رستم امامعلی و والنتینا ماتوینکو در مسکو – اوستا گفتگو کردند

رستم امامعلی و والنتینا ماتوینکو در مسکو گفتگو کردند

25 نوامبر 2020 ، 08:40

اوستا. Tj | 20/11/25 | در آستانه مسکو ، گفتگوهایی بین رئیس مجلس مجلسی ملی (مجلس بالا) پارلمان تاجیکستان ، رستم امامعلی ، و رئیس شورای فدراسیون ، والنتینا ماتوینکو انجام شد.

به گفته سرویس مطبوعاتی شورای فدراسیون ، در حین گفتگو آنها در مورد موضوعات همکاری دو جانبه و همچنین تعاملات بین پارلمانی ، از جمله در سایت IPA CIS و PA CSTO ، گفتگو کردند.

والنتینا ماتوینکو تأکید کرد که روسیه و تاجیکستان شرکای استراتژیک طبیعی هستند که روابط آنها از جهات مختلف در حال توسعه است.

رئیس شورای فدراسیون با ابراز اطمینان از اینکه سفر هیئت تاجیکستان به روسیه انگیزه عملی دیگری به دیپلماسی پارلمانی می دهد ، به اهمیت حمایت قانونی از روابط دو جانبه اشاره کرد.

به گفته والنتینا ماتوینکو ، کمیسیون همکاری شورای فدراسیون و مجلسی ملی مجلس اولی سهم بسزایی در توسعه گفتگوی بین پارلمانی دارند ، جایی که آنها به طور آشکار بحث می کنند و راه حل هایی را برای حل مسائل نوظهور پیدا می کنند. رئیس شورای فدراسیون استفاده فعالتر از پتانسیلهای آن را مهم می داند. “وظیفه فوری ما بازیابی و افزایش حجم همکاری متاثر از بیماری همه گیر است.”

رئیس شورای فدراسیون معتقد است که مجمع بین پارلمانی بعدی همکاری بین منطقه ای ، که قرار است در دوشنبه برگزار شود ، به توسعه روابط بین دو کشور کمک می کند. والنتینا ماتوینکو افزود که بیش از 60 نهاد تشکیل دهنده فدراسیون روسیه فعالانه با شرکای خود در تاجیکستان ارتباط برقرار می کنند.

“روسیه شریک اصلی تجاری و اقتصادی تاجیکستان است” – گفت: رئیس مجلس عالی پارلمان روسیه.

وی یادآور شد که در زمینه همه گیری ، روسیه کمک قابل توجهی به تاجیکستان می کند ، به ویژه با تأمین سیستم های آزمایش تشخیصی و اعزام متخصصان روسی در زمینه اپیدمیولوژی به کشور.

در این نشست موضوع همکاری بشردوستانه از جمله آموزش مورد بحث قرار گرفت. رئیس شورای فدراسیون به اهمیت پروژه های اعزام معلمان موضوعی روسی به تاجیکستان و ساخت مدارس با آموزش زبان روسی اشاره کرد و در مورد ایجاد سیاست در زمینه جوانان صحبت کرد.

در میان حوزه های تعامل ، رئیس شورای فدراسیون همچنین از همکاری های نظامی و موارد تأمین امنیت منطقه نام برد.

رستم امامعلی تأکید کرد که تاجیکستان برای تعامل چند وجهی با روسیه اهمیت زیادی قائل است.

رئیس مجلس ملی مجلسی اولی بر اهمیت توسعه بیشتر روابط بین پارلمانی بین دو کشور تأکید کرد. “همکاری های پارلمانی حلقه اساسی در کل مجموعه روابط دو جانبه است.”

رستم امامعلی با اشاره به مضمون اقتصادی خاطرنشان كرد كه تمایل به افزایش گردش تجاری با گسترش روابط منطقه ای توضیح داده می شود.

والنتینا ماتوینکو و رستم امامعلی همچنین از یک نمایشگاه عکس اختصاص داده شده به توسعه همکاری های دو جانبه دیدن کردند.