دوازدهمین مسابقه بین المللی دولژیکوف- جشنواره نوازندگان جوان سازهای بادی و کوبه ای در مسکو افتتاح شد.

افتتاحیه این مسابقه در مدرسه هنری کودکان ریمسکی-کورساکوف شماره 1 پایتخت برگزار شد.

شرکت کنندگان روسی – از آرخانگلسک و کراسنودار، پتروزاوودسک و یکاترینبورگ، کالینینگراد، خاباروفسک، دونتسک، کازان و ده ها شهر دیگر روسیه – قبلاً انتخاب رقابتی در مناطق را پشت سر گذاشته اند. جمع آوری آنها برای مسابقه نهایی در پایتخت روسیه به لطف حمایت صندوق ریاست جمهوری برای ابتکارات فرهنگی امکان پذیر شد که هزینه سفر و اقامت در مسکو را برای نوازندگان جوان نیز پرداخت کرد. بنابراین اکنون مسکو می تواند از رقابت بهترین نمایندگان مدرسه موسیقی بادی روسیه قدردانی کند.

رئیس جمهور بنیاد خیریه توسعه فرهنگ آنها یو.ن. دولژیکوف الا دولژیکوا: بدون حمایت صندوق ابتکارات فرهنگی ریاست جمهوری، اکثر برندگان ما به سادگی نمی توانستند بیایند و در مسابقه شرکت کنند! غیر واقعی خواهد بود. حالا آنها می توانند هدایای موسیقی، لوازم جانبی و البته فنجانی که برایشان بسیار مهم است دریافت کنند! در دهه 1990، علاقه به موسیقی بادی به شدت کاهش یافت، گروه‌های برنجی کودکان در مدارس موسیقی منحل شدند و آنها به طور جدی مطالعه و درک موسیقی بادی را متوقف کردند. سپس گروه های حرفه ای ارکستر شروع به گفتن کردند که یافتن نوازندگان شایسته برای آنها روز به روز دشوارتر می شود. بنابراین یکی از وظایف اصلی مسابقه ما این است که به هنر بادی روسیه کمک کنیم، مدرسه باد ما دوباره شروع به توسعه فعالانه کند.

نوازندگان جوان در طول روزهای مسابقه می توانند در کلاس های کارشناسی ارشد که توسط اعضای هیئت داوران از جمله معلمان برجسته و تکنوازان گروه های مشهوری مانند ارکستر تئاتر بولشوی روسیه برگزار می شود، شرکت کنند. به آنها کمک می شود تا بر برخی از اسرار روش نواختن سازهای بادی یوری دولژیکوف مسلط شوند. و شرکت کنندگان گروه ارشد هنوز برای اولین بار همراه با یک ارکستر حرفه ای اجرا نکرده اند.

الا دولژیکوا: این یک فرصت منحصر به فرد برای شرکت کنندگان ارشد ما است تا احساس کنند یک تک نواز واقعی در حال نواختن با یک ارکستر واقعی هستند. هزینه زیادی دارد! در کشور ما این درک وجود ندارد که سازهای بادی می توانند تک نواز باشند، در کشور ما از لحاظ تاریخی پیشرفت کرده است که ما نوازنده ارکستر هستیم. اما اینطور نیست! برای مثال، در غرب، سازهای بادی تکنوازان شماره یک هستند؛ کنسرت یک نوازنده باسون یا ساکسیفون با یک ارکستر غیر معمول نیست.

شرکت کنندگان گروه رقابتی جوانتر باید یکی از ساخته های یوری نیکولاویچ دولژیکوف را بنوازند و نوازندگان مسن تر یکی از رونوشت های او از راخمانینوف و دیگر آهنگسازان روسی برای سازهای بادی را در برنامه خود ارائه می دهند. در روزهای تست رقابتی، شرکت کنندگان همچنین باید به معنای واقعی کلمه یک برنامه ویژه را فقط در 3-4 تمرین به عنوان بخشی از ارکستر بادی ادغام شده برای کودکان و نوجوانان یاد بگیرند تا در پایان مسابقه در 1 ژوئن با هم اجرا کنند. ممکن است خارق العاده به نظر برسد، اما برگزارکنندگان شکی ندارند که بچه ها کاملاً چنین باری را تحمل می کنند، زیرا با وجود سن کم، هر یک از آنها عملاً یک مجری ماهر هستند. و اگر کسی بخواهد در اسرع وقت توانایی های خلاقانه خود را آشکار کند ، پس از مسابقه ، بچه ها می توانند در کلاس های موسیقی انجمن فیلارمونیک Dolzhikov که این روزها کار خود را آغاز کرده است شرکت کنند.

النا شیلووا
عکس ها ارائه شده است
سرویس مطبوعاتی بنیاد دولژیکوف