رشد تولید ناخالص داخلی جهانی ممکن است امسال به 2.3 درصد برسد – اخبار تاجیکستان

بر اساس گزارش جدید وزارت امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، در شرایط تورم و افزایش نرخ بهره، اقتصاد جهانی با دوره طولانی رشد کند مواجه است. کارشناسان سازمان ملل پیش بینی قبلی خود را برای سال 2023 اندکی افزایش دادند – طبق سناریوی تجدید نظر شده، رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در سال جاری می تواند 2.3 درصد باشد. اما این میزان هنوز بسیار کمتر از میانگین 3.1 درصدی قبل از همه گیری است.

پیش بینی برای سال 2024 به 2.5 درصد کاهش یافت – در اوایل سال جاری، کارشناسان سازمان ملل پیش بینی کردند که اقتصاد جهانی می تواند انتظار رشد قانع کننده تری را در سال آینده داشته باشد. با این حال، اثرات ماندگار همه‌گیری COVID-19، تأثیر فزاینده تغییرات آب و هوایی و چالش‌های ساختاری اقتصاد کلان همچنان بر عملکرد اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد.

پیش بینی رشد ایالات متحده برای سال 2023 به دلیل رشد قوی در مخارج خانوارها به 1.1 درصد افزایش یافته است. انتظار می رود اقتصاد اتحادیه اروپا 0.9 درصد رشد کند که ناشی از کاهش قیمت بنزین و هزینه های بیشتر مصرف کننده است. رشد تولید ناخالص داخلی چین به لطف تصمیم مقامات این کشور برای رفع محدودیت های مربوط به همه گیری کووید-19 می تواند به 5.3 درصد برسد.

در عین حال، پیش‌بینی‌های رشد برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه به دلیل شرایط سخت‌تر اعتباری و افزایش هزینه‌های تامین مالی خارجی، کاهش یافته است.

در کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی، رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری ناچیز خواهد بود، روند رکود طولانی مدت شاخص های اقتصادی ادامه خواهد داشت. اقتصاد کشورهای کمتر توسعه یافته تنها 4.1 درصد در سال 2023 و 5.2 درصد در سال 2024 رشد خواهند کرد که بسیار کمتر از هدف 7 درصدی است.

لی جونهوا، رئیس بخش امور اقتصادی، گفت: «چشم انداز کنونی اقتصاد جهانی مانع بزرگی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار است.

وی افزود: «جامعه جهانی باید فوراً به شکاف بودجه فزاینده ای که بسیاری از کشورهای در حال توسعه با آن مواجه هستند رسیدگی کند و ظرفیت آنها را برای سرمایه گذاری حیاتی در توسعه پایدار تقویت کند.»

فضای پس از شوروی

تهاجم گسترده روسیه به اوکراین و پیامدهای اقتصادی آن، از جمله تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه، همچنان بر چشم‌انداز اقتصادی در فضای پس از شوروی تأثیر می‌گذارد.

اقتصاد روسیه در سال 2023 اندکی کوچک خواهد شد، در حالی که ممکن است در سال 2024 رشد جزئی در انتظار آن باشد. درآمد حاصل از صادرات نفت از اروپا به آسیا در سه ماهه اول سال 2023 به شدت کاهش یافت. حمایت مالی از اقتصاد و هزینه های نظامی تا سال 2023 ادامه خواهد داشت، اما اجرای سختگیرانه محدودیت ها بر واردات فناوری های تحریم شده از طریق کشورهای ثالث می تواند بر رشد اقتصادی تأثیر منفی بگذارد.

اقتصاد اوکراین که در سال 2022 29.1 درصد کوچک شد، در سال 2023 دچار رکود خواهد شد. به گفته کارشناسان بانک جهانی و اتحادیه اروپا، احیای اقتصاد کشور 411 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

صادرکنندگان نفت – قزاقستان و آذربایجان – ممکن است به دلیل افزایش قیمت نفت انتظار رشد تولید ناخالص داخلی را داشته باشند.

تورم و بازار کار

به گفته کارشناسان سازمان ملل، تورم در بسیاری از کشورها سرسختانه بالاست، اگرچه قیمت های جهانی غذا و انرژی در سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافت. با اختلال در زنجیره تامین محلی و هزینه های بالای واردات، تورم مواد غذایی داخلی در بیشتر کشورهای در حال توسعه همچنان بالاست و فقیرترین گروه ها اولین کسانی هستند که آسیب می بینند.

متوسط ​​نرخ تورم جهانی در سال 2023 5.2 درصد پیش بینی شده است. در سال 2022، 7.5 درصد به بالاترین سطح دو دهه اخیر رسید.

تحلیلگران همچنین خاطرنشان می کنند که بازار کار در ایالات متحده، اروپا و سایر کشورهای دارای اقتصاد توسعه یافته ثبات را نشان می دهد: بیکاری کم است، در برخی کشورها کمبود کارگر وجود دارد، دستمزدها در حال افزایش است. علاوه بر این، شکاف جنسیتی در بازار کار، که در طول همه گیری همه گیر افزایش یافته بود، در حال کاهش است.

با این حال، کاهش بیکاری، که منجر به افزایش هزینه های مصرف کننده می شود، کار مهار تورم را پیچیده می کند. فدرال رزرو آمریکا، بانک مرکزی اروپا و بانک های مرکزی سایر کشورهای توسعه یافته به افزایش نرخ بهره در سال 2023 ادامه دادند، البته با سرعت کمتری نسبت به سال گذشته.

تشدید شرایط مالی جهانی خطرات جدی برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه ایجاد می کند. به گفته کارشناسان، افزایش نرخ بهره همراه با سیاست “انقباض کمی” آسیب پذیری بدهی کشورهای در حال توسعه را تشدید کرد.

آنها خواستار همکاری فعال بین المللی شدند که به اقتصادهای در حال توسعه امکان می دهد چرخه معیوب بدهی خارجی بالا و رشد کند را بشکنند.