بچه کاملا پاک من عاشق کاری هستم که او سر صحنه انجام می دهد. ریشه برای او و دیمیتری ترنتیف. او به عنوان یک شاعر، چیزهای اولیه و زینتی نزدیک به یسنین یا واسیلی بلوف را نشان می دهد. در مورد برنده، لیزا، من اکنون مسئولیت بزرگی دارم، باید درخواست او را برآورده کنم.

– چه اتفاقی افتاده است؟

– من با رئیس LIT در مورد بازگرداندن او در آنجا صحبت خواهم کرد. من نمی دانم چگونه آن را درست انجام دهم. قوانین و قوانین را نمی توان شکست. من با ایگور ولگین مشورت خواهم کرد.

– اخراج شد؟

– آره. من جزئیات را نمی دانم، اما چنین داستانی وجود دارد که من حتی سخنان آخماتووا را از روی صحنه نقل کردم: “چه نوع زندگی نامه ای برای مو قرمز ما ساخته می شود.” لیزا، البته، مو قرمز نیست و برادسکی نیست، اما “اخراج شده” در این زمینه زیبا به نظر می رسد. او با دو جایزه (“Filatov Festa” و جایزه تماشاگران) ایستاد و گفت: “من فقط یک درخواست دارم: برای اینکه پدر و مادرم نگران نباشند، من را در موسسه ادبی بازگردانید.”

– فینال تحت الشعاع یک رسوایی کوچک با اتهامات تقلب در آرا برای برندگان احتمالی قرار گرفت. وضعیت چگونه حل شد؟

– هنگام رای دادن در شبکه های اجتماعی، نمی توان مکانیزم تقلب فرضی را مشخص کرد. ما از وبلاگ نویسان با تجربه، متخصصان امنیت شبکه پرسیدیم و آنها به ما توصیه کردند که همانطور که انجام دادیم عمل کنیم. ما دور دوم را برگزار کردیم که در آن قطعاً نمی‌توان چیزی را تقلب کرد. اما این موضوع باعث اعتراض فینالیست ها و توهین از سوی آنها شد. چند نفر اعلام عدم مشارکت کرده اند. و سپس هر سه نفر را که برای همدردی تماشاگران در وب جنگیدند به فینال دعوت کردیم تا سوءتفاهم پیش نیاید. در 29 مه ما به عنوان دوست ملاقات کردیم.

– در کامنت ها یک سرزنش دیدم که بازیگرانی که تظاهر به شاعری می کنند در جشنواره فیلاتوف برنده می شوند.

– من به شدت مخالفم. ما می توانیم نویسنده ای را که به سختی در جمع صحبت می کند، برنده شویم. شاعری اهل سنت پترزبورگ، اوگنی دیاکونوف، که به عنوان راهنمای تور کار می کند، مهارت خطاب به مردم را به طور قابل فهم دارد. من واقعاً از درک این مایاکوف قدردانی می کنم. هنگامی که داستایوفسکی در مجلس نجیب در مورد پوشکین سخنرانی کرد، این کار را به غبطه تمام تئاتر هنری مسکو در آینده انجام داد. حتی تورگنیف گریه کرد و آنها آشتی کردند. او پیامبر را چنان خونسرد خواند که شچپکین و موچالوف به او حسادت می کردند. ببین برادسکی جوان چگونه آواز می خواند – مثل یک یونان باستان! من در مورد دهه شصت خود – یوتوشنکو، ووزنسنسکی و آخمادولینا – به یاد ندارم. و چگونه آخماتووا شعرهای خود را خواند و بلوک سخنرانی کرد. Severyanin چگونه اجرا کرد! و چه “بازیگر غیر بازیگری” سرگئی یسنین! من مطمئن هستم که یک شاعر باید بتواند بازیگر شود.

برنده Elizaveta Evstigneeva به MK گفت:

– بسیار خوشحالم که با وقار صحبت می کنم، خوشحالم که افراد شایسته از کارهای من اینقدر قدردانی کردند. ایگور لئونیدوویچ (Volgin. – I.V.) بالاترین امتیاز را به من داد.

در اینجا گزیده ای از کار او است: عشای ربانی یکشنبه.

زود باش عزیزم.

زمینی و آسمانی

همه چیز پیش روی شماست.

بی صدا روی معبد یخ می زند

تذهیب تسات های باستانی.

قطعه ای برای پسر

یک قاشق برای پدر