رحمان آخرین واحد نیروگاه برق آبی سربند را در جنوب تاجیکستان راه اندازی کرد – اخبار تاجیکستان

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، آخرین واحد نیروگاه برق آبی سربند (HPP) واقع در رودخانه وخش در جنوب این جمهوری را پس از بازسازی راه اندازی کرد. این را سرویس مطبوعاتی رئیس دولت گزارش داد.

در این گزارش آمده است: «امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در 25 آوریل از نیروگاه برق آبی سربند در شهر لواکانت بازدید کرد و واحد برق آبی شماره 1 این تأسیسات مهم انرژی را راه اندازی کرد. سرویس مطبوعاتی ظرفیت این واحد پس از بازسازی را 39 مگاوات عنوان کرده است. این آخرین واحد از شش واحدی است که پس از بازسازی نیروگاه به بهره برداری رسیده است و بقیه به صورت مرحله ای از سال 2018 به بهره برداری رسیدند.

این گزارش خاطرنشان می کند که ظرفیت تولیدی نیروگاه پیش از این 160 مگاوات بود، پس از کار بازسازی به 270 مگاوات افزایش یافت. تا 20 آوریل 2023، HPP بیش از 3.132 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرد.

ساخت نیروگاه برق آبی سربند در سال 1956 بر پایه نیروگاه برق آبی شرشارا آغاز شد و اولین واحد آن در سال 1962 به بهره برداری رسید. با گذشت 60 سال از فعالیت، اکثر تجهیزات فرسوده شده اند، به استثنای بازسازی یک واحد برق آبی در سال 2012، هیچ کار مرمتی انجام نشد.